Hei,
Har en veranda som min farfar har bygget en gang i tiden og vil gjøre så lite inngripen som mulig på den. Nå har vi begynt å glasse inn den, og jeg har nå en stolpe 95x95mm (regel) som ikke går helt opp til takregelen, men slutter ved rekkverket.
Pent og åpent, men skal man glasse inn der, så må den gå helt opp. Hvordan gjøre det?
En idé som jeg har er å ta en 95x95mm regel og deretter bore hull i den gamle og den nye som man deretter setter trestaver mellom og fikserer samt limer.
Finnes det andre måter?
Å fjerne den gamle er veldig pirkete og mye jobb med.
Det kommer jo også en tverrgående regel på 70x45 mellom den regelen og den andre for å få festet skinner. Takregelen har jo en viss helling. Dere vet jo hvordan verandaer ser ut
En annen sak er at jeg også vil dekke rekkverket som har en viss avstand. Skal man rett og slett lektere her med litt tynnere materiale? Hadde jo vært fint om man kunne fjerne det på varmere dager og få mer luft på verandaen. Idéer?
Plastskiver på innsiden
/Mvh Micke
Har en veranda som min farfar har bygget en gang i tiden og vil gjøre så lite inngripen som mulig på den. Nå har vi begynt å glasse inn den, og jeg har nå en stolpe 95x95mm (regel) som ikke går helt opp til takregelen, men slutter ved rekkverket.
Pent og åpent, men skal man glasse inn der, så må den gå helt opp. Hvordan gjøre det?
En idé som jeg har er å ta en 95x95mm regel og deretter bore hull i den gamle og den nye som man deretter setter trestaver mellom og fikserer samt limer.
Finnes det andre måter?
Å fjerne den gamle er veldig pirkete og mye jobb med.
Det kommer jo også en tverrgående regel på 70x45 mellom den regelen og den andre for å få festet skinner. Takregelen har jo en viss helling. Dere vet jo hvordan verandaer ser ut
En annen sak er at jeg også vil dekke rekkverket som har en viss avstand. Skal man rett og slett lektere her med litt tynnere materiale? Hadde jo vært fint om man kunne fjerne det på varmere dager og få mer luft på verandaen. Idéer?
Plastskiver på innsiden
/Mvh Micke
Hei Micke. Høres ikke ut som om du er redd for jobb, med pinner og bor, lim og greier!
Neida! Bare tuller! Jeg hadde nok vært latere enn så og saget den gamle regelen i to ca. 80 cm ned, og deretter gjort det samme med den nye. (Som to "tetrisblokker", om nå denne beskrivelsen hjelper?)
Smurt lim og skrudd med 90 mm spaxskrue. Da tror jeg den nye fortsettelsen får tilstrekkelig støtte, både oppover og til sidene.
Og mindre jobb!
Kap den nye delen så høyt du vil ha den, legg takregelen mot, dra med blyanten og hakk ut! Klart ferdig!
Plastplater høres vel kjempebra ut? Kanskje skyvbare? Good Luck!
Johan
Neida! Bare tuller! Jeg hadde nok vært latere enn så og saget den gamle regelen i to ca. 80 cm ned, og deretter gjort det samme med den nye. (Som to "tetrisblokker", om nå denne beskrivelsen hjelper?)
Smurt lim og skrudd med 90 mm spaxskrue. Da tror jeg den nye fortsettelsen får tilstrekkelig støtte, både oppover og til sidene.
Og mindre jobb!
Plastplater høres vel kjempebra ut? Kanskje skyvbare? Good Luck!
Johan
Du mener så de stikker i hverandre. Hmmm, det tenkte jeg ikke på. Reparerte en dør og da saga jeg plankene skjevt, men i dette tilfellet er det jo kanskje bedre med to rette snitt.
Typ at man sager til halve og så sager 90 grader den andre veien (langs med lengden). Samme sak på den andre og så lim og skruer. Er det så du mener?
Plast er jo bra, men er ikke det ganske dyrt?
Typ at man sager til halve og så sager 90 grader den andre veien (langs med lengden). Samme sak på den andre og så lim og skruer. Er det så du mener?
Plast er jo bra, men er ikke det ganske dyrt?
Akkurat! Lover at det blir kjempebra. Plast er unødvendig dyrt! Men det finnes jo forskjellige. Plexi koster skjorta, så det går bort for meg. Men man kunne jo tenke seg å bruke kanalplast (Isolertak). Du vet sånn som man bruker til tak på verandaer og drivhus. Den kan du kjøpe i forskjellige tykkelser og UV-verdi. Vekter ingenting, og det er lett å snekre sammen noen rammer, om man vil kunne skyte, åpne eller ta bort. Sjekk ut www.willabgarden.se eller www.solux.se for eksempel. Det finnes mange fabrikater! Sjekk Finn.no. Håper det var til noen hjelp. Johan
Har du funnet noe bra materiale?
Johan
Johan
Nå har jeg funnet akrylplast på 2000x1000 mm og 1,2mm tykk. Den tenkte jeg å skru fast på innsiden som en regn og vindbeskyttelse.
På NA Svenssons i Nyköping tar de 198kr for en slik plate. Bra pris synes jeg!?
På NA Svenssons i Nyköping tar de 198kr for en slik plate. Bra pris synes jeg!?
Kult! Synes det var billig! Er den helt klar? (gjennomsiktig?)
(Kanskje kan være noe til konas "bestilte" drivhus til tomatene?)
Takk. Johan
(Kanskje kan være noe til konas "bestilte" drivhus til tomatene?)
Takk. Johan
Et annet spørsmål som hører mer til plasten. Hvordan kutter man plast på best mulig måte? 1,2 mm er jo ganske tynt. Å klippe med blikksaks eller sage med baufil er jo ganske vanskelig, men det er kanskje så man må gjøre??
Sett bred tape på begge sider, tegn streker, legg nær stabilt underlag (eller enda bedre, klem sammen den mellom to regelbiter med tvinger) langs hele snittet og sag med fintannet sag.
Hadé! Johan
Hadé! Johan
Klikk her for å svare