15.133 lest ·
29 svar
15k lest
29 svar
Veksle av med limtrebjelke
Hei
Har et 1,5-plans hus bygget i lettbetong. Vi vil åpne opp hjertet fra veggen som går i underetasjen mellom kjøkken og stue. Den er drøyt 9 meter lang med to døråpninger. Vi vil åpne opp 2 m fra den ene døren og ut til ytterveggen. Den bærende veggen består av 1-radig murstein. Vet noen om man kan feste bjelken uten stolpe i ytterveggen?
MVH
Har et 1,5-plans hus bygget i lettbetong. Vi vil åpne opp hjertet fra veggen som går i underetasjen mellom kjøkken og stue. Den er drøyt 9 meter lang med to døråpninger. Vi vil åpne opp 2 m fra den ene døren og ut til ytterveggen. Den bærende veggen består av 1-radig murstein. Vet noen om man kan feste bjelken uten stolpe i ytterveggen?
MVH
Det funker nok å ta hull i ytterveggen.
Snakket akkurat med kommunen om det kreves tillatelse for inngrepet.
Det kreves en byggemelding med beregning av bjelkens størrelse osv. Er det nok å skrive ut en hjemmelaget beregning fra et av selskapene som selger limtre?
Det kreves en byggemelding med beregning av bjelkens størrelse osv. Er det nok å skrive ut en hjemmelaget beregning fra et av selskapene som selger limtre?
Kommer til å montere en limtrebjelke på 90 *225 * 2100mm. Det blir stolpe i begge endene, holder det med en vanlig 45mm ved ytterveggen om denne boltes i ytterveggen og står på betongplaten? Eller kreves det limtre som da blir 90 * 90mm?
MVH
MVH
Har nå hakket bort litt puss for å se hvordan det ser ut. Fra taket regnet ligger det en planke på ca 2 cm og under denne en trykkimpregnert planke som er 5 cm tykk (hammarbåndet?)
Skal man sage av disse ved åpningen eller bør hammarbåndet bæres opp av bjelken for å stive opp resten av det?
Det ville vært synd å ha det igjen siden bjelken bygger mye nedover..
MVH
Skal man sage av disse ved åpningen eller bør hammarbåndet bæres opp av bjelken for å stive opp resten av det?
Det ville vært synd å ha det igjen siden bjelken bygger mye nedover..
MVH
Fant en gammel tegning fra da en ark skulle bygges.
Der har man regnet ut takets egentyngde til 0,70 kN/m2
Last ved 37,5 graders tak med snø til 1,63 kN/m2
Må dette tas med i beregningen i programmet fra martinssons tre?
Normal egentyngde ser ut til å være 0,50 kN/m2 Takets egentyngde hviler vel ikke på hjertveggen?
Det ser ut til å være vrient...
MVH
Der har man regnet ut takets egentyngde til 0,70 kN/m2
Last ved 37,5 graders tak med snø til 1,63 kN/m2
Må dette tas med i beregningen i programmet fra martinssons tre?
Normal egentyngde ser ut til å være 0,50 kN/m2 Takets egentyngde hviler vel ikke på hjertveggen?
Det ser ut til å være vrient...
MVH
En 45x95 (eventuelt høvlet ned til 45x90) holder i massevis hvis den er boltet mot veggen med 3-4 bolter. Da er det ingen risiko for at den bøyer ut og knekker.Tiger79 skrev:
Det du kan risikere er at opplagskraften på limtredragerens ende blir for stor, på grunn av at selve overflaten for opplaget ikke blir så stor. Jeg tror det skal klare seg, men eventuelt bør noen som kan litt mer virkelig få vurdere dette.
Takk for svar.
Vurderer å la en arkitekt regne på bjelken og stolper, men den jeg snakket med trodde det skulle ta en dag å regne ut det... Det høres ut som veldig lang tid for dette.
Limtreprodusentenes programmer bør vel være tilstrekkelige?
Men hvor mye av takets egentyngde hviler på hjertveggen?
MVH
Vurderer å la en arkitekt regne på bjelken og stolper, men den jeg snakket med trodde det skulle ta en dag å regne ut det... Det høres ut som veldig lang tid for dette.
Limtreprodusentenes programmer bør vel være tilstrekkelige?
Men hvor mye av takets egentyngde hviler på hjertveggen?
MVH
Ansetter du en arkitekt for å gjøre konstruksjonsberegningen vil det nok ta minst en dag for denne å komme frem til resultatet. Det er omtrent det samme som å ta en skredder for å fikse symaskinen. Han/hun kan kanskje klare det, men han/hun er trolig ikke utdannet for det.Tiger79 skrev:
Du skal søke etter en bygningsingeniør. Arkitektene er gode å ha til å tegne hus, men de har ingen større kunnskap i konstruksjonsberegning. En ingeniør klarer det på < time med riktig beregningsprogram på datamaskinen og på et par timer med en helt håndregnet beregning på papir med penn og kalkulator.
Skal du gjøre et så stort inngrep i eksist. konstruksjon kreves en ordentlig lastnedregning for å komme riktig. Omtrent rett kan du komme om du lar en fagmann på stedet ta en titt på det og ut fra fagmannens erfaring i lignende tilfeller komme riktig. Det vanskelige blir å bevise for den som sitter og vurderer det på kommunen at det er riktig.
Det finnes ingen snarveier med program fra ulike hold for å komme riktig. Det krever kunnskap for å gjøre det. Programmene skal ses som en hjelp til de som allerede kan konstruksjonsberegning.
Og takk 17 for at limtrebjelkeprodusentene tilbyr tabeller og program for sine produkter. Ellers får de ikke solgt noen bjelker. Men hvor mange bjelker blir riktig dimensjonert med den hjelpen av de som ikke er hjemme på konstruksjonsberegning? Neppe noen, om det ikke gjelder veldig enkle opplagsfall med vel spesifisert last/m.
Jeg ser også av et svar du allerede har fått at man advarer deg for at flaten kan være for liten på opplaget selv om stempet holder for knekkraften. Det finnes en ende i den andre enden også på stempet. Blir det for stort trykk i toppen blir det like stort stekktrykk i bunnen og det skal i sin tur ned på den flaten som stemet står på. Hva tåler den flaten?
Så til ditt spørsmål.
Den er umulig å svare på. Det avhenger av hvor hjerteveggen står nøyaktig i forhold til ytterveggene, hva som hviler på den, osv. Er det f.eks. et 1½-planshus med ramverktakstol er det ikke bare taket den bærer. Den bærer også en del av lasten på loftsbjelkelaget. Takets egenvekt i sin tur, er bare halve spørsmålet, siden det handler om vertikale krefter, der snø og andre hensyn ikke tas. Det finnes også horisontale krefter som påvirker takstolen via sideoverdelene til opplagene.
Jeg synes dette forumet er topp om spørsmålene er godt spesifisert, men ikke om den som spør ikke vet hva det handler om. Det går m.a.o. ikke å gi råd og ta ansvar for dem når det gjelder konstruksjon om man ikke vet detaljene. *rister på hodet og trekker meg ut*
Ja, nettopp, selvfølgelig ... Selv om jeg nå ikke tilfeldigvis tenkte så langt.imported_Byggaren skrev:Jeg ser også av et svar du allerede har fått at man advarer deg om at overflaten kan være for liten på understøttelsen selv om stampen holder for knekkraften. Det finnes en ende i den andre enden også på stampen. Blir det for stort trykk i toppen blir det like stort stampetrykk i bunnen, og det skal i sin tur ned på den flaten som stampen står på. Hva tåler den flaten?
Det er jo en god grunn som noen til å få noen som er vant og kyndig til å se på problemet ditt og ikke stole på et forum som dette.
Det som søylene skal føre lasten til er en betongplate så det skal ikke være noe problem.
1,5 plans villa med rammeverkstakstol.
Takk for tipset om bygningsingeniør, men da jeg har lett forgjeves etter konstruktører og ingeniører uten å finne noen...
Konstruktører finnes under arkitekter i mine kataloger.
Tar mine egne beslutninger, men man kan få tips her.
1,5 plans villa med rammeverkstakstol.
Takk for tipset om bygningsingeniør, men da jeg har lett forgjeves etter konstruktører og ingeniører uten å finne noen...
Konstruktører finnes under arkitekter i mine kataloger.
Tar mine egne beslutninger, men man kan få tips her.