Jeg har revet opp et par kvadratmeter gulv for å komme til krypkjelleren og har benyttet anledningen til å skyfle opp all den gamle mineralullen som lukter sterkt av pentaklorfenoler. Mellom gulvbjelkene ligger nå kun den gamle svarte vindsperrepappen, den er sprø som bare det og stinker om mulig enda mer enn mineralullen.

Jeg ser at det finnes tykkere vindsperrepapp (AC350) å kjøpe, beregnet for veggbruk, men gjør det noen forskjell å bruke den i stedet for den tynnere AC160? Den tykkere er litt dyrere, men kan kjøpes lokalt, i motsetning til den tynnere. Eller skal jeg bytte til aldringsbestandig plast?

Dessuten, er det best å fortsette å isolere med løsfyll eller bør jeg kjøpe plater? C/C 45 i bjelkelaget, ca 20 cm tykt med eternitt i bunnen.

Tett plast skal ikke brukes på den kalde siden av isolasjonen. Hva er det for en stubbloftsplate?

useless useless skrev:
Tett plast skal ikke brukes på den kalde siden av isolasjonen. Hva er det for trossbotn?
Eternit.

Er det nok å teipe skjøtene for at den skal bli vindtett?

Sannsynligvis, alle ventilene i krypkjelleren er tettet, bunnen plastet og vi har en avfukter der nede.

Pappens oppgave er jo først og fremst å hindre luftbevegelser i isolasjonen, men også å holde den på plass hvis ikke trossbunnen er helt tett (vanligst i gamle spånisolerte bjelkelag). Hvis det går an å få det tilstrekkelig tett uten papp så har man løst problemet uansett.

useless useless skrev:
Pappens oppgave er jo i første hånd å hindre luftbevegelser i isolasjonen, men også å holde den på plass om ikke bjelkelaget er helt tett (vanligst i gamle sagflis-isolerte bjelkelag). Hvis det går an å få det tilstrekkelig tett uten papp så har man løst problemet uansett.
Godt, da kan jeg nok droppe pappen.

Løsull eller plateisolasjon da?

Er det rett og fint og holder standardmål så er plater enkelt. Ellers er løsull å foretrekke.

• Liker
zarkov
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Godt, da kan jeg nok droppe pappen.
Legg i ny 'Örnpapp', det er raskt, enkelt og billig å gjøre det nå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.