6.742 lest ·
4 svar
7k lest
4 svar
Bytte av søyle til takstol i låve/vognskjul.
Hei!
Har en vognslide som jeg vil fjerne respektive fag i for å lage et stort rom. Noen som er flinke på beregning av bjelker og belastninger?
Flere bilder kommer..
Det er altså alle stendere som finnes i rommet på 4 takstoler som skal bæres av med en passende bjelke (er håpet). Se bilde 1
Hellingen på taket er ca 34 grader med trp20 som kledning. Kommer flere bilder av takkonstruksjonen.
Plasseringen i landet er Sörmland, så ingen ekstreme snømengder.
Størstedelen av bjelkene som finnes i bygningen er tømmer 150x150.
Tanken er å legge en bjelke fra side til side (8,65m) og plassere eksisterende stendere ved vegglivet istedet.
Se bilde 2.
Bygningen er ca 8,65x17,8m = 153 kvm
Har en vognslide som jeg vil fjerne respektive fag i for å lage et stort rom. Noen som er flinke på beregning av bjelker og belastninger?
Flere bilder kommer..
Det er altså alle stendere som finnes i rommet på 4 takstoler som skal bæres av med en passende bjelke (er håpet). Se bilde 1
Hellingen på taket er ca 34 grader med trp20 som kledning. Kommer flere bilder av takkonstruksjonen.
Plasseringen i landet er Sörmland, så ingen ekstreme snømengder.
Størstedelen av bjelkene som finnes i bygningen er tømmer 150x150.
Tanken er å legge en bjelke fra side til side (8,65m) og plassere eksisterende stendere ved vegglivet istedet.
Se bilde 2.
Bygningen er ca 8,65x17,8m = 153 kvm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kul beregningsoppgave. De nye bjelkene skal altså "bare" ta to punktlaster fra selve takkonstruksjonen. Spørsmålet er hvor mye takkonstruksjonen veier? Man gjør nok klokest i å overdimensjonere litt. Uansett blir det ganske massive bjelker. Når jeg gjør et overslag, ender jeg på minst 190x540 limtre. De nye søylenes dimensjoner avhenger hovedsakelig av deres høyde, som ikke fremgår. Det finnes alternative løsninger, f.eks. i form av fagverkstakstoler, men de innebærer trolig større inngrep i nåværende konstruksjon.
Ja, det stemmer at de kun blir belastning ute ved vegglivet. Tanken var å bolte de nåværende søylene 150x150 som støtte til limtreet som går tvers over.
Det overrasker meg ikke det minste, faktisk. Jeg har blitt litt interessert i brukte limtre 140x800 som jeg eventuelt kan få tak i, noe som er solide saker som burde fungere ganske bra. Litt mindre bredde, men betydelig tykkere i høyden.
Det hadde vært morsomt å forsterke opp hver takstol i dag, men de ser litt rare ut siden de mangler en overligger til hver takstol, så det blir en "w" eller "ww" takstol, noe som er litt utfordrende.
Se følgende bilde av syke paint-ferdigheter på en eventuell løsning og høyde på nye søyler.
Det er altså røde som er de nye søylene samt grønn som er den nye limtredrageren. Alt annet er eksisterende. Så stikker fundamentet litt opp, så fri høyde blir 3m, noe som fortsatt føles ganske luftig og tilstrekkelig med lagringsplass for diverse ting.
Det overrasker meg ikke det minste, faktisk. Jeg har blitt litt interessert i brukte limtre 140x800 som jeg eventuelt kan få tak i, noe som er solide saker som burde fungere ganske bra. Litt mindre bredde, men betydelig tykkere i høyden.
Det hadde vært morsomt å forsterke opp hver takstol i dag, men de ser litt rare ut siden de mangler en overligger til hver takstol, så det blir en "w" eller "ww" takstol, noe som er litt utfordrende.
Se følgende bilde av syke paint-ferdigheter på en eventuell løsning og høyde på nye søyler.
Det er altså røde som er de nye søylene samt grønn som er den nye limtredrageren. Alt annet er eksisterende. Så stikker fundamentet litt opp, så fri høyde blir 3m, noe som fortsatt føles ganske luftig og tilstrekkelig med lagringsplass for diverse ting.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
140x800 er jo suverent og mye bedre enn 190x540. Om pelens lengde bare er 2,5 m går hvilken limtredimensjon som helst, men det er nok bra å velge 140 brede så bredden på bjelken matcher. 140x135 er en standarddimensjon på stolper av limtre.
Klikk her for å svare