Et spørsmål ang. vindavleder. Skal man brette over vindavlederen over vindsperreplaten på veggen, eller holder det å bygge den kant i kant og tette så godt det går? Er f.eks. Parocs modell av bølgepapp konstruert slik at den kan brettes over og stiftes fast. Har lett rundt etter dette emnet men ikke funnet noe. Synes at majoriteten her ikke har vært så imponert over Parocs papirmodell. Jeg synes det beste ville være å brette over ca. 10 cm, da slipper man mulige trekkhull senere. Hvordan har dere som har gjort "hjemmebygg" av f.eks. masonitt gjort det?
 
Velkommen til forumet!

Parocs bølgepappskiver er rene søpla, unngå dem.

Jeg har bygget mine vindavledere av board, som hviler på vindsperreskiven. De stikker ut en dm omtrent, så eventuelt vann renner av utenfor veggen.
Det trenger jo ikke bli 100% tett. I de fleste tilfeller synes jeg det har blitt tilstrekkelig tett som det ble. Har det ved en anledning blitt synlige sprekker, har jeg heftet på en remse vindsperre.
 
andersmc, hvilken type board har du brukt til vindavleder? oljebehandlet eller vanlig masonite?
 
Vanlig board.
Det finnes vel en diskusjon om hvilke som er best der også, men det skal jo normalt ikke handle om noen store mengder vann.
 
ok, takker for hjelpen.
enig i at det ikke bør handle om noen store mengder vann som kommer på boarden, og med tilstrekkelig ventilasjon så bør det jo ikke være noen problemer med vanlig board.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.