Har et firma hjemme for renovering av bad. De skulle legge opp vannrør i taket/mellombjelkelaget og når jeg ser på hva rørleggeren driver med ser jeg denne hulltakingen i bjelkene og ber han stoppe.

Har forstått det slik at man skal fordele hullene minst 30cc og forsøke å ha de sentrert. Hans hulltaking er 2-5 cm fra hverandre og de nederste hullene kun 2 cm fra bunnen av bjelken.

På toppen av det hele har han i en av bjelkene satt 6 hull akkurat der den bjelken tar vekten fra en annen tverrgående bjelke. Har vanskelig for å se hvordan de skal kunne styrke opp bjelken med kryssfiner på hver side så det er jo en bjelke som henger på den ene siden.

Ser utvilsomt ille ut men hvor bekymret ville dere ha vært?

• Hull boret i trebjelker med vannrør i et mellomgulv, hvor noen hull er for nær hverandre og bjelkens kant, hvilket kan svekke strukturen.
  • Gulvbjelke med flere hull nær hverandre og bunn, med vannrør under. Synlig spon og ulike materialer rundt. Tekst: "Gulvbjelke som bæres av den fremre doble bjelken".
Farstatjej90
Må de gå igjennom bjelkene? Virker jo å være mye plass under..🤔

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Må de gå gjennom bjelkene? Virker jo å være mye plass under..🤔
Vil slippe vannrørene i taket i nye badet

AXS
Du kan feste plattjern under for ekstra styrke. 30x6mm eller lignende vil tåle utrolige draglaster. Kompletter med kryssfiner på sidene der det passer, så kan du sove trygt etterpå.

• Liker
Fnularen og 3 andre
  • Laddar…
F Frallan 12 skrev:
Har et firma hjemme for renovering av bad. De skulle dra opp vannrør i taket/mellombjelkelaget og når jeg ser på hva rørleggeren holder på med, ser jeg denne hulltakingen i bjelkene og ber ham stoppe.

Har forstått at man skal fordele ut hullene minst 30cc og prøve å ha dem sentrert. Hans hulltaking er 2-5cm fra hverandre og de nederste hullene bare 2cm fra bunnen av bjelken.

Til overmål så har han i en av bjelkene satt 6 hull akkurat der den bjelken tar vekten fra en annen tverrgående bjelke. Har vanskelig for å se hvordan de skal kunne styrke opp bjelken med plywood på hver side, så det er jo en bjelke som henger på den ene siden.

Ser utvilsomt dårlig ut, men hvor bekymret ville dere vært?
Finnes litt tips her
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/

Det der fikser maleren!

• Haha
  • Liker
pingis og 13 andre
  • Laddar…
Update, tok inn en konstruktør som anbefalte forsterkning med 1,5m 45x220 bjelke som limes og skrus sammen på hver bjelke.

• Liker
AXS
  • Laddar…
Vanskelig å se spennet på bjelken, hva som er over osv., men synes det ser ut som hulletaking er nær veggen som bjelken hviler på. I så fall hadde jeg ikke vært særlig bekymret om det ikke er en ekstrem vekt ovenfor. Se på en lettbjelke så ser man at det bare er de ytterste delene som gjør noen større forskjell på hva den tåler. At hulletaking ser kjedelig ut er en annen sak, men skal det være innebygd så spiller det ingen rolle.

• Liker
Granngubben
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.