21.441 lest ·
35 svar
21k lest
35 svar
Vinduplate i marmor eller asbestsement?
nå finnes det jo ingen som skal gjøre det lenger. skjæring i steinmateriale eller betong er heller ikke direkte sunt.pelpet skrev:Asbest er faktisk farligere enn det. Det finnes en tråd om hvor farlig asbest faktisk er. Et eksempel som jeg husker fra den tråden er at hvis man skjærer den verste formen av asbest (krokodilit) med vinkelsliper i 8 timer uten beskyttelse, så tilsvarer det å røyke en pakke sigaretter om dagen i 60 år i farlighet. Den minst farlige asbesttypen (krysotil) tilsvarer bare 6 års røyking.
Det dype åndedraget som beskrives burde altså tilsvare et sted mellom 2 og 250 pakker sigaretter, avhengig av asbesttype.
sjøstenen er jo så skiftende så man kommer til å se skjøtentompa_62 skrev:
Jeg har kappet slike plater med vinkelsliper og diamantklinge. Det vil bli noen skår i kantene (1-2 mm store) og det er vanskelig å få det helt rett og 90 grader for fri hånd, så hvis man skal montere dem mot hverandre og ha en minimal skjøt, er det ikke optimalt. Det er bedre å levere dem inn i så fall.
Da kan du lete etter den ene farlige fiberen mens vi andre unngår overdreven risikofylt adferd, som å rive asbest innendørs uten beskyttelse eller sage eternit, uten å bekymre oss ellers.Jehu skrev:
Det er i sammenhengen verdt å påpeke at det er samme sak med asbest og lungekreft som med sol og hudkreft. En stråle UV-lys er nok. I begge sammenhengene handler det om å håndtere risikoen på en fornuftig måte (dvs ikke sole naken ved ekvator, men heller ikke gå kledd i burka).
så du mener at jeg kommer få lungekreft. fordi jeg en gang revet asbest uten masketerm skrev:
Gitt at et kutt i vinduskarmen nok er i den nedre skalaen var min liknelse altså ikke så dårlig! Jeg raljerte dog, noe som nok kom frem. Hvis man skal gjøre ligningen mer interessant, hvordan påvirkes det hele om man blander inn risikoene med bilturen til og fra steinhandleren (enten man ber om hjelp med kapp av eternitt eller kjøper en ny marmorplate)?pelpet skrev:
Spøk til side så ville jeg bare fremheve at det er viktig å tenke over hvor store risikoer egentlig er, nettopp radon og asbest fremstilles som dødsvåpen til tross for at det er ganske langt fra sannheten.
Nei det håper jeg ikke! Men risikoen eksisterer jo, i likhet med den der enkelt solstrålen du fikk på Ibiza 2005 risikerer å gi deg hudkreft.SBH skrev:
Om det kan trøste deg så har jeg kuttet en eternittvindu benk med en uklassifisert maske som lakk litt. Det vil vise seg om 40 år om det var smart eller ikke.
ibiza? ikke vil vel noen reise dit?term skrev:
er ikke spesielt redd for asbest. så mye annet som man har brukt som har vært mye farligere.
Off topic: Uansett hvor rett man er for asbest eller hvor rett man skal være, er det veldig dumt å anbefale folk å se bort fra de anbefalte sikkerhetstiltakene som term gjorde i innlegg #3. For meg er det litt det samme som å anbefale folk å kjøre uten bilbelte eller ikke slå av strømmen når man jobber med den.
On topic: Hvis du ikke får fine rette snitt, kan du da legge dem med den andre siden mot hverandre?
On topic: Hvis du ikke får fine rette snitt, kan du da legge dem med den andre siden mot hverandre?
men asbest er ikke så farlig som du tror.harry73 skrev:Off topic: Uansett hvor redd man er for asbest eller hvor forsiktig man skal være, er det veldig dumt å anbefale folk å se bort fra de anbefalte sikkerhetstiltakene som term gjorde i innlegg #3. For meg er det litt det samme som å anbefale folk å kjøre uten sikkerhetsbelte eller å ikke slå av strømmen når man jobber med den.
On topic: Hvis du ikke får fine rette kutt, kan du da legge dem med den andre siden mot hverandre?
Årsaken til at det ville være bra å få snittflatene i midten/som skjøtedel er jo at man får de fine avrundede sidene ute på kantene.
Jeg vurderer om det kunne finnes en skjøtekonsoll... Eller så får man rett og slett ha det som to planker og da sørge for å slipe og polere ordentlig.
Jeg vurderer om det kunne finnes en skjøtekonsoll... Eller så får man rett og slett ha det som to planker og da sørge for å slipe og polere ordentlig.