Har et mellomdekke som har blitt belastet med en bærende vegg, noe som har forårsaket en nedbøyning som ser ut til å ha stabilisert seg, men som likevel ikke er ønskelig. Nå har jeg vurdert om det ville være mulig å avlaste dekket for veggens belastning ved å legge inn en stålbjelke som går rett under veggen, som er på tvers av dekket. Er det mulig uten at bjelken blir utenpåliggende? Jeg ser for meg å forsterke på begge sider av veggen, kappe dekket fra undersiden og sette opp en stålbjelke som dekket kan hvile på, mens stålbjelken kan legges på ytterveggene. Er slikt mulig?
@KnockOnWood Takk men det var ikke anvendelige ting @bossespecial Vedlagt er to skisser, utført i multiverktøyet Powerpoint. Har dessverre ikke tilgang til bedre verktøy så her i langhelgenes tid. Håper det går an å tyde. Kan vel legge til at hvert bilde består av to visninger: 1) Bjelkelag sett ovenfra (nedre/venstre visning) og 2) bjelkelag sett fra siden (øvre/høyre visning)
Uavhengig av laster og dimensjoner synes jeg ikke dette er en god løsning. Jeg har vanskelig for å se hvordan man skulle kunne føre inn en HEA bjelke i denne situasjonen. Det burde være en bedre idé å løse avvekslingsbehovet over bjelkelaget.
@bossespecial Ja den bærer taket. Det er en gammel yttergavl på en jodlerbalkong som det deretter har blitt tilkoblet en ny tilbygging til, men antagelig har noen ikke hatt regnebrettet med seg når bjelkelaget ble dimensjonert. Det er en åpning i veggen, men den åpningen har ingen bjelkelag under seg på grunn av at en trapp kommer opp der.
@justusandersson Hvilke alternativer finnes for å håndtere behovet av avveksling over bjelkelaget? Vegg og gulv (inkl. vannbåren gulvvarme) har vært på plass lenge, så det ville vært minst dårlig hvis man kunne løse det nedenfra. Jeg har lekt med tanken på å kjenne ut i overflensen på en HEA slik at det ville være mulig å skyve opp bjelken nedenfra hvis man stempler opp på begge sider av der bjelken skal ligge og kapper et spor i bjelkene. Det ville imidlertid innebære at bjelken i virkeligheten ville bli en opp-ned T-bjelke, så spørsmålet er hvordan fastheten ville bli da.
@KnockOnWood Jeg ser det nå i den siste linken. Skummet bare etter bilder i de forskjellige trådene Men jeg antar at dere kunne frilegge bjelkelaget da og på den måten trikse inn bjelken? Her er det et bjelkelag som sitter fast i gulvsponet, sannsynligvis skrulimmet.
Jeg ser det nå i den siste lenken. Skummet bare etter bilder i de ulike trådene Men jeg antar at dere kunne frilegge bjelkelaget da og på den måten trikse inn bjelken?
Vi gjorde dette da huset ble bygd for syv år siden. Trolig litt lettere enn å gå inn i en eksisterende konstruksjon.
Om du vil, kan jeg sende en mer detaljert beskrivelse i en PM.
Om du skal legge en bjelke så burde det gå å bare kappe av den biten det trengs, føre opp bjelken og skrulime på nye passbiter, men om det er en god idé er en annen sak,
Men om du legger inn flere bjelker langsgående på cc30?
Vi gjorde dette da huset ble bygget for syv år siden. Trolig litt lettere enn å gå inn i en eksisterende konstruksjon.
Om du vil, kan jeg sende en mer detaljert beskrivelse i en PM.
Du får gjerne sende så kan jeg se om det er noe som er anvendelig
Et annet alternativ kunne kanskje være limtrebjelke? Dog er jo høyden begrenset til 220, så det må bli en ganske bred bjelke om den skal gjøre jobben. Tanker om det?
Uavhengig av laster og dimensjoner synes jeg ikke dette er en god løsning. Jeg har vanskelig for å se hvordan man skulle kunne føre inn en HEA bjelke i denne situasjonen. Det burde være en bedre idé å løse bæringens behov over bjelkelaget.
Jeg synes også det ser utrolig vanskelig ut.
Går det ikke an å løse av veggen selv i stedet over en døråpning eller noe med en limtræbjelke eller noe?
Dette er kanskje ikke optimalt men... ta ned takgipset og legg på plater på eksisterende bjelker.