Hei,
Jeg holder på å konstruere og fundere ut hvordan jeg skal bygge ut mitt verksted med ytterligere 7,2x8,4m.
Problemet er at den nåværende garasjen har ca 1,5m fra platen til bakken der jeg skal bygge utvidelsen. På grunn av dette har jeg vurdert å støpe søyler og bygge en stålramme som hviler på disse. Forhåpentligvis er det fjell ganske grunt under jorden.
Jeg kan få tak i HEA320-bjelke for en veldig god pris, så sannsynligvis blir rammen laget av disse. Min tanke var å bygge en ramme rundt med to kryssende bjelker midt i rammen som støttes av en søyle i midten av dette "korset". Det ville da dannes 4 firkanter som er cc 3,6x4,2m. Jeg sveiser heller enn å spikre
Nå kommer det vanskelige, hvordan skal man passende gjøre for å få en stabil plate/gulv som kan ha fliser på? (jeg har granittkeramikkfliser i det eksisterende og det holder veldig bra, selv når jeg rullet inn en 2,5 tonn tung fres med jekketralle).
Noen alternativer jeg har vurdert:
1. Lage et bjelkelag med 45x195 lekter cc60 med 3,6m spennvidde (-300mm for HEA), spikre og lime rupanel, plastre inn og deretter støpe med Skumglass/EP-sement opp til 50mm over bjelkene (ca 150mm totaltykkelse).
2. Som over, men med armering sveiset rundt i bjelkene, dobbelt lag? og deretter støpe på dette. Kanskje skal legge cellegummi under, eller isolere med mineralull under bjelkelaget?
3. Bygge trebjelkelag cc30 med 45x225, spikre og lime rupanel, lime gulvgips og deretter legge fliser på det. Kan det holde for å rulle inn f.eks. en 2-2,5 tonn tung fresemaskin? Vet at trekonstruksjoner kan være veldig sterke, spørsmålet er bare om det klarer seg uten å svikte?
Veldig takknemlig for svar!
MVH/
Simon