Jeg holder på å planlegge en bodbygging og har bestemt meg for å bruke sperrer som hviler mot en mønebjelke. Boden vil ha målene 4,8x3 og jeg vil ha en 66x315 mønebjelke (i henhold til dimensjoneringsguiden på byggbeskrivningar.se), se bilde:

Diagram av forråd med takåser som hviler på en mønebjelke, mål 4,8x3 meter, viser bjelkens dimensjoner og mulighet for port på gavlveggen.

Problemet er at jeg gjerne vil ha en port på gavlen for å kunne kjøre inn gressklipperen m.m. og jeg må derfor avlaste den ene stolpen som mønebjelken hviler på. Porten vil være rundt 1,3-1,5 bred. Sperrene vil være 45x120 og jeg vil ha et uisolert tak av metallplater.

Jeg har dog ingen anelse om hvilken dimensjon jeg trenger på denne bjelken?

Ta samme dimensjon som hanebjelken om det får plass, så slipper du å fundere.

Mikael_L
Hva er regeldimensjonen i veggene dine?

Jeg har en masse overflødig 45x95 som jeg tenkte bruke til veggene.

Beste svar

Mikael_L
OK, skru eller spik sammen to stk 45x95 som du setter som stolper pbs om døråpningen.
Spik eller skru ganske tett, si cc 15-20 cm og lim gjerne med fuktsikkert lim (vanlig hvitlim - utendørs).
Lag også en lik stolpe (av 2x 45x95) som går mellom avvekslingen og opp til mønebjelken.

Så lager du avvekslingen av to 45x220 sammenspikret på samme måte (men her er dog ikke liming og tett spikring/skruing like viktig).

Dette har jeg ikke regnet på det minste lille, men jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er underdimensjonert.
Konstruksjonen (avvekslingen og stolper) skal ta en snølast fra maks 2,4x4 meter takflate, nå vet jeg ikke hvilken snølastsone du har, men Västerbotten kan sikkert innebære 3 - 3,5. (men trolig 3)
Som gir last på noe rundt maks 3 tonn. Så det burde gå bra.

ps, sjekk og bruk fine lekter til avvekslingen og stolpene.

Sist redigert:
  • Liker
scim
  • Laddar…
Det høres fornuftig, gjennomførbart og økonomisk ;)

Takk for svaret!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.