7.765 lest ·
9 svar
8k lest
9 svar
Ventilasjon ved innredning av loftsetasje?
Jeg skal innrede en overetasje som kun er isolert? Etter å ha lest på forumet og startet noen tråder, har jeg ganske bra kontroll på hvordan jeg skal sette opp innervegger, vegger mot kattvegg, skruing av innertak m.m.
Kom på at jeg ikke har planlagt for noen ventilasjon. Jeg kan ingenting om sånt.
Trenger jeg å lage noen type ventilasjon, eller kan jeg bare skru opp veggene mine på overetasjen uten å måtte ta hensyn til sånt?
Kom på at jeg ikke har planlagt for noen ventilasjon. Jeg kan ingenting om sånt.
Trenger jeg å lage noen type ventilasjon, eller kan jeg bare skru opp veggene mine på overetasjen uten å måtte ta hensyn til sånt?
Huseier
· Västernorrland
· 287 innlegg
Hvordan er resten av huset ventilert?
Bra spørsmål, vet ikkeSchlbuditz skrev:
Her er huset jeg skal bygge:
http://hjaltevadshus.se/hus/spira-213/
Huseier
· Västernorrland
· 287 innlegg
Da er det en avtrekksvarmepumpe. Du bør sette inn tilluftsventiler i rommene og avtrekksventiler i bad og evt. garderobe eller annet lignende rom.
Hm ok. Jeg kan som sagt ingenting om sånt her. Jeg kommer til å ha åpent i tak opp til mønet, så jeg kan ikke sette noe i taket, uten at det må sitte i innerveggene.Schlbuditz skrev:
Har du noe forslag til hva jeg bør sette? Er du snill og linker til produktene?
Holder det med noen slags ventilasjonsgreie i veggene, eller må det til noen ventilasjonsrør med rør og lignende?
Tilluft kan løses med ventiler f.eks. i/ved vindu/element som henter luft utenfra. Avtrekksluften tas i bad/vaskerom/kjøkken og skal normalt kobles via spirorør til din avtrekksvarmepumpe. Disse installasjonene bør så justeres for å fungere bra.
Tanken med ventilasjonen i huset er å tilføre frisk/ren luft i rom hvor du oppholder deg/sover som soverom/stue. Deretter ta ut skitten luft fra rom hvor den blir tilsmusset som kjøkken/bad/vaskerom. På denne måten beveger luften seg i huset fra rene rom til mer tilsmussede, blant annet for å hindre at lukter sprer seg fra kjøkken/toalett. Ventilasjonen skal også balanseres slik at et visst undertrykk skapes i huset, for å unngå at varm fuktig luft presses ut i bygningens tak og vegger.
For å oppfylle visse krav skal luften byttes i huset med en viss mengde hele tiden. (Har for meg at det er 0,35 liter per sekund per kvadratmeter).
Håper dette ga litt om husventilasjon. Det finnes en hel del beskrevet på nettet om hvordan det fungerer. Søk på f.eks. villa og ventilasjon.
Tanken med ventilasjonen i huset er å tilføre frisk/ren luft i rom hvor du oppholder deg/sover som soverom/stue. Deretter ta ut skitten luft fra rom hvor den blir tilsmusset som kjøkken/bad/vaskerom. På denne måten beveger luften seg i huset fra rene rom til mer tilsmussede, blant annet for å hindre at lukter sprer seg fra kjøkken/toalett. Ventilasjonen skal også balanseres slik at et visst undertrykk skapes i huset, for å unngå at varm fuktig luft presses ut i bygningens tak og vegger.
For å oppfylle visse krav skal luften byttes i huset med en viss mengde hele tiden. (Har for meg at det er 0,35 liter per sekund per kvadratmeter).
Håper dette ga litt om husventilasjon. Det finnes en hel del beskrevet på nettet om hvordan det fungerer. Søk på f.eks. villa og ventilasjon.
Les teksten www.svenskventilation.se eller www.luftbutiken.se som har en ventskole så får du litt basiskunnskap om villaventilasjon
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du må nok planlegge litt i forveien.
Siden avtrekksvarmepumpen står i underetasjen, må du finne ut hvordan avtrekksluften fra badet i overetasjen skal føres til varmepumpen.
F.eks. må du gjøre en vegg tykkere/bredere, slik at et ventilasjonsrør får plass der.
Alternativt kan røret kanskje føres i kattvinden.
Men, som sagt, planlegg i forveien.
Hvis du innreder overetasjen i henhold til Hjältevadshus sitt forslag, har de sikkert en ferdig løsning.
Snakk med dem!
Siden avtrekksvarmepumpen står i underetasjen, må du finne ut hvordan avtrekksluften fra badet i overetasjen skal føres til varmepumpen.
F.eks. må du gjøre en vegg tykkere/bredere, slik at et ventilasjonsrør får plass der.
Alternativt kan røret kanskje føres i kattvinden.
Men, som sagt, planlegg i forveien.
Hvis du innreder overetasjen i henhold til Hjältevadshus sitt forslag, har de sikkert en ferdig løsning.
Snakk med dem!
Ja, nettopp, de har jo kanskje ferdige forslag som jeg kan ta del i. Takk for forslagetKnockOnWood skrev:Du må nok planlegge litt i forkant.
Siden avtrekksvarmepumpen står i underetasjen må du tenke på hvordan avtrekksluften fra overetasjens baderom skal føres frem til varmepumpen.
F.eks. må du lage en vegg tykkere/bredere, så et ventilasjonsrør får plass der.
Alternativt kanskje røret kan trekkes i kattvinden.
Men, som sagt, planlegg i forkant.
Hvis du innreder overetasjen i henhold til Hjältevadshus sitt forslag har de sikkert en ferdig løsning.
Spør dem!
Klikk her for å svare
