Holder en 45x195 på høykant for å avlaste over 12dm brede vinduer?
Takstolene havner nesten midt på vinduene, og det er som mest 180cm åpning mellom to bærende stendere.
Hammerbåndet består av to sammenlagt 45x195, en liggende og en stående.
Takene har spennvidde på 7,2m, har 27º helning og består av rupanel og betongstein.
Takstolene står på c-c 120cm.

Hvis du har fribærende takstoler 7,2 m og et så tungt tak, føles det ikke som om det kommer til å være nok med en vanlig 45x195. Du burde ha en limtrebjelke, kanskje 66x315 eller 90x270. Som du ser er det et usikkert svar. Synes dog at du burde la en konstruktør se på bæreevnen.

Om jeg forstår rett så vil du ha 180 cm bred åpning. har du en stående regel i hver ende, er det 45x195?
Det kommer til å holde :-)

Det stående regelverket er 45x120 c-c 60cm, men det er jeg ikke det minste bekymret for.
Vinduet er 120 cm bredt og er plassert slik at det "kapper" to stående reglar, og dermed blir det c-c 180cm mellom de nærmeste stående reglar.
Over hele veggen ligger hammarbandet som består av en liggende 45x195, sammenskrudd med ytterligere en 45x195 liggende på høykant.
Altså et ganske klassisk hammarband.

• Liker
Silvery og 1 annen
  • Laddar…
180cm er langt, jeg ville definitivt sett etter en limtrebjelke på finn.no og satt den inn der. Du kan bruke nesten hva som helst du finner, alt vil være mye sterkere enn en vanlig regel.

Mange hus/garasjer som bygges med fribærende takstoler og tungt tak har jo brede vinduer på langsidene. Det innebærer jo i praksis at vinduet tar to stående stendere i bruk og at en takstol dermed havner mer eller mindre midt over dette vinduet. Men jeg har snoket rundt litt og sjekket på andre bygg og jeg har ikke sett noen som har hatt limtre i remmen?

Da har man sikkert spileverk mellom vinduene.....

MathiasS skrev:
Då har man säkert reglar mellan fönstren.....
Ja, om det er store glasspartier så.
Men jeg tenkte mer på et vanlig 120-140cm bredt vindu, også det tar jo to stående reglar i anspråk.

Når du ser på nybygde hus så sørger man jo for å ha bærende stendere på hver side av vinduet. Da trengs selvfølgelig ingen limtre. Du har jo derimot sagt at du har 180 cm mellom bærende stendere og da foreslår jeg at du bruker et limtre.

Et annet alternativ er jo å sette bærende stendere på hver side av vinduet. Jeg har byttet samtlige vinduer i mitt hus, alle har blitt større, mindre eller montert på et nytt sted. Jeg har i nesten alle tilfeller renset veggen fra gulv til tak og bygget nytt fra bjelkelag opp til hammerbånd. Hadde jeg gjort det i dag tar det meg mindre enn en dag å rive og bygge nytt inklusiv montering av vindu. Selvfølgelig gjenstår da overflatebehandling på innsiden etc.

Ok, takk for hjelpen.
Når jeg har tegnet veggen min har jeg satt alle stående stendere på c-c 60cm, derav fenomenet at et 120cm vindu skaper en 180cm åpning i reisverket.
Jeg må forsterke bjelkelaget over vinduene mine på en eller annen måte.

Det finnes pardører som er 180 cm brede og der pleier man ikke bruke noe annet enn hammerbåndet og det holder.:-)

Løfter denne gamle tråden da vi har et lignende problem. Vi hadde hjelp til å sette opp stommen til garasjen og åpninger for vinduer ble satt inn i henhold til tegningen fra husleverandøren. Når takstolene ankom og ble satt opp, viste det seg at takstolene havnet midt over vinduene i stedet for ved siden av som det tydeligvis var tenkt. Nå lurer vi på om vi trenger å flytte vindusåpningene, eller om det går an å forsterke hammarband/bærebjelker/reglar på noen måte så vi slipper å flytte gluggene. Vinduene er 110 brede og spennvidden på taket ca 7 m. Vi må regne med snømengder i jemtland og betongpanner.

Stommen er av termocellmur 150 høy og deretter regulert som vanlig. Sender et bilde på hvordan det ser ut, jeg klarer ikke å rotere det så dere får være snille å rotere hodene eller datamaskinene deres i stedet ;-)

• Takstoler plassert over vinduer i et påbegynt garasjeprosjekt, med trestammer synlig. Vindusåpninger og rammeverk kan sees tydelig fra siden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.