H hempularen skrev:
Mistenker at det er dette limet som menes:

[lenke]

Vet selv ikke noe om det, hvordan det skiller seg fra andre "superlim".
Takk, kanskje var det dette limet. Nå leser jeg på Biltemas hjemmeside:

Fare
EUH202 Cyanoakrylat. Fare. Fester raskt på hud og øyne. Oppbevares utilgjengelig for barn.
EUH208 Inneholder 1,4-dihydroxybenzene; hydroquinone; quino. Kan forårsake en allergisk reaksjon.
H222 Ekstremt brannfarlig aerosol.
H229 Trykkbeholder: Kan eksplodere ved oppvarming.
H315 Irriterer huden.
H319 Forårsaker alvorlig øyeirritasjon.
H335 Kan forårsake irritasjon i luftveiene.
H336 Kan gjøre at man blir døsig eller omtåket.
H361 Mistenkes å kunne skade fertiliteten eller det ufødte barnet.
H373 Kan forårsake organskader .? gjennom lang eller gjentatt eksponering .?.
H411 Giftig for vannlevende organismer med langtidseffekter.

Gift i kubikk, typ. Stengods-keramikk kan jo "limes" med en løsning av leira, kalt "slick" (typ) men noe tilsvarende mindre giftig lim kanskje ikke går an å finne til denne kalksteinsvindu"plata"? Skulle vært gøy å undersøke om det finnes bedre alternativer før jeg gir opp og trykker på "giftblandingen"...

Sist redigert:
H hogdalen skrev:
Takk, kanskje var det dette limet. Nå leser jeg på Biltemas nettside:

Fare
EUH202 Cyanoakrylat. Fare. Fester raskt på hud og øyne. Oppbevares utilgjengelig for barn.
EUH208 Inneholder 1,4-dihydroxybenzene; hydroquinone; quino. Kan forårsake en allergisk reaksjon.
H222 Ekstremt brannfarlig aerosol.
H229 Trykkbeholder: Kan eksplodere ved oppvarming.
H315 Irriterer huden.
H319 Forårsaker alvorlig øyeirritasjon.
H335 Kan forårsake irritasjon i luftveiene.
H336 Kan gjøre at man blir døsig eller omtåket.
H361 Mistenkes for å kunne skade fruktbarheten eller det ufødte barnet.
H373 Kan forårsake organskader .? ved lang eller gjentatt eksponering .?.
H411 Giftig for vannlevende organismer med langtidseffekter.

Gift i kubikk, typ. Stengods-keramikk kan jo "limes" med en løsning av leiren, kalt "slick" (typ) men noe tilsvarende mindre giftig lim kanskje ikke går an å finne til denne kalksteinsvindu"planken"? Hadde vært gøy å undersøke om det finnes bedre alternativer før jeg gir opp og trykker på "giftblandingen"...
Det er bare giftig før herding. Da blir det helt ufarlig. Du skulle vel lime, ikke spise det? 😉

• Liker
Alfredo og 1 annen
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det er bare giftig før herding. Da blir det helt ufarlig. Du skulle vel lime, ikke spise det? 😉
Hehe, nei, det selvfølgelig, da er det vel sluttpratet antar jeg om man skulle få den ideen og lime sammen tennene en gang for alle. Bra slanketips kanskje, i stedet for kjendisenes "ozempic"-epidemi...
Men så har vi jo dette elendet med pfas-plastgiftet som Ronneby kjemper med, "vi mente jo ikke noe vondt"-typen og så sprøyter man ut hormonforstyrrende stoffer så til den grad at nå er fisken i elven slått ut ... jaja, mange bekker små og så videre. Jeg mener mindre gift generelt jo bedre, eller hva? Men jeg får vel gå for tipset "cyanakrylat" om noe bedre ikke dukker opp. (Og prisen er vel ikke mye å snakke om.) Bra tips om å styre opp med "linjal", takk for den!

Sist redigert:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Haha,

Jeg har faktisk brukt det til å lime sammen sår. Svir litt, men kortere kø enn til legevakten. Torde dog ikke spraye akselerator på.

Har også limt en sprukket negl som hadde hatt nær omgang med en terskel, festet dårlig og holdt bare en dag men rakk for huden under å skulle gro litt.

• Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
D Drburr skrev:
[lenke]
Det der er et skum, det gir ingen god videre fuge i dette tilfellet.

G g.kraft skrev:
Det der er et skum, det gir ingen videre fuge i dette tilfellet.
OK, ikke Pu700 da i dette tilfellet med kalkstensplaten?

H hogdalen skrev:
OK, ikke Pu700 da i dette tilfellet med kalksteinsplaten?
Aldri brukt det selv, men høres ut som et lim for helt andre typer situasjoner. At det er et skum gjør det nok vanskelig å få en pen og minimal fuge som kan slipes jevn. Tror superlim er sterkere. Muligens kan du bruke superlim i bruddet og feste en forsterkning med pu700, men høres mest ut som å komplisere det.

H
H hogdalen skrev:
Ja, hvordan reparerer jeg en slik? En brun femtitalls-marmor med fossil inni. Forslag mottas takknemlig.
Kontakt en produsent og spør/anbefaler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.