Vi har installert en kamin med en knekk på skorsteinen for å unngå en bjelke i mellometasjen, men knekken ble ikke godkjent av feieren så nå må bjelken erstattes. Forsterkningen skal gjøres med vinkelbeslag og jeg lurer på om plasseringen av disse ser ok ut? Se skisse:
Mål beslag: 90x90x60x2,5mm
Bjelke: 45x220 på cc600mm
Holder det med to på hver side i henhold til skissen? Eller finnes det større, kraftigere å kjøpe? Link gjerne i så fall.
Kommer ikke bjelkeskoen til å bygge 2mm, noe som gjør at avvekslingen kommer litt høyere opp, hvilket igjen gjør at gulvet på ovnen kommer til å bule? Jeg skrev aldri at det er et 1 og 1/2 plan hus med overetasje.
Eller bør jeg jekke ut 2mm på avvekslingen slik at bjelkeskoen ikke kommer til å bygge noe i høyden?
Er det et problem at balkskoen stikker ned 2mm under bjelkene?
Hvis det er det, kan man kappe ut 2mm i bjelken akkurat der den ligger i balkskoen, da kan balkskoen monteres jevnt med bjelkenes underkant.
Er det et problem at balkskoen stikker ned 2mm under bjelkene?
Hvis det er det, kan man kappe ut 2mm i bjelken akkurat der den ligger i balkskoen, da kan balkskoen monteres i flukt med bjelkenes underside.
Undertaket (takplate av spon eller lignende) ligger tett inntil bjelkene. Men ja, å kappe ut litt i bjelken er nok melodien uansett. Takk for innspillet!
Skal jeg ta noen forholdsregler når jeg skal kappe bjelkene forresten? Finnes det risiko for at den kappede takstolen glir fra hverandre?
Glir fra hverandre er nok minimal risiko, muligens kan det svikte ned noe.
Har du noen bjelker ekstra kan du jo slenge dem dit som støtte en halvmeter "utenfor" hullet. Slik at den bjelken du sager av har støtte i mellomtiden!
Hei! Får jeg fortsette med litt funderinger rundt avveksling? (Prøver uten å vente på svar):
Jeg skal montere loftsluke mot tak som er senket og etterisolert nedenfra. På loftet finnes en gammel luke fortsatt, så plasseringen er gitt. Har saget ut den gamle luken ned til den nye isoleringen og finner da lekter (kun 1 stk som er i veien for den nye lukens bredde), men under denne stående 45x120 mm som har muliggjort senkingen av himlingen samt rom for isolasjon. Under denne ytterligere lekter hvor takplatene er montert. Jeg ville trenge å kappe bjelkene for å frigjøre plass til den nye luken (hulltaking 70x115 cm) og min fundering er dermed om jeg under forberedelsene helt enkelt kan skru fast disse ovenfra gjennom tilstøtende lekter, kappe bjelken med rom for deretter å veksle inn mitt bjelkelag for luken vinkelrett mot? Det nye bjelkelaget skulle altså spenne over to bjelker men utvides i selve rommet for luken. Eller må vekslingen skje over flere bjelker (må i så fall rive opp veldig mye mer gulv på loftet)?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.