Håper det er riktig forumkategori.
Det har tilfeldigvis blitt slik at underetasjen på huset som vi skal bygge skal ha OSB. Overetasjen uten. Hvorfor, spør meg ikke.
Men nå vil jeg spørre, hva for forskjell merker jeg om jeg velger å kjøre med, eller uten OSB?
Det jeg vet jeg vil, er å ha solide og sterke samt stille vegger med lite lydgjennomslipp.
Noen med erfaring som kan si hvordan dere sammenligner vegger med og uten OSB i ovennevnte områder, stillhet, stabilitet og følelse?
Det har tilfeldigvis blitt slik at underetasjen på huset som vi skal bygge skal ha OSB. Overetasjen uten. Hvorfor, spør meg ikke.
Men nå vil jeg spørre, hva for forskjell merker jeg om jeg velger å kjøre med, eller uten OSB?
Det jeg vet jeg vil, er å ha solide og sterke samt stille vegger med lite lydgjennomslipp.
Noen med erfaring som kan si hvordan dere sammenligner vegger med og uten OSB i ovennevnte områder, stillhet, stabilitet og følelse?
Hvis du sammenligner en vegg (innervegg) med to lag gips på hver side med en vegg der det indre laget er byttet ut med f.eks. kryssfiner eller OSB, får du en vegg med dårligere lydisolering. Jeg husker ikke nøyaktig, men forskjellene mellom veggene jeg har beskrevet tror jeg er ca. 2-4 dB.
Jo har hørt det der om at gips lydisolerer bedre. OSB har dog fordelen med bedre bæreevne for oppheng/montering av saker mot vegg.
Spørsmålet er dog hvor mye bedre lyddemping OSB+Gips gir sammenlignet med kun Gips?
Spørsmålet er dog hvor mye bedre lyddemping OSB+Gips gir sammenlignet med kun Gips?
OSB+gips gir dårligere demping enn bare gips, forutsatt at man bruker like antall plater.Johnny Viking skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Så vidt jeg har forstått, er det et spørsmål om tetthet, altså burde sponplate være mer lyddempende enn OSB. Gips+spon lyddempende og bedre bæreevne og mulighet for oppheng, dog ikke like sterkt å henge i som OSB. Men har vi disse tyngdene i et hjem, tilpasser du sikkert med ekstra plater og kortlinger på disse punktene.
Eksjöhus bød på OSB for resten av huset. Schyst...
Men ... spørsmålet ville vel da være om man skal be om å få sponplater istedenfor... om det nå er mer lyddempende.
Men hvor mye mer? Jeg mener, er det 1 dB bedre lyddemping i sponplater, så hva gjør det?
Men ... spørsmålet ville vel da være om man skal be om å få sponplater istedenfor... om det nå er mer lyddempende.
Men hvor mye mer? Jeg mener, er det 1 dB bedre lyddemping i sponplater, så hva gjør det?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 innlegg
Vi har gips, OSB, stendere, OSB, gips. I stenderverket har vi isolasjon. Vi er superfornøyde med lydisolasjonen. Det 'lekker' mer lyd gjennom dørene enn gjennom veggene der det nesten ikke lekker noe i det hele tatt. Det viktige er at man også fyller eventuelle sprekker mellom taklektene med isolasjon. Det er bare å fylle i.
Takk høres lovende ut!
I tekniske termer hvis jeg skal forklare til snekkerne, hva skal jeg da si for å få dem til å forstå at jeg vil ha ekstra lyddemping også rundt dører...?
I tekniske termer hvis jeg skal forklare til snekkerne, hva skal jeg da si for å få dem til å forstå at jeg vil ha ekstra lyddemping også rundt dører...?
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
OSB kontra sponplater gir OSB plater et stort pluss, mer treverk å skru fast ting i. Playwood plater er naturligvis best men mye dyrere eller en vegg av tømmer
Vi har satt gips/spån/isolasjon/spån/gips.
Lyd fra tilstøtende rom (under og ved siden av) kommer nå via gulvbjelkelaget. Det kan være en idé å legge isolasjon der hvis det er tilgjengelig.
Lyd fra tilstøtende rom (under og ved siden av) kommer nå via gulvbjelkelaget. Det kan være en idé å legge isolasjon der hvis det er tilgjengelig.
Klikk her for å svare