Hei, som nevnt ovenfor vil jeg heve takbjelkene i stallen til den høyere oppe på bildet for å få en større takhøyde. Stallen er ca 8x8 meter. Hvordan ville dere gjort oppstivingen?
Det korte svaret er at jeg ikke ville ha gjort det i det hele tatt.
Jeg har fargelagt bildet ditt for å vise på kreftene. Blått er trykk ovenfra, og du kan se at hele takkonstruksjonen og remmen til slutt hviler på akkurat den bjelken som du vil fjerne ved å "regle opp" noe et sted. Oransje viser trykk utover, og de som er markert med oransje holder sammen veggene og hindrer dem fra å bøye seg ut. Konstruksjonen fungerer som en helhet, så derfor er det veldig vanskelig å bare endre en komponent. Hvis takhøyde er veldig viktig, finnes det nok egentlig bare to løsninger, bygg nytt med ønsket takhøyde eller skaff mindre hester (jeg har inntrykk av at kravet til takhøyde er i proporsjon med mankehøyden).
Takk, ja jeg har kontroll på hvilke mål jeg trenger i takhøyde for hestene, derfor spørsmålet mitt om det er mulig å endre fordi takhøyden ikke rekker som den er nå.
Mitt håp er å flytte opp / sette nye bjelker som holder inn veggene til den mindre orange litt høyere opp. Det handler totalt om 3 stk bjelker på de 8 m.
Takk, ja jeg har kontroll på hvilke mål jeg trenger ha i takhøyde for hestene, derav mitt spørsmål om det er mulig å endre fordi takhøyden ikke er tilstrekkelig som den er nå.
Mitt håp er å flytte opp/ sette nye bjelker som holder inn veggene til den mindre orange litt høyere opp. Det handler totalt om 3 st bjelker på de 8 m.
Hei, som nevnt ovenfor vil jeg heve takbjelkene i stallen til den høyere opp på bildet for å få større takhøyde. Stallen er ca 8x8 meter. Hvordan ville dere ha reglet opp?
De røde stolpene på bildet kan forslagsvis byttes til lengre i samme tykkelse.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.