Hei alle kloke!
Jeg skal til å bygge en liten vinkjeller hjemme. Jeg har lest en god del, også her, men det er veldig mange forskjellige og ofte motstridende råd synes jeg. Så håper å få smarte råd og erfaringer her som passer våre forutsetninger.
Tanken er å utnytte et hjørne i nåværende kjeller, som ligger omtrent 50% under jord, med murt og pusset vegger. Huset er fra 30-tallet. Det vender mot Nord og Vest og er allerede i dag relativt kaldt og fuktig. Bør være et godt utgangspunkt for god vinlagring (om enn ikke så mye annet). Jeg sikter på en konstant temperatur på 12-14 grader året rundt, og relativt høy luftfuktighet (70% er optimalt).
Se vedlagte bilder av rommet i dag. Merk at det bare er 200 cm høyt under taket. Dessverre er gulvet ganske skjevt også. De nåværende avløps- og ventilasjonsrør skal kobles bort.
Det skal:
1. Bygges en skillevegg, omtrent der linjen i første bildet viser (bak gassledningen i bildet).
Veggen skal være godt isolert, men trenger ikke å kunne bære spesielt mye vekt.
Det enkleste hadde selvfølgelig vært trestendere med vanlig mineralull-isolasjon, noe enkelte har foreslått. Andre sier at det bør være stålsøyler for å minimere organisk materiale. Litt motstridende sier andre at isolasjonsmaterialet bør være organisk, type lin eller hamp i stedet, for bedre å kunne håndtere eventuell fukt.
Noen sier det skal være tettesjikt i, andre at det skal man absolutt ikke ha i kjeller.
Kan lettbetong være en idé? Ytong, Siporex eller lignende. Det virker litt mer komplisert å bygge (for en ikke-handy som meg), men passer vel bedre med den nåværende konstruksjonen. Problemet som jeg kan se er at deres innerveggselementer ikke er spesielt isolerte, sammenlignet med en vegg med stendere og isolasjon. Kan man bruke seg av ytterveggsblokk kanskje? Eller etterisolere på en annen smart måte?
Så... hvordan bør veggen konstrueres for både å være varmeisolerende og ikke bli en muggsoppfelle?
2. Det skal en dør i skilleveggen
Døren skal være lav, siden det bare er 200 cm til taket (som lavest). Tenker en ytterdør her, siden den skal være isolert. Noen erfaringer?
3. Vinduet skal tettes igjen.
Min lokale handyman foreslår å bore opp karmen for ventilasjon og bare tette med isopor. Det virker jo enkelt, men med tanke på hvor mye fukt som allerede i dag setter seg på vinduet nøler jeg. Hvordan bør man best tette igjen?
4. Hull til et kjøleaggregat skal lages, enten i vegg, eller vindu.
Kjøleaggregat skal hjelpe å holde temperaturen lav om sommeren spesielt. På årets varmeste dager er yttertemperaturen varmere enn i resten av kjelleren, ellers omvendt så klart.
Noen tanker om det er best å sette i vinduet eller veggen?
5. Taket skal evt. isoleres.
Her har vi maks 10 cm å bevege oss med. Hva har jeg for alternativer?
6. Ventileres?
Også her, motstridende råd. Noen sier en vinkjeller skal være lukket, andre at det skal ventileres. Hva sies?
Igjen, beklager lang trådstart fra en med lite kunnskap. Takk på forhånd for gode råd!
Jeg skal til å bygge en liten vinkjeller hjemme. Jeg har lest en god del, også her, men det er veldig mange forskjellige og ofte motstridende råd synes jeg. Så håper å få smarte råd og erfaringer her som passer våre forutsetninger.
Tanken er å utnytte et hjørne i nåværende kjeller, som ligger omtrent 50% under jord, med murt og pusset vegger. Huset er fra 30-tallet. Det vender mot Nord og Vest og er allerede i dag relativt kaldt og fuktig. Bør være et godt utgangspunkt for god vinlagring (om enn ikke så mye annet). Jeg sikter på en konstant temperatur på 12-14 grader året rundt, og relativt høy luftfuktighet (70% er optimalt).
Se vedlagte bilder av rommet i dag. Merk at det bare er 200 cm høyt under taket. Dessverre er gulvet ganske skjevt også. De nåværende avløps- og ventilasjonsrør skal kobles bort.
Det skal:
1. Bygges en skillevegg, omtrent der linjen i første bildet viser (bak gassledningen i bildet).
Veggen skal være godt isolert, men trenger ikke å kunne bære spesielt mye vekt.
Det enkleste hadde selvfølgelig vært trestendere med vanlig mineralull-isolasjon, noe enkelte har foreslått. Andre sier at det bør være stålsøyler for å minimere organisk materiale. Litt motstridende sier andre at isolasjonsmaterialet bør være organisk, type lin eller hamp i stedet, for bedre å kunne håndtere eventuell fukt.
Noen sier det skal være tettesjikt i, andre at det skal man absolutt ikke ha i kjeller.
Kan lettbetong være en idé? Ytong, Siporex eller lignende. Det virker litt mer komplisert å bygge (for en ikke-handy som meg), men passer vel bedre med den nåværende konstruksjonen. Problemet som jeg kan se er at deres innerveggselementer ikke er spesielt isolerte, sammenlignet med en vegg med stendere og isolasjon. Kan man bruke seg av ytterveggsblokk kanskje? Eller etterisolere på en annen smart måte?
Så... hvordan bør veggen konstrueres for både å være varmeisolerende og ikke bli en muggsoppfelle?
2. Det skal en dør i skilleveggen
Døren skal være lav, siden det bare er 200 cm til taket (som lavest). Tenker en ytterdør her, siden den skal være isolert. Noen erfaringer?
3. Vinduet skal tettes igjen.
Min lokale handyman foreslår å bore opp karmen for ventilasjon og bare tette med isopor. Det virker jo enkelt, men med tanke på hvor mye fukt som allerede i dag setter seg på vinduet nøler jeg. Hvordan bør man best tette igjen?
4. Hull til et kjøleaggregat skal lages, enten i vegg, eller vindu.
Kjøleaggregat skal hjelpe å holde temperaturen lav om sommeren spesielt. På årets varmeste dager er yttertemperaturen varmere enn i resten av kjelleren, ellers omvendt så klart.
Noen tanker om det er best å sette i vinduet eller veggen?
5. Taket skal evt. isoleres.
Her har vi maks 10 cm å bevege oss med. Hva har jeg for alternativer?
6. Ventileres?
Også her, motstridende råd. Noen sier en vinkjeller skal være lukket, andre at det skal ventileres. Hva sies?
Igjen, beklager lang trådstart fra en med lite kunnskap. Takk på forhånd for gode råd!
Ok, det kanskje var en litt vel lang og omstendelig trådstart... Så for å skalere det litt ned:
Hvis jeg vil mure opp en vegg i lettbetong men gulvet er ganske skjevt, bør jeg støpe en kloss direkte oppå det nåværende gulvet? Eller trengs det ikke i det hele tatt, kan jeg skjære lettbetongen så presist at det ikke trengs?
Takk!
Hvis jeg vil mure opp en vegg i lettbetong men gulvet er ganske skjevt, bør jeg støpe en kloss direkte oppå det nåværende gulvet? Eller trengs det ikke i det hele tatt, kan jeg skjære lettbetongen så presist at det ikke trengs?
Takk!
Klikk her for å svare


