Jeg trenger litt innspill angående en bærevegg som står litt i veien for min nye planløsning. Kort sagt vil jeg ha inn en limtredrager som bygger ned så lite som mulig (det vil jo alle så klart) og der bredden ikke har så stor betydning.

Åpningen kommer til å være ganske stor, 4m, så bjelken bør være ganske kraftig. 315mm er nok det høyeste vi kan akseptere da vi bare får inn det 45mm inn i himlingen...

Har sett på litt forskjellige alternativer for bjelker, men vet ikke helt hvordan de forholder seg til hverandre styrkemessig. Jeg antar at spørsmålet mitt egentlig koker ned til å sammenligne disse størrelsene:
90x315
115x315
140X225

Kan også ha doble 90x225 eller 270, alt for å få ned høyden...

Har ikke veldig gode tegninger å konsultere, så har kontaktet kommunen for å se hva de har i arkivene. Har revet bort en del av himlingen for å se hva som er bak og kan konstatere at bæreveggen i det minste holder opp gulvet i øvre etasje. Det er 45x200 bjelker som hviler på bæreveggen og holder oppe overetasjen...

Trehus med to etasjer og loft bygget på 80-tallet i Stockholmsområdet.

Takknemlig for all info og tips...

Hei,

For at noen skal kunne gi noen råd trengs det mer info om huset.

Bærer hjertemuren kun det øvre planet eller også loftet?

Hvor langt spenner gulvet på øvre plan på begge sider av hjertemuren?

Hvordan ser takstolene ut?

En skisse over eksisterende planløsning (øver- og undervaning) og ønsket endring er også bra, gjerne supplert med bilder.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Uavhengig av hvilken størrelse på bjelke som kreves (som forutsetter ordentlige tegninger hvis man skal regne på det), så kan man si noe om de tre limtre-dimensjonene som du har oppgitt, 90x315, 115x315 og 140x225. 115x315 er stivest og 140x225 vesentlig mye mindre stiv enn de øvrige. Med 4 m spennvidde kan man nok utelukke den. Den laveste bjelken som kan erstatte 90x315 og 115x315 er 215x270. Den er til og med litt bedre. Det kan være greit å vite at man alltid kan krympe høyden på en limtredel gjennom å gå opp i tykkelse. Det har dog alltid en kostnad i form av større materialforbruk. En 4 m lang 215x315 kan klare ca. 15 kN/m i fordelt last uten å bøye seg mer enn 1/300 av spennvidden. På en primærbjelke av den typen kan det likevel være grunn til å begrense nedbøyningen mer.

• Liker
Fa05
  • Laddar…
Takk for svarene, det klargjør litt i alle fall hva det er jeg står opp imot. Jeg har fått en hel "bunt" med tegninger fra kommunen i dag og legger opp noen av de jeg tror er relevante her.

Jeg har merket med rødt der delen av hjertet veggen er som skal erstattes med en bjelke. Blå er en ny vegg.
Jeg vet ikke om disse tegningene klargjør noe da jeg selv har vanskelig for å se/forstå om hjertet veggen bærer opp noen del av taket eller ikke... Var oppe på loftet for å se hvordan det er der men ble ikke så mye klokere.

Vi har fire stykker limtrebjelker av forskjellige slag i huset som det er, men disse er alle på "yttre bærende" deler.

Byggetegning som viser en planløsning med markerte områder; røde kryss for hjertvegger som skal erstattes med bjelker, og en ny vegg i blått. Arkitekttegninger av et hus med markerte røde linjer som viser deler av vegger som skal endres eller erstattes med en bjelke. Arkitekttegning som viser et bygg med rødt markert hjertemur som skal erstattes av en bjelke. Blå markering viser ny vegg. Byggetegninger med røde markeringer for delen av hjertveggen som skal erstattes med en bjelke, og blå markeringer for ny vegg. Byggtegning med markerte områder; rød linje viser delen av hjerteveggen som skal byttes ut med en bjelke, blå linje viser en ny vegg. Arkitekttegning som viser sideprofil av et hus med flere bærende elementer, inkludert limtrebjelker, i et snitt av vegger og tak. Byggetegninger med detaljerte strukturelle beregninger, inkludert markeringer i rødt og blått for hjertvegg og ny vegg. Utarbeidet for et byggeprosjekt. Konstruksjonstegninger med beregninger av belastninger og dimensjoner, skorstensfundamentdetaljer, utført av ingenjörsfirma MB Eriksson, Järfälla.

Sist redigert:
Her er noen bilder fra loftet også. Loft med stablede pappesker og trepanelvegger. Loftet med trekonstruksjon viser plastkasser, fargerike poser og pappesker oppbevart under skråtak, pluss en lyspære som lyser opp rommet.

Det er et originalt bygd hus! Tegningene er dessverre i mest uklare laget. Det er vanskelig å se de eksakte målene. Lasten på limtrebjelken ligger trolig rundt 12 kN/m. Det peker mot 215x270 mm bjelke. Men som sagt, det bør man kontrollere mot tegninger som man kan måle på.

Solid pakke fra kommunen og akkurat det som trengs.

Hva jeg kan se så ligger takstolene parallelt med veggen som du vil fjerne, dermed bør kun veggen bære opp etasjen over.

Ser bare et totalmål mellom ytterveggene, men det ser ut som at det er omtrent like langt fra veggen som skal rives og fasaden på begge sider av veggen, ca. 4 m, kan det stemme?

Det stemmer at takstolene går parallelt med hjertet veggen og at det er rett nøyaktig 4m på hver side av den.

Jeg skal prøve å fikse bildene slik at de ikke er så uskarpe, fikk dem i TIF-format og var nødt til å lagre om og gjøre dem mindre for å kunne laste opp, men det gikk visst ikke helt bra det der. Skal prøve igjen i morgen.

Googlet litt raskt og det ser ikke helt lett ut å få tak i en 215x270 bjelke, kanskje må jeg velge 115x315 til slutt. Men som sagt, med bedre bilder kanskje det blir litt klarere og gir bedre innsikt i det hele.

Hvorfor limtrebjelke?
Vi har en 5 meters åpning, der hjertemuren er erstattet med en HEA stålbjelke 5400 mm lang,
som er 200 mm høy.
Den ligger inne i bjelkelaget og synes ikke i det hele tatt.
Ta en stålbjelke, så blir det mye mindre forstyrrende. Og stålbjelken kan jo kles inn i tre eller noe annet, så dere slipper å se den.

Gjelder HEA bjelke så er det ikke utelukket det heller, om det viser seg at limtrebjelken havner på 315mm og en HEA bjelke på rundt 200 + gips så er det helt klart et interessant alternativ.

Gjør et nytt forsøk med noen av bildene for å se om de blir bedre.

Bygningstegning for takplan lavdel, viser bjelkelag og HEA-balker med dimensjoner og plasseringer i rommet. Plantegning som viser takplan med mål og detaljer for bjelker og takstoler, inkludert markeringer for plassering av HEA-bjelker og limtrebjelker. Bygningstegning som viser plantegning med detaljerte mål på bjelker og vegger, inkludert merking for HEA og limtrebjelker. Plantegning av bunnetasje med mål og bjelkelag, inkludert markert HEA-bjelke i rødt for byggprosjekt. Håndtegnet planløsning med beregninger for takkonstruksjon, inkludert snølast og materialspesifikasjoner. Viser ulike laster for tre tak. Skisse av strukturelle beregninger for takstol med spesifikasjoner og utvalg av dimensjoner for konstruksjon, inkludert kontrollmålinger og materialer. Byggetegning med beregninger, skisser, og dimensjoner for limtre- og HEA-bjelker til et byggeprosjekt. Viser etasjelayout og lastfordeling. Håndskrevne beregninger og skisser som viser lastfordeling og dimensjoner for byggkonstruksjoner med henvisning til limtre- og HEA-bjelker.

215x270 er bestillingsvare, men ingen problemer å få tak i. Stålbjelker fungerer veldig bra når man kan bygge dem inn i bjelkelaget. I dette tilfellet er de en unødvendig komplisering som dessuten er dyr.
TIFF er et jobbigt format om man ikke kan komprimere. Filene blir ekstremt store.

Så det er 215x270 som gjelder i mitt tilfelle angående limträ? Kan legge til at det er blikktak på huset nå for tiden, ikke takstein som på tegningen.

Om du vil ha lavest mulige limtrebjelke så er det 215x270. Det finnes alltid alternative og likeverdige dimensjoner av limtre. Det er en av de store fordelene.

Nå som dimensjoneringen for bjelken er ferdig, hvor store søyler bør jeg ha for at dette skal holde oppe?

For lastsynspunkt er det tilstrekkelig med 90x90, men dimensjonen bør velges med hensyn til bjelkens bredde slik at det blir et fornuftig opplag. Husk at pilarene må stå på punkter som tåler den store punktlasten som blir tilfelle, nærmere 30 kN, altså ca 3 tonn hver.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.