Hei! Skulle trenge hjelp med å tyde risikoene i denne inspeksjonen av en villa..
Vår tanke var å totalrenovere, bo en stund og når vår drømmetomt dukker opp, bygge et nytt hus om noen år, og kanskje tjene en liten slant i alle fall. Og dette objektet ligger virkelig i en fin bygd.
Jeg vet at den har vært til salgs for ikke så lenge siden, men nå er huset tilbake.
Det som står i beskrivelsen hos megleren er at det er en fuktskade i kjøkken/bad/gang som man som kjøper får 120.000 kr fra forsikringsselskapet i erstatning.
Det er kanskje en av de viktigste delene som jeg trenger svar på, er det en rimelig sum og hvor besværlig kan det være?
Også garasjen kan være en stor risiko?
Tanken er at vi skal gjøre så mye som mulig selv, jeg har ganske mye tid å legge inn i fritiden min og synes det er gøy å ha noe å sysle med.
Bes.protokoll: https://media.fastighetsbyran.se/Fil/1754796
Vår tanke var å totalrenovere, bo en stund og når vår drømmetomt dukker opp, bygge et nytt hus om noen år, og kanskje tjene en liten slant i alle fall. Og dette objektet ligger virkelig i en fin bygd.
Jeg vet at den har vært til salgs for ikke så lenge siden, men nå er huset tilbake.
Det som står i beskrivelsen hos megleren er at det er en fuktskade i kjøkken/bad/gang som man som kjøper får 120.000 kr fra forsikringsselskapet i erstatning.
Det er kanskje en av de viktigste delene som jeg trenger svar på, er det en rimelig sum og hvor besværlig kan det være?
Også garasjen kan være en stor risiko?
Tanken er at vi skal gjøre så mye som mulig selv, jeg har ganske mye tid å legge inn i fritiden min og synes det er gøy å ha noe å sysle med.
Bes.protokoll: https://media.fastighetsbyran.se/Fil/1754796
Garasjen gjetter jeg på at er uisolert. Da kan det i prinsippet ikke være noen skjulte skader. Så det er ingen risiko. Men det er nok på tide å gjøre noe med overflaten. Skadene i huset er mye vanskeligere å vurdere omfanget av. Mye av kostnaden ved den typen skader er arbeid. Så hvis du regner med å gjøre mye arbeid selv, vil det sannsynligvis bli klart billigere å fikse. Jeg gjetter at et hus i den tilstanden skremmer mange kjøpere. Så det kan nok bli en god handel.
Takkonstruksjonen er ikke den morsomste, bør nok vurdere å bytte ut masoniten i undertaket mot duk eller rupanel. Garasjetaket bør legges om, men det er jo småpenger ca 15 000:-
Det meste av overflatene virker jo å være siden nytt, så det burde ikke være så mye overmalt og skjult der.
Det meste av overflatene virker jo å være siden nytt, så det burde ikke være så mye overmalt og skjult der.
Daniel 109: Ja nei det er sikkert uisolert, så da bør man jo kunne se om det ser helt råttent ut..
Stefan N: Nei jeg tenker meg at det kanskje er å rive bort alt gammelt og legge rupanel og takpapp som er tryggest? eller om man legger en duk.. er ikke superstødig på det der.. Det skal jo bli bra men kanskje unødvendig å slenge penger i havet på de dyreste beste løsningene.
Takk for svarene hittil!
Stefan N: Nei jeg tenker meg at det kanskje er å rive bort alt gammelt og legge rupanel og takpapp som er tryggest? eller om man legger en duk.. er ikke superstødig på det der.. Det skal jo bli bra men kanskje unødvendig å slenge penger i havet på de dyreste beste løsningene.
Takk for svarene hittil!
Det står ikke hverken om årsaken eller omfanget. Da er det umulig å gjette hvilke tiltak som trengs og hva kan det koste.
Vet du hva fuktskaden skyldes ? Kommer det fra platen eller vannlekkasje fra en eller annen rør eller hva kan det være?
Vet du hva fuktskaden skyldes ? Kommer det fra platen eller vannlekkasje fra en eller annen rør eller hva kan det være?
Lars48: Nah jeg vet ikke, men det føles jo som at det er noe som har lekket på kjøkkenet, får snakke med megleren, forsikringsselskapet har allerede bestemt hva erstatningen blir så kanskje de vet mer.. kan man jo håpe. Eller så kaster de bare ut litt penger og så slipper de bry seg mer.
Hei igjen, Har nå lest utredningen på vannskaden..
Det virker som et rør på kjøkkenet har lekket, dog virker det ikke å lekke noe når de spyler, man får ingen fuktindikasjon der det har lekket, men store microbiella påvekster finnes der.
De måler opp forhøyede fuktverdier på gulvet i kjøkkenet, samt gulvet i hallen (som er i tilknytning til kjøkkenet) og på badet på gulvet mot den veggen som kjøkkenlekkasjen er.
Hvor farlige er disse microbiella påvekstene de snakker om? hvor mye skade tror dere det kan være på husets vegger og gulv?
Er 120.000 kr en rimelig erstatning tro? Hva er et worst case scenario?
Takk for svarene hittil!
Det virker som et rør på kjøkkenet har lekket, dog virker det ikke å lekke noe når de spyler, man får ingen fuktindikasjon der det har lekket, men store microbiella påvekster finnes der.
De måler opp forhøyede fuktverdier på gulvet i kjøkkenet, samt gulvet i hallen (som er i tilknytning til kjøkkenet) og på badet på gulvet mot den veggen som kjøkkenlekkasjen er.
Hvor farlige er disse microbiella påvekstene de snakker om? hvor mye skade tror dere det kan være på husets vegger og gulv?
Er 120.000 kr en rimelig erstatning tro? Hva er et worst case scenario?
Takk for svarene hittil!
Du bør nok fjerne gulvene på de områdene der du har indikert fukt og sjekke om det trenger å byttes mer. Så minst nye overflatelag i de rommene. Det medfører sannsynligvis at du trenger nye overflater i hele badet. Jobben under er sannsynligvis ikke så dyr, men krever en del arbeid.
Klikk her for å svare