A
Jeg har fått et par vinduskarmer av min nabo, og har selv matchende karmer i mitt hus fra 1968. Er vinduskarmene i marmor eller i asbest?

De er jo veldig fine og polerte på oversiden med fossiler og alt, mens undersiden ser helt annerledes ut. Vinduskarmene er veldig tunge. Jeg synes at fossilene taler for at det er marmor, men ser undersiden ut sånn da? De svarte flekkene på undersiden der konsollene har sittet antar jeg er svartlim...

Hvordan kutter man dem på best mulig måte? De skal sitte ved siden av hverandre under et dobbeltvindu, men det blir ca. 1 meter for langt med nåværende lengde.

To polerte vinduskarmer med fossiler på oversiden og svarte flekker på undersiden, plassert på et tregulv.

S
ingen asbestsement.
men kutt med vann og diamantblad.
deretter kan du slipe og polere opp snittflaten.

Det er kalkstein, og du kapper dem lettest med diamantskive på vinkelsliperen. Forslagsvis utendørs med munnbind. Selv om det hadde vært asbestsement kunne du ha gjort på samme måte, asbest er ikke særlig farlig om man ikke over lang tid puster inn støv uten munnbind.

A
Åh, kalkstein! Det høres jo minst like trivelig ut som marmor (og mye triveligere enn asbestsement)!

Da blir det til å dra og shoppe en vinkelsliper og diamantklinge. For kapningen er ingenting man kan kjøre med en kapp- og gjærsag, eller? Vinkelsliperen kanskje trengs til sliping/polering uansett?

S
Allinug skrev:
Åh, kalkstein! Det høres jo minst like koselig ut som marmor (og mye koseligere enn asbestsement)!

Da blir det til å dra og handle en vinkelsliper og diamantblad. For kapning er ikke noe man kan kjøre med en kapp- og gjærsag, eller? Vinkelsliperen trengs kanskje til sliping/polering uansett?
kjøp en fin tannd. slipp polere for hånd tenkte jeg.

Eller også går de til et stensliperi og får det tilkapat, koster ikke mange kroner.

harry73
term skrev:
Selv om det hadde vært asbestcement kunne du gjort på samme måte, asbest er ikke særlig farlig om man ikke over lang tid puster inn støv uten munnbeskyttelse.
Det går også bra å fikle med strømmen uten å slå av strømmen. Strømmen er ikke særlig farlig om man ikke berører strømførende deler.
Det går også bra å kjøre bil uten sikkerhetsbelte. Det er bare farlig når man kolliderer.

• Liker
Fredrik.engdahl og 1 annen
  • Laddar…
En smule off topic, men selv om det krasjer en ørn i hodet på deg og river av munnbindet samtidig som du har saget frem en mastodontsky asbeststøv og du i ren forskrekkelse tar det dypeste åndedrettet du har tatt i ditt liv midt i skyen, så er det ikke målbart farligere enn å røyke en pakke sigaretter eller to. De eksemplene du har gitt tar livet av deg om det går galt, så det er kanskje ikke helt sammenlignbart?

• Liker
Enolf og 3 andre
  • Laddar…
A
Om man får kappe bordene i ro og mak og uten dramatikk, alternativt setter bort jobben:

Hvor god snittflate på bordene kan man regne med? Blir det så bra at man kan sette dem mot hverandre, slik at de oppleves som en eneste vinduskarm?

Det er jo et dobbeltvindu som de skal sitte under, men det ene vinduet har en lufteklaff ved siden av seg. Under det tredje vinduet ved siden av (som er litt høyere) så går vinduskarmen også under lufteklaffen. Så da blir det nok best at disse også går så langt. Men da blir det ulike lengder på vinduskarmene, og jeg tror at det synes ekstra godt hvis det ser ut som to separate vinduskarmer. Derfor er jeg inne på å sette snittflatene mot hverandre, så det blir som en eneste lang planke.

S
nepp. så fin fint snitt blir det ikke

Lever dem til en gravsteinsprodusent så kapper de dem til en god pris tror jeg.

A
Takk for alle tips!

term skrev:
En smule off topic, men selv om det krasjer en ørn i hodet på deg og river av munnbindet samtidig som du har saget frem en mastodontsky asbeststøv og du i ren forskrekkelse tar det dypeste åndedraget du har tatt i ditt liv midt i skyen, så er det ikke målbart farligere enn å røyke en pakke sigaretter eller to. De eksemplene du har gitt tar livet av deg om det går galt, så det er kanskje ikke helt sammenlignbart?
Asbest er faktisk farligere enn så. Det finnes en tråd om hvor farlig asbest faktisk er. Et eksempel som jeg husker fra den tråden er at hvis man kapper den verste formen for asbest (krokodilit) med vinkelsliper i 8 timer uten beskyttelse så tilsvarer det å røyke en pakke sigaretter om dagen i 60 år i farlighet. Den minst farlige asbesttypen (krysotil) tilsvarer bare 6 års røyking.

Det dype åndedraget som beskrives bør altså tilsvare et sted mellom 2 og 250 pakker sigaretter, avhengig av asbesttype.

• Liker
KjellTimell
  • Laddar…
Allinug skrev:
Om man får kappe bordene i fred og ro og uten dramatikk, alternativt leier bort det:

Hvor god snittflate på bordene kan man regne med? Blir det så bra at man kan sette dem mot hverandre, så de oppleves som en enkelt vindusbrett?
Går man til et steinhuggeri (eller "gravsteinsprodusent") så kan de sage med vannavkjølt diamantklinge. Da blir det et veldig fint snitt. Teoretisk går det an å få de to platene til å se ut som en, i praksis kan det være litt vanskelig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.