Heisann!

Vi holder på å lage en åpning i en av de bærende veggene i vårt 1,5-plans hus med arker. Veggen er en trekonstruksjon med trebjelke på stendere.

Vi ønsker å lage en åpning på 3 meter, og avløse med en limtrebjelke.

Vi snakket med en konstruktør på et byggvarehus i Kumla som gjorde en sjablonberegning i et program, der hun tastet inn parametere som hva slags type hus det var, og hva taket besto av. Hun kom frem til at vi skulle bruke en limtrebjelke som var 115mm bred og 360mm høy.

Jeg har en fundering: I stedet for å beregne med en mengde sjablonparametere, kan man ikke regne ut hva den nåværende konstruksjonen er bygget for å holde, og ut fra de tallene finne ut hvilken dimensjon av limtrebjelke som kan erstatte lasten. Alt etter prinsippet, hvis vi bygger like sterkt som det er i dag eller sterkere så skal det være tilstrekkelig.

Høres det rimelig ut? Konstruksjonen i dag er stendere med cc 600 mm, og bjelken som de bærer er 75x75mm. Stenderne i seg selv er et gammelt mål på 75x55mm (huset er fra 1959).

Takknemlig for kommentarer!

Hilsen

- Bjørn

Generelt sett når det gjelder dimensjonering til bolighus, så er grensene ikke om det skal holde eller ikke holde. Men det får maks være en viss mengde nedbøyning, så skal det på mye mer last før det går tvert av.

Men selvsagt går det, at du besøker en takstolsleverandør/konstruktør med dine eksisterende tegninger for å få en mer nøyaktig beregning av hva du trenger.

Du har jo fått en beregning gjort, den vil sikkert fungere bra. Har gjort en lignende jobb i en tidligere yttervegg her hjemme. Finnes en tråd et sted om dette men her er det noen bilder:

http://www.mugglo.net/byggteknik/balk/

• Liker
mniva og 1 annen
  • Laddar…
Er det belastning fra takstolene på veggen eller er det bare fra bjelkelaget på 2. etasje?

Generelt sett så høres 115 x 360 unødvendig grovt ut for så kort bjelke.

Personlig synes jeg at stål er veldig fint å jobbe med. Har satt to stålbjelker og en trebjelke i huset i forbindelse med ny planløsning i første etasje.

Årsaken til at jeg valgte stål var nettopp for å komme ned en anelse i dimensjon og vekt. Dessverre har jeg ikke klart å finne noe beregningsverktøy på nettet (lathund) for stål, så jeg gjorde det slik at jeg brukte et verktøy på nettet fra en limtrefabrikant for å få et referanse på lastene, deretter dimensjonerte jeg stålbjelken selv ifølge det lasttilfellet som nettverktøyet viste for min hustype.

For å få en mer nøyaktig beregning i ditt tilfelle så konsulterer du bare en bygningsingeniør som gjør beregningen og velger passende bjelke for deg. Antar at du må levere en byggemelding også. Tenk også på hvordan du skal få inn bjelken i huset.

Locke skrev:
Tenk også på hvordan du skal få inn bjelken i huset.
OT: var det ikke noen på forumet som laget sine egne limtrebjelker?

Med den info du har angitt så funker det ypperlig med også 115x225. 140x225 finnes jo også som også fungerer om du vil være ekstra "sikker" med opplysninger du har fått fra et nettforum ;-)

Ettersom TS ikke har angitt spennvidden på huset er det vel risikabelt å anbefale en svakere bjelke enn den han har fått i første omgang?

JOW: Aha, jeg forstår! Det forklarer hvorfor man tar i litt mer enn hva man trenger da.

Kan man si, at om man hadde en uendelig stiv bjelke, som var helt stiv helt til brudgrensen, så ville man kunne tenke som jeg sa?

Takk for deres svar forresten, det er veldig verdifullt for meg med deres synspunkter og erfaringer.

Vi kjører på den bjelken vi har fått anbefalt i limtre. Første tanken var å bruke stål for å komme ned litt i dimensjon, men vår leverandør trakk ut på tiden, og vi har lite tid.

- Bjørn

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.