Jeg trenger hjelp med hvordan jeg skal utføre et verandabygg på huset mitt. Inngangen er plassert på gavlen av huset, og det jeg er usikker på er hvordan jeg skal feste taket til husgavlen. Verandaen skal bygges på to betongstolper i forkant og mot en skruet regel i husgrunnen. Huset har tradisjonell kledning med ribber.
Jeg har sett på Beijers små brosjyrer der de har en versjon av veranda, men den løsningen synes jeg ikke er bra. Jeg vil ikke feste verandataket i fasadebordene, men mer solid i reisverket. Fasadebordene skal kunne byttes ut ved behov uten at verandaen trenger å rives eller løsnes.
Noen i byggebransjen som kan dele sin kunnskap og helst noen skisser/tegninger på løsninger.

Kom igjen nå, gubber....!!!
Finnes det virkelig ingen som har erfaring med å bygge en veranda på en husgavl? Om ingen proffer finnes, så kanskje noen glade amatører har gjort, eller vært med på noe lignende. Men jeg vil ikke ha gjetninger, men reelle ideer.

Jeg har gjort som deg. Sagde ut i panelet, fjernet panelet på innsiden av verandaen, dro dit en "fusktakstol" på husveggen. Får jo samme funksjon som den du setter for gulvet. Så råspont og tegel. Etter det la jeg en plate under panelet som stikker ut over taket. Dårlig til å forklare. Kanskje bilder hjelper. Ellers får du spørre mer.

722012114617Aaef1.jpg

7e2012114327A79d9.jpg

Hvordan festet du panelbordene ved de nye avslutningene, stakk du inn en annen regel under dem?

En annen ting, bygg ikke verandaen så bred at takutstikket kommer utenfor husets gavl, det ser forjævlig ut!

Kurtivan skrev:
Hvordan festet du panelbordene ved de nye avslutningene, stakk du inn en annen regel under dem?
QUOTE]

Mener du de jeg sagde av over taket?

Jeg var heldig at det stemte med eksisterende regler. Det ble som mest 35 cm fra en regel til avslutning.

Ja, jeg mente dem.

Er det "fusktakstolen" som vises på bildene? Hvordan festet du dem i veggen? Spikret du deretter panelbordene tett mot fusktakstolen også på utsiden av fotbrettet? Hvor langt lot du metallplaten stikke ut til siden? Har du en takrenne på verandataket der nå? Kanskje du har et bilde av det ferdige resultatet eller muligens kan ta et.....

Jeg dro dit med skruer i eksisterende bjelkelag.
Årsaken til at jeg fjernet panelen min var at jeg skal ha annen panel på verandaen. Tenk om man har samme panel holder det jo bare med å fjerne lektene.

Fant noen gamle bilder fra byggingen

5489_108824985517_712445517_2677537_6671736_n.jpg

5329_113320945517_712445517_2753011_1878316_n.jpg

5489_108824985517_712445517_2677537_6671736_n.jpg
13634_172338315517_712445517_3409848_3185862_n.jpg

Fine bilder. På det siste bildet ser man hvordan du har avsluttet platen. Jeg vil ikke skru i panelet og på den måten låse panelbordene bak verandaens tak, i tilfelle man vil/trenger å bytte dem ut en gang. Dessverre har jeg en isoleringsskive som ligger utenfor lektene. Spiklekten er spikret i lektene med en rund distanshylse gjennom isolasjonen. Det blir vel til å skjære ut i isoleringen og spikre en kloss først i lekten tror jeg, eller...?
Hvordan gjorde du med undertakspappen inn mot husveggen? Har du en trekantlist først som du har lagt pappen på og har du trukket opp pappen innenfor panelbordene?
Hvordan har du gjort med fotlisten på verandaen? Går den stumt mot huspanelet eller har du saget til panelet så det passer mot fotlisten?
Dette ble visst litt mange og vanskelige spørsmål. Litt vanskelig av og til å formulere hva man egentlig mener. Håper du forstår, ellers spør jeg igjen....

Min panel er ikke låst. Etter nest siste bilde så brukte jeg sirkelsag på panelet langs taket. Panelet går ikke nedenfor platen. På innsiden av taket hadde jeg aldri noen trekantlist, men bare brettet opp pappen mot eksisterende husvegg. Fotplanken går mot eksisterende husvegg og panelet er saget etter den. Synes om du ser nøye på bilde to.

Hvordan blir det der platen slutter nede ved takrennen, er det ingen risiko for at regnvann kan trenge inn på innsiden av panelbordet der? Eller har du tettet med noen byggsilikon e.l.?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.