15.133 lest ·
29 svar
15k lest
29 svar
Veksle av med limtrebjelke
Det er nok ingen problem å sprekke en betongplate med en punktlast om en stor del av taklasten kommer ned der. Men det kommer an på hvor punktlasten ligger og hvordan platen er konstruert (og hva som er under betongen). Vanlig er at man må lage forsterket plate under limtrestolper som holder opp mønebjelker og lignende.Tiger79 skrev:
I ditt tilfelle ser det derimot ikke ut til å bli så veldig store laster, men det må nok avgjøres ut fra betydelig mer informasjon enn vi har fått her.
Men det går ikke an å stole på det holder bare fordi det er betong.
Hadde en arkitekt (?) hjemme. Som ville regne på det hele, men han tok ingen mål av hvordan veggen ligger i huset (avstand yttervegger). Det hørtes ut som han skulle se i noen tabeller og ta i litt ekstra... Det høres vanskelig ut med kun målene på takhøyde og størrelse på hullet å få fram lastene.
Etter det skulle en kvalitetsansvarlig godkjenne utregningene av avvekslingen. Pleier det å gå til sånn?
MVH
Etter det skulle en kvalitetsansvarlig godkjenne utregningene av avvekslingen. Pleier det å gå til sånn?
MVH
Tiger79 skrev:Hadde en arkitekt (?) hjemme. Som ville regne på det hele men han tok ingen mål på hvordan veggen ligger til i huset (avstand yttervegger). Det hørtes ut som at han skulle se i litt tabeller og ta i litt ekstra... Det høres vanskelig ut med bare målene på takhøyde og størrelse på hullet å få fram lastene.
Etter det så skulle en kvalitetsansvarlig godkjenne beregningene av avvekslingen. Pleier det å gå til sånn her?
MVH
Nei! Den arkitekten vet definitivt ikke hvordan det går til å regne. Hadde h*n visst det, hadde h*n målt opp husets totale bredde innv. og hvor den såkalte hjerteveggen står i forhold til det, målt opp hvor hullet skulle tas opp langs i huset, kikket på type av takstol, cc og hvilken helling den har. Sjekket etter så det ikke finnes andre hensyn å ta (murpiper, trappehull etc.). Så gått hjem og event. slått i tabeller om h*n ikke kunne regne det ut på plass med hjelp av papir, blyant og en kalkulator. *rister på hodet*
Hullet som tas opp går fra ene ytterveggen, åpningen etter stolper er på plass blir 193cm.
Det bør kun bli 2 takstoler i bjelkelaget å bære opp. Den tredje i området vil fortsette å hvile på teglveggen. Det finnes ingen vegg ovenfor der åpningen blir.
Huset er en 1,5 plans villa
Totale innerbredden er: 8030mm
B1 til hjertevegg: 3650mm
B2 til hjertevegg: 4380mm
oppe mellom kott: 4690mm
Frittbærende hull blir 1930
Bjelkens totale lengde inkl stolper på 90mm: 2110mm
Rammekonstruksjon takstol CC: 1050mm
Utregnet i program fra Martinsons gir dette:
L40 90*180mm Deformasjon 6mm L/300
Min opplagsbredde 31mm
Opplagslast på bjelkende 13,436kN
Deformasjon på 6mm tror jeg minsker ettersom jeg beholder hammarbandet og eksisterende "bjelke" på 50mm. Lim sammen eksisterende og ny bjelke med hverandre.
MVH
De fleste av de oppgaver du nevner, kjenner til og med jeg til.
Hullet som tas opp går fra ene ytterveggen, åpningen etter stolper er på plass blir 193cm.
Det bør kun bli 2 takstoler i bjelkelaget å bære opp. Den tredje i området vil fortsette å hvile på teglveggen. Det finnes ingen vegg ovenfor der åpningen blir.
Huset er en 1,5 plans villa
Totale innerbredden er: 8030mm
B1 til hjertevegg: 3650mm
B2 til hjertevegg: 4380mm
oppe mellom kott: 4690mm
Frittbærende hull blir 1930
Bjelkens totale lengde inkl stolper på 90mm: 2110mm
Rammekonstruksjon takstol CC: 1050mm
Utregnet i program fra Martinsons gir dette:
L40 90*180mm Deformasjon 6mm L/300
Min opplagsbredde 31mm
Opplagslast på bjelkende 13,436kN
Deformasjon på 6mm tror jeg minsker ettersom jeg beholder hammarbandet og eksisterende "bjelke" på 50mm. Lim sammen eksisterende og ny bjelke med hverandre.
MVH
Nå har rivingen begynt.
Bør man feste bjelken i hanebjelken eller nedre del av takstolen?
I dag ser det ut til å ligge løst på hjertet.
Finnes det bestandige kiler om man skal ta bort to teglesteiner i den ene enden og legge bjelken der?
Bør stolpen forankres i ytterveggen eller er det dumt da tre og stein beveger seg forskjellig?
Bør man feste bjelken i hanebjelken eller nedre del av takstolen?
I dag ser det ut til å ligge løst på hjertet.
Finnes det bestandige kiler om man skal ta bort to teglesteiner i den ene enden og legge bjelken der?
Bør stolpen forankres i ytterveggen eller er det dumt da tre og stein beveger seg forskjellig?
Nå er veggen borte. Murveggen gikk ned ganske dypt under gulvnivå. Har nå en renne som er 14 cm bred og 6 cm dyp. I bunnen av denne ligger det en type asfaltplate, under denne er det betong. Hva er det beste å gjøre nå?
Skal jeg sette stolpen i hullet og flytesparkle etterpå eller sparkle med noe fiberforsterket sparkel og sette stolpen i gulvnivå?
MVH
Skal jeg sette stolpen i hullet og flytesparkle etterpå eller sparkle med noe fiberforsterket sparkel og sette stolpen i gulvnivå?
MVH
Tiger79 skrev:Nå er veggen borte. Murveggen gikk ned ganske dypt under gulvnivå. Har nå en renne som er 14 cm bred og 6 cm dyp. I bunnen av denne ligger det en eller annen type asfaltplate, under denne er det betong. Hva er det beste å gjøre nå?
Sette stolpen i hullet og flytesparkle etterpå eller sparkle med noe fiberforsterket sparkel og sette stolpen i gulvnivå?
MVH
Det beste er å fjerne alt ned til betongplaten og legge på et ikke-fuktabsorberende materiale som samtidig har funksjonen å være trykkfordelende under stolpen, som da bør ende i gulvnivå eller rett under. For eksempel en homogen plastplate (type skjærefjøl) og på den en planke så tykk som dybden tillater. Da er du sikret mot fukt og har et bedre forhold mellom punktlasten under stolpefot og betongplate.