God kveld!

Jeg trenger litt meninger om hvor høyt jeg skal montere vindavledere i mønetaket på vår nyproduksjon. For øyeblikket har jeg gått opp 60 cm som tegnet på bildet (målene stemmer ikke helt, men gir en pekepinn). Holder det, eller trenger jeg å gå enda høyere opp med luftspalten? Vi har 38 grader utvendig og 27 innvendig, så jeg trenger sannsynligvis ikke avledere hele veien opp, men spørsmålet er om 60 cm som jeg har montert hittil er tilstrekkelig? Pleier det å blåse opp og røre rundt i cellulosan eller er dette fullt dugelig?

Takk på forhånd!
 
  • Skjematisk tegning av et sadeltak med en vinkel på 38 grader, viser plassering av vindavleder og luftspalte, ca. 60 cm høyt.
P
Vi pleier å gå en halv skive ekstra opp om du bruker de vanlige vindavlederne av wellpapp..
 
  • Liker
Miniwonka
  • Laddar…
Karrock
Går det legge ut løs ull på den måten, eller vil det fylles opp mot vindsperren uansett?

Det virker som at du har egne hender med i byggingen. I din situasjon ville jeg forsøkt å sette 100-120 cm, og fylle med løsull nesten helt opp dit, så det blir en liten plan flate før stigningen går opp. Men har ikke jobbet med løsull, så det kommer kanskje bedre tips :)
 
P
Ja det går bra å løse isolasjon på denne måten, vi pleier å legge noen bord mellom takstolene på høykant med ca 1200cc slik at ikke isolasjonen sklir for mye.
 
Karrock
Rejäl skrev:
Ja det går bra å løsull på denne måten vi pleier å legge noen bord imellom takstolene på høy kant på ca 1200cc sånn at ikke løsullen glir for mye..
Smart!
Og nederst der tegningen sier 11 grader "luftkil" ut til intet, det fylles delvis opp, og med den ekstra halve vindsperren så blir det margin over isolasjonen?
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Karrock Karrock skrev:
Smart!
Og nederst der tegningen sier 11 grader "luftkile" ut til intet, det fylles delvis opp, og med den ekstra halve vindavlederen så blir det margin over isolasjonen?
Ja
 
Rejäl skrev:
Vi pleier å gå en halv skive ekstra opp om du bruker de vanlige vindavlederne av bølgepapp..
Takk for raskt svar!
Da blir det til å forlenge avlederen en bit. Vi lager egne avledere i masonite, men nå i ettertid føler jeg meg litt dumsnål som ikke bare brukte de ferdige løsningene som du nevner... 😆
 
P
M Miniwonka skrev:
Takk for raskt svar!
Da blir det til å forlenge avlederen et stykke. Vi lager egne avledere i masonite, men nå i ettertid føler jeg meg litt dumsnål som ikke bare brukte de ferdige løsningene som du nevner... 😆
Masonite er kjempebra👍
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.