Hei!

Jeg vurderer å endre litt på planløsningen i underetasjen i min 1,5-plansvilla (Nässjöhus, byggeår 1979). Tanken er å rive veggen til soverommet, samt flytte ut veggen til gangen rundt 80 cm for å få en større stue.

Nåværende planløsning ser slik ut
Plantegning av første etasje i en 1,5-etasjers villa med soverom, bad, kjøkken, hall og allrom. Viser nåværende romplassering og dimensjoner.
og ønsket planløsning er som nedenfor
Plantegning av 1,5-etasjes villa med markerte rom som soverom, bad, hall, kjøkken, vaskerom og stue, samt mål i meter.

Jeg lurer på om jeg trenger å kontakte en fagmann for å få hjelp med å vurdere om noen av veggene er bærende, eller om det går an å gjøre det bare ved å se på planløsningen. Hvis jeg har forstått det riktig, så samsvarer veggen til gangen med en skjøt mellom to seksjoner, men jeg vet ikke om det sier noe.

Noen som kan si noe ut fra tegningene ovenfor?

Takk for hjelp!

Den veggen er med stor sannsynlighet bærende.

Det går ikke å lese ut ved hjelp av din tegning. Selv om veggen som du vil fjerne var bærende, blir det for lang spennvidde over stuen. Det må være noe annet, for eksempel en bjelke, som også bærer. Du må lage en seksjonstegning for at man skal kunne forstå konstruksjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.