T
Först tänkte jag lägga råspontsluckor alt trossbottenskivor i botten mellan golvreglarna till Attefallshuset. Detta för att skydda golvisoleringen. Men nu har jag skaffat frigolit till golvet istället som är mer fukttåligt.

Har sett att vissa endast fäster tex hönsnät i botten och låter isoleringen vila på den.
Skulle det funka bra? Finns det några nackdelar?

D
Nackdelen är väl att möss och råttor älskar frigolit.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T
Ok, hur brukar man skydda frigoliten mot möss?

T
Så hönsnät är uteslutet? Då äter mössen upp det alltså?

ClasseClas
Följ Träguidens rekommendationer istället för eget hittepå.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/

Du ska ha en trossbottenskiva som vindskydd och för att undvika att vanlig stenull blir fuktig. Även för att undvika angrepp från skadedjur.

Hönsnät rostar bort, förr eller senare.

Vad är det för frigolit du har skaffat? Lösa skivor eller något bjälklagssystem? Skivorna måste ligga med perfekt passform. En glipa på några mm ger köldbryggor. Det är därför man kör med glas eller stenull.

• Gilla
Jakobk
  • Laddar…
ClasseClas
En bonusbild från min friggebod 15m2 med plintgrund byggd 2013. Det är vaxade trossbottenskivor i som synes perfekt skick. Interiör av friggebod med vaxade trossbottenskivor och synliga träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tycker du ska beskriva hur du tänkt dig golvet uppifrån och ner.

Att byta ut trossbottenskiva eller tex råspont, asfaboard eller oljehärdad board mot frigolit, låter bara konstigt.

T Ejmelie skrev:
Först tänkte jag lägga råspontsluckor alt trossbottenskivor i botten mellan golvreglarna till Attefallshuset. Detta för att skydda golvisoleringen. Men nu har jag skaffat frigolit till golvet istället som är mer fukttåligt.

Har sett att vissa endast fäster tex hönsnät i botten och låter isoleringen vila på den.
Skulle det funka bra? Finns det några nackdelar?
Är det tänkt att du ska fylla facken med enbart frigolit istället för isolering? Tänk på att du aldrig kommer få den skivan helt tät mot reglarna. Med åren så kommer nya glipor uppstå då virket rör sig ngt.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
T
Jag trodde frigolit vanligt vid isolering av golv?

Jag kör golvspån, 170 mm reglar, frigolit mellan reglarna, vindduk och sen ev trossbottenskivor.

Cellplast är vanligt under betonggolv. Annars har jag inte hört att det är särskilt vanligt i golv. Det finns lösningar där man tilläggsisolerar och fuktskyddar befintligt bjälklag genom att limma ett lager cellplast på undersidan av blindbotten.

Största problemet med cellplast i bjälklaget är, som sagt var, att skivorna är styva så det är svårt att få helt tätt.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.