Mellombjelkelaget i vårt hus består av bjelker på ca 70x160, cc900-1200 og en spennvidde på 4930mm, på disse ligger det (bl.a.) 45x95 på tvers!
Resultatet er at bjelkelaget gir etter ordentlig.
Jeg har tenkt å sette inn en tverrgående bjelke eller en kkr-hullprofil, og bredden er 3600mm.
Deretter har jeg tenkt å skjære ut de gamle bjelkene, feste dem i den og bare la dem holde oppe himlingen samt komplettere med 45x195 som bærer opp gulvsponet. Spennvidden på dem blir jo ca 2445mm så det føles trygt.
Men hvordan dimensjonerer jeg den tverrgående bjelken?
En flatstål på 120x5mm burde funke, så hva tror dere om å skru lime en slik mellom to bjelker (for å få stabilitet i sideveis og det blir enkelt å feste bjelkesko)?
Om rommet har målene 4,93x3,6 m, dvs knapt 18 kvm, multipliserer du dette arealet med den dimensjonerende lasten, som bør være ca 2,5 kN/kvm. Resultatet blir 45 kN. Halvparten av denne, 22,5 kN, tas opp av en ny midtbjelke som er 3,6 m lang. Den utbredte lasten på denne bjelken blir da 22,5/3,6 dvs 6,25 kN/m. Det er ganske mye og krever limtre eller stål for å holde nedbøyningen på ønsket nivå. En limtredrager på 190x180 klarer det under forutsetning av at du kan feste den på en god måte.
Takk for svaret, du bekreftet at jeg tenkte riktig med lasten (men jeg regnet med 2,85kN/kvm). =)
Dog er ca 1/3-del av spennvidden kattvind der lasten blir mye mindre, men jeg fant en app som ser ut til å fungere veldig bra og jeg heller mot en IPE140.
bossespecials påpekning er viktig og kan leses ut fra momentdiagrammet i appen. Hvis man ikke er sikker på hvordan appen fungerer, bør man være forsiktig. Jeg antar at du kjenner til bjelkelagets egenvekt bedre enn meg, så jeg har regnet om med utgangspunkt fra 2,85 kN/kvm. Da vil jeg endre dimensjonen på den limtrebjelken jeg foreslår til 215x180. Hvis du vil ha en IPE stålbjelke, trenger du nok gå opp til IPE 160. Jeg vil imidlertid fraråde stål i dette tilfellet. I praksis vinner du ikke noe i høyde. Det kan til og med bli høyere på grunn av brannsikringsisolering. Det er også betydelig mer komplisert å feste alle tredelene i stålet.
Jeg regnet om egenvekten og justusanderssons 0,5kN/m2 stemmer bedre enn mine 0,85kN/m2.
Endrer jeg lasten og innfestingene til leddede så får jeg 3,95mm nedbøyning med HEA140 og 4,69mm med IPE160.
Laminertrebjelkene, er 215mm og 190mm høyden?
Den ene siden vil legges på en murt vegg og den andre på en gammel massiv trevegg.
Antar at man ikke kan skru-lime sammen flere smalere laminertrebjelker, eller? Tenker at det er lettere å få tak i.
En tredje variant ville vært å legge 70x220 C24 over hele lengden på 4930mm.
Ifølge Svenskt Trä skal det fungere opp til 4,97m med cc400 og 5,4m med cc300.
En fjerde som jeg helst vil unngå er å sette en synlig bjelke i stuen som ligger rett under, da bærer jo bjelken og lektene opp lasten sammen.
Helst hadde jeg ønsket at det bygger maks 190mm for da slipper jeg å heve gulvet som ligger ved siden av og som vil være i samme rom når det er ferdig.
Hvis 0,5 kN/kvm stemmer bedre, er vi tilbake på limtre 190x180 hvor 190 er bredde og 180 høyde. For IPE 160 og HEA 140 får jeg betydelig større nedbøyninger enn deg, men innenfor det akseptable. Det gjør meg litt mistenksom mot appen din. 70x220 C24 c/c 400 over hele lengden klarer ikke sviktkravet. Ikke engang med skrulimt sponplate. En slik prinsipp-løsning krever limtre.
Ifølge mitt syn er en midtbjelke 190x180 av limtre i kombinasjon med 45x170 C24 bjelker på andre retningen, både den billigste, enkleste og høydeeffektiveste løsningen.
Vært inne hos to "riktige" byggevarehus og de ser ikke ut til å kunne bestille en drager på 190x180.
Går det ikke an å skru lime 5st 42x180?
Jeg kunne sette en 90x270, sage ut innertaket og ha underdelen av drageren synlig. Den burde vel holde?
Kan man regne på b*h^3 for å sammenligne? 190*180*180*180 < 90*270*270*270
Ja, nesten. Riktig formel er b*h^3/12. 56x270 ligger nærmere.
190x180 er en standarddimensjon men neppe en lagervare. Jeg er helt sikker på at de kan bestille en bjelke med riktige dimensjoner og lengde. Lagerbjelkene pleier å være 6 meter lange og det er jo unødvendig svinn.
Det gjelder å holde seg litt tilbake, bremse entusiasmen, og tenke etter, hva er viktigst?