Anta følgende: En liten bro (5,5 m) skal bygges, skiferstein på aludurk legges opp på to bjelker (VKR) som antas være fritt opplagt på opplag som tåler alt.

Overbygning (skifer mm) veier 1,1 tonn = 11 kN delt på 5,5 m gir q = 11/5 = 2 kN/m

Feltmoment qL2/8 gir (2*5,5^2)/8 = 7,56 kN/m
Anta også en punktlast da en person, 100 kg 1 kN, skal kunne gå over broen:
PL/4 = 1*5,5/4 = 1,375 kN/m
Totalt altså 8,93 kN/m (???), delt på to bjelker er ca 4,5 kN/m per bjelke. En VKR 40x40x3,2 har Wx = 5,11 og burde da gå bra eller?

Er denne utregningen riktig? Man burde vel eventuelt ta med snølast 1,5 kN/m2, men spørsmålet er, stemmer denne utregningen/metodikken? Noen som kan? Broen skal ikke bygges.

Niclas W skrev:
Anta følgende: En liten bro (5,5m) skal bygges, skiferstein på aludurk legges oppå to bjelker (VKR) som antas være fritt opplagt på opplag som tåler alt.

Overbygning (skifer mm) veier 1.1 tonn = 11kN delt på 5,5m gir q= 11/5= 2kN/m

Feltmoment qL2/8 gir (2*5,5^2)/8 = 7,56kN/m
Anta også en punktlast da en person, 100kg 1kN, skal kunne gå over broen:
PL/4= 1*5,5/4= 1,375kN/m
Totalt altså 8,93 kN/m (???), delt på to bjelker er ca 4,5kN/m per bjelke. En VKR 40x40x3,2 har Wx= 5.11 og burde da gå bra eller?

Er denne utregningen riktig? Man burde vel evt. ta med snølast 1,5kN/m2, men spørsmålet er, stemmer denne utregningen/metodikk? Noen som kan?
Broen skal ikke bygges.
En liten første bemerkning mens jeg tenker videre:
Moment angis i kNm
kN/m er en linjelast

Tenker litt på ditt belastningsfall:
Man kan ikke forutsette at en slik bro med den lengden bare belastes av en eneste person.
Du må øke den nyttige lasten betydelig. Minst til 2 kN/m2 som man har for bjelkelag. Jeg kan nok tenke meg at du burde ta til enda litt mer, folk kan jo veldig godt tenkes å stille seg tett sammen på en bro for å se på fiskene eller vannets strømming.

Din beregning med ditt lastfall og to st VKR 40x40x3,2 gir for øvrig en rimelig påkjenning på stålet.

Moment= kNm, sant

Etter litt undersøkelser så løses vel erfoderlig Wx på søkt balk ut gjennom å dividere Maxmomentet med stålets flytegrense? Så er det for meg et virrvarr med forskjellige multipler osv. når man søker i ståltabeller....

Niclas W skrev:
Moment= kNm, sant

Etter litt etterforskning så løses vel erfoderligt Wx på søkt bjelke ut gjennom at man dividerer Maxmomentet med stålets flytegrense? Sen er det for meg et virrvarr med ulike multipler mm når man søker i ståltabeller....
Ikke flytegrense???
Den verdien er for høy.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.