T
Jeg holder på å bygge et Attefallshus. Grunnen står på plater over bakken. Jeg har skrudd terrassebord under gulvbjelkene som jeg deretter har lagt asfaltboard på. Bunnen mellom bjelkene er altså board imellom.

Spørsmålet er om asfaltboarden er nok som beskyttelse mot fukt/vind. Kan jeg legge isolasjonen direkte på asfaltboarden eller bør jeg legge vindsperre mellom asfaltboarden og isolasjonen?

Fjern ddm og legg en plate av fibercement i stedet, ellers får du problemer med påvekst på undersiden senere.

T
Nå har jeg kjøpt asfaltsboard og den kan ikke returneres. Men hvis påvekst er et problem, kanskje man kan legge vindsperren under asfaltsboarden? :thinking:

• Liker
Lande
  • Laddar…
Ja, det holder med asfaboard. Trengs ingen vindsperre eller noe annet heller.
Og det vokser ikke mer på asfaboard enn på fibercement.
Bare sørg for at den glatte svarte siden er nedover.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
Vi har revet bort vår asfaltboard da den begynte å bule, hvilket gjorde at isolasjonen ble synlig og ble tilhold for mus. Bruk fibercement.
Asfaltboarden var i vårt tilfelle ca 15 år gammel.

S saltet skrev:
Vi har revet bort vår asfaltboard da den begynte å bule...
Ja, asfaltboard er ikke spesielt formstabil. Det hørtes dog ut som TS hadde bygget en blindbunn av trall under ? i så det kan nok funke.
Å legge store vannrette flak av asfaltboard uten støtte funker ikke i lengden.

M MagHam skrev:
Ja, asfaltboard er ikke spesielt formstabil. Det hørtes imidlertid ut som TS hadde bygd en blindbunn av terrassebord under? i så det kan nok fungere.
Å legge store, horisontale flak av asfaltboard uten støtte fungerer ikke i lengden.
Det er akkurat det som skjedde i vårt fritidshus. Derav at vi brøt opp alt.

• Gulv opprevet i fritidshus, viser jord og steiner. Verktøy som en spade og kost er synlige. Bakgrunn med mønstret tapet og radiator.
  • Liker
fremax
  • Laddar…
Asfaboard, montert med riktig side ned, skal jo ikke risikere mer påvekst enn andre passende plater. Eller? Problemet er formstabiliteten, som noen skriver. Tenker at TS burde kunne legge noen staver mellom rommene for å hindre at asfaboarden henger?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.