Jeg lurer på hva som gjelder angående materialer for tak over en veranda, dvs. gulvet under balkongen.

Saken er den at min balkong er utført med trykkimpregnert virke, mens den i sin tur står på verandataket som bare er utført med rupanel og underlagspapp. Det føles veldig feil å kun ha underlagspapp som eneste beskyttelse mot regn og snø. Er det ikke slik at man må ha en slags platebekledning på taket?

Ingen som har en oppfatning om hvordan et korrekt verandatak / balkonggulv skal være utført?

Sylvester skrev:
Det føles veldig feil å kun ha underlagspapp som eneste beskyttelse mot regn og snø. Er det ikke sånn at man må ha en slags platekledning på taket?

Hei der!

Du har helt rett, du bør ha plater på ditt verandatak/balkonggulv. Nå er det risiko for at råsponten blir fuktskadet.

// Snäckan

Underlagspapp er nettopp det som det høres ut som UNDERLAGSpapp.
Legg på en ytpapp eller plåt.
Det er jo ganske beskyttet hva det virker som så en ytpapp kommer til å holde lenge.

Takk for svarene.

Jeg er fullt klar over at det ikke er en sjanse for at underlagspappen skal være den eneste beskyttelsen mot vær og vind. Den mindre tenkende snekkeren som monterte verandaen og balkongen har bare smelt på underlagspapp og trodd at alt er fryd og gammen. Siden det står både i leveranse og bygge beskrivelse at det skal være båndtekket plåt som overflate, har man ignorert det totalt og bare tolket en tegning, sukk... >:(

Ettersom byggbeskrivelse normalt har høyere status enn tegninger så høres det ut som at snekkeren må gjøre om og gjøre rett.
Dessuten kan han vel aldri hevde fagmessig utførelse om han bruker underlagspapp som overflatemateriale. Hvordan motiverer han dette garantimessig?

/Ingeniøren

Ja byggbeskrivelse og leveransebeskrivelse har høyere status enn tegning ifølge min entreprenørkontrakt.

De uavhengige snekkere jeg har snakket med sier alle akkurat som Ingenjören at dette neppe er et fullverdig produkt som jeg kan forvente. Neppe fagmessig..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.