Holder på å innrede overetasjen i hus bygget 1889.
Huset er syv meter bredt. I dag ligger det en bjelke over stuen som holder oppe bjelkene. Denne hviler i begge ender på hjertevegg og holder oppe tre bjelker, så den er ca 4,8m lang.
Denne bygger for mye på høyden og skal utbedres. I dag er det kun denne, foruten ytterveggene som bærer bjelkelaget.
Hele gulvet skal rettes og avrettes opp, og spørsmålet er hvordan man gjør det. Nåværende tanke er at jeg setter nye lekter eller jernbjelker tettere, og at alle festes i bjelkelaget for å bære det opp. Nåværende bjelke er 175x175.
Da bjelkene i taket i stuen er synlige, er det lett å kjøre gjennomgående skruer, for eksempel vognbolter.
Håper noen har en fundering. Selv om jeg har bildet ganske klart for meg hvordan jeg skal gjøre det, er det alltid bra med tips. Mange ganger gjør man det mer komplisert enn nødvendig😉
Hva mener du å utbedre? Er de synlige bjelkene 7m lange og henger opp i denne 4,8m lange bjelken som du vil utbedre? Spontant føles bjelken på bildet litt spinkel isåfall... Har det vært en innredet overetasje tidligere?
Med utbedre mener jeg at jeg trenger å få ned høyden på det som skal erstatte denne bjelken med noen cm.
Helt riktig de synlige bjelkene er 7 meter og henger i denne. Det har vært delvis innredet, men for lenge siden har det blitt lagret korn der oppe. Ja, den er for svak, men har jo klart det i snart 130 år.
Min tanke er å kunne gå litt ned i høyde, men legge flere bjelker.
Holder gjør de som oftest, men jeg antar at den ser ut litt som en banan
Jeg ville nok lagt inn noen HEA parallelt med bjelken og hengt opp de sunkne med bolt, akkurat som du skriver, og så tatt bort bjelken. Så kan du felle inn de nye gulvbjelkene og legge dem på HEA-bjelkens underflens. Det ville nok være mulig å få til et nytt bjelkelag som ikke bygger mer enn den eksisterende bjelken, hvis man kan akseptere lyd og litt svikt på grunn av det tynne og lette bjelkelaget. For å gjøre dette trenger du sannsynligvis å gjøre en byggemelding til kommunen.
Jeg har fått hjelp til å beregne en bjelke. Det blir en HEA 180.
Denne vil erstatte den tidligere trebjelken, og reisverket vil bli felt inn i bjelken.
Det jeg nå klør meg i hodet over, er hvordan jeg fester de tverrgående underliggende bjelkene på enkleste måte. Skal jeg ta hull i bjelken eller sette en bolt på hver side av den og lage klemmer av flattjern?
Disse bjelkene vil ikke belastes av det nye bjælkelaget, men skal "bare holdes oppe".
Jeg vedlegger et bilde på hvordan det ser ut nedenfra. På bildet kan man se hodene på de vognboltene som går gjennom bjelken som skal erstattes.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.