Bor i en leilighet fra 1927 og lurer på om vindusbrettene jeg har er i marmor, stein eller eternit?

Vindusbrettene er tunge som bly men samtidig ser mønsteret på dem kunstig ut?

Har hørt at Eternit kan være farlig men på hvilken måte? Og burde jeg bytte dem ut i så fall til trebrett i stedet?

• Fønsterbrett med et mønster som kan se kunstig ut, muligvis laget av marmor, stein eller eternitt, med synlige riper på overflaten.
  • Fønsterbrett i steinlignende materiale med kunstige mønstre og hvit vegg. En metalbeslag med skruhull vises under brettet.
  • Første nærbilde av en vinduskarm med brunaktig og marmoraktig mønster, muligens laget av marmor, stein eller eternitt.
Det ser ikke ut som vinduskarmene med asbest

• Liker
Nialmu
  • Laddar…
marmor

MrJay
Synes faktisk det ser mer ut som kalkstein enn marmor som er mer finmasket

• Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
Kalkstein. Kinnekulle grårød eller Öland G1S

Kalkstein med grårød farge, muligens fra Kinnekulle eller Öland G1S, med synlige fossiler og naturlig tekstur.

• Liker
Nialmu
  • Laddar…
BirgitS
N Nialmu skrev:
Har hørt at Eternit kan være farlig men på hvilken måte? Og burde jeg bytte dem ut i så fall til treplanker istedenfor?
Eternitstøv er farlig når det kommer ned i lungene så man skal ikke sage eller lignende i eternittplater uten god beskyttelse, men når det sitter på plass og i ro er det ingen fare. Det er altså ingen grunn til å bytte ut vinduskarmer i eternit.

• Liker
Nialmu
  • Laddar…
Og siden disse dessuten ikke engang er i Eternit så la alt bare være.

• Liker
Nialmu
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.