Hei!

Jeg har en gammel låve som brukes som garasje. Bygning fra århundreskiftet som er ombygd x antall ganger på forskjellige måter. I ca en tredjedel av låven er det støpt betongplate, og i den andre delen er det støpt betongplate med tregulv oppå, men mellom disse er det matjord der det har vært en mullbänk som var mye høyere enn de begge andre gulvene. Der har jeg selvfølgelig tenkt å støpe en betongplate for å få et enhetlig og jevnt gulv gjennom hele bygningen.

Mellom tregulvdelen og matjorden er det da en grunnmur og en tverrgående bjelke i jorden som en stolpe står på. Denne stolpen bærer mellomtaket... Problemet er jo at jeg må bli kvitt den tverrgående bjelken og kappe ned en del av grunnmuren for å få alt på samme nivå. Men det kan jeg ikke, siden stolpen står på begge to.

Antar at stolpen ikke står igjen hvis jeg prøver å fjerne på sidene av den.
Så jeg ser disse alternativene:

1. Kan man bygge om takstolen på oversiden av mellomtaket slik at det blir selvbærende i stedet og stolper helt? Denne takstolen kan egentlig se ut hvordan som helst, enten H eller W?

2. Man burde vel kunne sette opp to stolper, mellom nåværende stolpe og ytterveggene, som holder opp taket i stedet på begge sider? Da kan jeg fjerne denne stolpen i midten. Problemet er imidlertid at det er jordgulv, så da må jeg sette noe i bakken som de nye stolpene kan stå på. Enten sette pilarer eller midlertidig kanskje man kan bruke steinplater på jorden og sette stempel?

3. Som 2, bare stolpene helt ut til veggene.

Helst en permanent løsning for stolpen er i veien uansett, men jeg nøyer meg også med en midlertidig til det nye gulvet er støpt, og da kan jeg sette tilbake stolpen.

Paint-ferdigheter på hvordan det ser ut:
Skiss av takkonstruksjon med en rød søyle i midten. Takvinkel er 45 grader. Viser bærende elementer i grønt og plassering av søylen.
Eller noen av disse alternativene for å støtte opp. Ovenfor 3 alternativer raskt illustrert
Diagram av ladetak med tre alternative støttekolonner, fargede i blått, rødt, og lilla, vist under takvinkelen på 45 grader.

Slik ser det ut i virkeligheten:
Stolpen det gjelder er altså spikret mot tverrbjelken som holder mellomtaket:
En gammel trestolpe støtter en tverrbjelke i en rustikk bygning; elektriske ledninger henger fra taket.

Tverrbjelken langs bakken på jordgulvet samt grunnmuren. Står ca 50/50 på begge og er spikret i tverrbjelken.
En gammal lada med garage, ojämnt golv av betong och trä, plastskydd, en strålkastarelampa på stativ och olika verktyg utspridda på marken.

Samme, bare andre siden av stolpen, her er mer igjen av grunnmuren. Jeg vil altså få alt ned på samme nivå som tregulvet.
Gammelt tregulv med sprekker og verktøy, en sparkel ligger på gulvet. Plastduk ligger delvis over en betongdel mot et kjøretøyhjul i bakgrunnen.

Muren og tverrbjelken går inn mot ytterveggen:
Stable på hjul i garasje, stolper i tre, veggpanel, pappesker, skråbjelke; garasjeinteriør med ulike gjenstander.

Takk for hjelp og ideer! :)

• En gammel tregulv ved siden av en betongmur med diverse verktøy, plastduk og et bilhjul synlig i et mørkt rom.
En jekk for å løfte litt på taket og sette inn 2 stykker stolper på hver side ca 1 meter fra muren du skal rive, bunn for stolpene kan du legge en eller 2 stk sementplater 300X300 mot jorden, det holder bra.

PS Så nå at bjelkelaget er på tvers, det blir da en kraftig regel i taket på tvers av bjelkelaget, da blir det samme avveksling som du har nå.

J jonaserik skrev:
PS Såg nå at bjelkelaget er på tvers, det blir da en kraftig regel i taket tvers bjelkelaget, da blir det samme avveksling som du har nå
Du mener at jeg kunne ha gjort slik, dvs sette en kraftig regel fra mønet til bjelken for mellomtaket? Og da kan jeg ta ned stolpen under?

Diagram av takkonstruksjon med en rød stolpe som går fra nocken til balken, og takvinkel på 45 grader.

Kanskje uttrykte jeg meg litt feil med avveksling, mente å støtte opp mens du ordner det med rivingen, det er langt over der og kanskje ikke bra med å veksle av så. Er ingen konstruktør som kan gi råd på dette, bare med støtting og å sette tilbake en eller flere stolper ved ferdig gulv. Finnes de på forumet som kan dette med holdfasthet,

• Byggetegning med markert område som skal fjernes, samt tekst og piler som viser hvor støtter bør settes ved rivning. Strukturen måler 5 meter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.