Vi fjernet en luftvarmepumpe i går og fikk da et fint hull i veggen vår over ytterdøren. Nå lurer jeg dels på hvordan dere ville midlertidig tettet igjen hullet og dels hvordan dere ville fikset det permanent? Takk for tipsene deres! :)

Et rundt hull i en vegg, omgitt av mønstret tapet i grønt og beige. Hull i veggen etter fjernet luftvarmepumpe. Sirkulært hull med synlige lag av materiale, sett fra innsiden og mot ytterveggen. Hul i veggen over ytterdør med gammelt mønstret tapet etter fjerning av luftvarmepumpe. Hull i teglesteinsvegg etter fjerning av luftvarmepumpe over ytterdør.

Fugeskum så blir det tett.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Pula i steinull, et plastlokk på innsiden og en do plåt på utsiden, alternativt en liten klikk bruk.
Mest et estetisk spørsmål hvor avansert man vil være, man kan for eksempel skjære ut en større bit av platen på innsiden, legge i en ny bit og sparkle opp og tapetsere. På utsiden er det nok brukvarianten som blir penest.
På den andre siden, det funker med bare ull også, om man står ut med å se det.

Fyll med isolasjon, så hadde jeg målt hullet i diameter og tegnet det opp noen mm mindre på en gips eller sponplate.
Om mulig hadde jeg skrudd noen vinkeljern på minst 2 sider, så limt eller skrudd lokket man tegnet til mot disse, så er det bare å sparkle skjøten.
Det går jo også an å skru noen trebiter, så lenge man har noe som hindrer lokket fra å falle inn i hullet.
Utsiden har jeg ikke noe bra forslag for faktisk.

roland53 skrev:
Fogskum är et elende om man trenger å fjerne det i et senere stadium-...
?

Det finnes vel ikke noe lettere enn å pirke bort litt PU-skum?
Dessuten blir det luft- og vanntett, og trekker ikke til seg fukt.

Når jeg fikset et lignende hull, skrudde jeg trelister på innsiden av platen på begge sider. Så fylte jeg hullet med fugeskum og skrudde en bit gipsplate mot trelistene før skummet hadde ekspandert ferdig. Skummet vil lime gipsbiten fast så den sitter stødig. Når det har herdet kan man sparkle over skjøten og male eller tapetsere over. Utsiden er mer arbeid for å få fin. Kanskje du kan finne et metallokk som ikke skjemmer fasaden.

En friskluftsventil?

• Liker
twoody og 1 annen
  • Laddar…
Vi fylte hullet med steinull, lappet dampsperren med plast og hullboret ut en propp i gips til innsiden og hullboret en fasadebordpropp til utsiden.

Utsiden blir vanskeligere for deg da...

Isoler med type steinull, kjøp en lettbetongstein type 20mm tykk, sag til og fest med gipsmørtel på innsiden.
Utsiden ville jeg ha kjøpt en lignende teglstein som fasaden har, saget/knakket til så pent det går.
Eller knakket bort steinene og satt inn nye.

kulle
En ytterlampe over hullet

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
Og det kanskje uansett var på tide å tapetsere om på innsiden :o

• Liker
Christian Ek og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.