Holder på med et kjellerprosjekt, gammelt gulv og masse skal bort, pukk, cellplast og ny plate med vannbåren gulvvarme skal inn. Jeg vil også senke gulvet ca. 10 cm, og dette vil gi meg en "knekant" på ca. 10 cm etter at jeg har saget den eksisterende betongsålen.

Nå, hvordan jeg skal få en rett vegg på best mulig måte. Jeg hadde en konstruktør på plass på mandag, og han foreslo en ventilert vegg med cellplast som isolasjon, luftspalte innover mot eksisterende vegg.

Min første tanke var å mure med murblokker av typen leca. Jeg har forsøkt å illustrere de to løsningene med bilder. Alt blått er eksisterende vegg og såle som veggen er murt på. Huset er godt drenert og har platonmatte på utsiden.

Hva synes dere, og hva har dere gjort i deres kjellere? Det skal bli oppholdsrom/gjesterom med klinker på alle gulv.

Diagram av en kjellervegg med ventilert profil, cellplast, luftspalte, sementfiberskive, betongplate og makadam, med platonmatte på utsiden.

Tverrsnitt av anlegg med lettklinkerblokk vegg, platonmatte, hulbetong, betongplate, cellplast, og makadam, vist i millimeter.

Jeg vet at det rette ville være å isolere med iso eller podrän fra utsiden, men det alternativet finnes ikke.

Alle dager i uken alternativ 2, da ville jeg sove godt om natten.

Isolerer lettklinkerblokk noe?

Jeg muret med Leca ca 10-15 cm innenfor ytterveggene i kjelleren. Isolerte rommet bak, også under bakkenivå selv om man nok egentlig ikke skal gjøre det slik. Det går også diverse avløpsrør, vann og strøm i rommet bak, ellers hadde jeg nok gjort som i ditt alternativ 2 og murt inntil ytterveggen.

Kjellerrom med uferdige Lecamur, rør for avløp, vann og el, samt verktøy som vater og hammer på gulvet. Lite vindu slipper inn lys.

Alternativ 2 og deretter silikatmaling på puss. Alternativt å hoppe over lettklinkerblokkene og pusse direkte på hullbetongen. Men hensikten med disse var kanskje også å bygge bort klossen ved gulvet? Hvor gammel er dreneringen? Skal den gjøres om i overskuelig fremtid kan man jo droppe all innvendig isolering og satse på utvendig isolering som isodrän når det er tid for omdrenering.

Hei, innser at dette ikke var i går, men har dere noen erfaringer fra deres løpninger her! Har selv en gammel kjellervegg som har luftspalte i henhold til modellen, og som har klart seg bra, men som jeg nå får litt andre utfordringer med. S3 separat tråd fra i dag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.