Vi har en eldre låve på tomten der jeg ønsker å bygge meg et mindre snekkerverksted for hobbyvirksomhet. Arealet (vil kalle det snekkerverkstedet heretter) jeg vil bruke har et antall søyler som jeg ønsker å slippe i størst mulig grad for å fritt kunne bevege meg rundt i verkstedet med maskiner og større materialer. Jeg ønsker dermed tips om hvordan jeg kan vekselbalke av på en så effektiv måte som mulig.

Snekkerverkstedet har tidligere vært brukt i mange år til dyrehold med diverse båser/inndelinger av rommet. Ovenfor verkstedet er det en låve som tidligere antagelig har blitt brukt til oppbevaring av høy. Vi har ingen store fremtidsplaner for låven utenom å bruke den som lagringsplass for enklere møbler og barnas leker. Man kan kun nå låven via stige, så vi kommer med stor sannsynlighet ikke til å plassere tunge objekter der.

Vi bor sør for Göteborg, som plasserer oss i snøssone 1,5. Låven er uisolert med asbesttak.

Oversiktsbilde, det er den delen av låven som er markert med den røde rektangelet som er aktuell for vekselbalking:
Flyfoto av en ladugård markert med en rød rektangel, viser området for mulig snickeri/verkstad. Beliggende på lantlig tomt med trær rundt.

Jeg anslår takvinkelen til ca 40 grader. Jeg tror taket hviler på ytterveggene. Er usikker på konstruksjonen av ytterveggene, den skjules bak panel, både på inn- og utsiden, men tror det er liggende tømmer.
Bilde av bortre gavl fra utsiden, snekkerverkstedet ligger innenfor de nedre vinduene, låven bak det øverste vinduet.
Rød trelåve med værbitt fasade, omgivende trær og gress. Vinduer på både nedre og øvre del, med synlig takvinkel på ca. 40 grader.

Her følger fem bilder fra innsiden av rommet for å gi en oversikt over hvordan det ser ut. Bildene er noen måneder gamle så nå er alle innervegger/betongvegger revet samt alt skrap fjernet.
Innendørs bilde av et uferdig rom, med hvite takbjelker, grønne stolper og stabler av rivningsmaterialer, sett fra et hjørne.
Bilde av et eldre snickeri i en ladugård med fjernede vegger og diverse verktøy, søppelhaug og materialer spredt rundt i rommet.
Gammelt lager lokalt med trestolper, verktøy, og bygningsrester. Klargjort for ombygging til snekkerverksted. Innpakkede gjenstander i bakgrunnen.
Innvendig bilde av en gammel ladugård med riving pågår, gulv fullt av bygningsrester og trestolper, fremtidig område for snickeri.
Innvendig bilde av et uferdig verksted/lagringsrom, med trestolper, sag på stativ, trebiter og verktøy, klart for renovasjon.

Her følger noen bilder fra låven ovenfor snekkerverkstedet:
Loft med trebjelker og skråtak, dekorert med hengende lys og materialer på gulvet. Et vindu i enden slipper inn naturlig lys.
Den store “søyle” i midten av rommet er en ventilasjonskanal som skal fjernes.
Innvendig skråtak av en gammel låve med treverk og synlige takbjelker. En liten haug med isoleringsmateriale ligger mot veggen under et lite vindu.
En bild av insidan av en loge, med synliga träbjälkar och en ventilationskanal i mitten av rummet. Takhöjden är låg och rummet är sparsamt belyst.
To stolper står plassert fra taket, tror disse har blitt satt inn i etterkant.
Loft med skråtak, trebjelker og spredte lyspærer. Gulvet er dekket av treplanker med noen hauger av sagflis og treverk. En kiste står midt i rommet.
Det er kun arealet frem til like etter benken på bildet ovenfor som skal vekselbalkes. Der skrapet ligger er det andre rom under.

Totalt areal inne i snekkerverkstedet er 10,2m lang og 8,5m bred. Takhøyde til bjelkelag ca 2,22m.

Bjelkelag mellom låve og verksted:
7 stk synlige bjelker i dimensjoner fra ca 22x22cm ned til 15x15cm. CC mål ca 130cm.

Bærebjelke (liggende under bjelkelaget):
Dimensjon ca 15x15cm

Søyler som bærebjelken hviler på:
Totalt 8 stk i dimensjon ca 13x13cm

Skisse på hvordan bærebjelke og søyler er plassert i forhold til hverandre og ytterveggene.
Skiss som visar plan över snickeriets bärlinor, pelare och bjälklag med färgkodade mått och position i relation till ytterväggarna.
Alle mål er angitt i oransje, bjelkelag i lilla, bærebjelke i blått og søyler i grønt.

Målbilde med vekselbalking:
  • Å redusere antall søyler så mye som mulig ute i rommet.
  • Å i størst mulig grad bygge ned så lite som mulig fra taket med eventuell vekselbalking. Med en takhøyde på ca 2,22m til bjelkelaget vil jeg helst ikke bygge ned mer enn max 16-17cm.
  • Vi har dessverre et begrenset budsjett for dette prosjektet, som innebærer at jeg søker en så billig løsning som mulig. Vi har sagbruk i familien og dermed mulighet til å sage frem eget materiale i form av søyler, bærebjelke med mer, men jeg er ikke fremmed for å bruke stålbjelke om det alternativet innebærer mer takhøyde og færre søyler.
  • Om det trengs en eller flere søyler inne i rommet er jeg interessert i å forskyve dem og bærebjelken så langt til venstre som mulig i skissen ovenfor. Dette vil gi et større område på høyresiden av rommet der jeg kan håndtere større materialer.

Alle tips og ideer om hvordan jeg kan vekselbalke billig med få eller ingen søyler samt med liten innvirkning på takhøyden tas imot med takk!

J
Enklest er jo å ta tre st pilar og da i midten. Bare flytte nåværende, eller lage nye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.