I en gammel tråd spurte jeg om årsaken til tjærelukt i gjestehytta mi. Jeg har nå satt av litt tid til å gå videre med problemet - bytte av bord på innvendige vegger.

Spørsmålet er bare om jeg tør å rive ut alle bordene på en gang.

Gjestehytta er bygget opp av stående bjelker (ca. 45x70) c-c ca. 600 med fjellpanel på utsiden og robuste plankebord (liggende) på innsiden. Ca. 35 mm tykke.

Takket er et saltak med betongtakstein på.

Jeg kunne trengt litt råd her. Tør jeg rive ut plankebordene på veggene? Jeg tenker at de er såpass grove av en grunn? Betongtaket er jo ganske tungt, synd hvis jeg har lagt om det unødvendig om huset hadde tenkt å kollapse. ;)

Noen med lignende erfaring kan gjerne svare - så jeg vet hvordan jeg skal gå videre i juleferien. :)

Jeg ville ikke nølt med å rive. Er det gulvbord? Det er antakelig slik at den som bygde hytta hadde noen overflødige 35mm gulv liggende et sted som han fant en annen bruk for. Men du kan jo prøve å rive en vegg om gangen, legg noen midlertidige skråstivere hvis det trengs.

Det er samme type bord som mitt gamle 30-tallshus er bygd av så jeg tror ikke det er gulv. Det er nok helt enkelt skikkelig solide greier bare.

Men tipset om midlertidige skråbånd var jo skikkelig bra, det skal jeg absolutt kjøre med!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.