3.274 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Veggsparklingråd for vaskerirusten i kjelleren
Har begynt prosjektet vaskeromrust i 50-tallskjelleren. Helgen har jeg tilbrakt med å kjøre Flex saneringsfres for å få ned slamfarge/tynnpuss/feilaktig_farge. Akkurat nå bilere jeg fram avløp og borer bort hulkelkesokkelen. Jeg hadde tenkt å helflise veggene (~35m2). Saken er den at betonghullsteinen ikke er perfekt murt. Selv om saneringsfresen jevnet til veggen så har jeg kanskje +-5 mm hit eller dit. Ikke veldig rett. Har forsøkt å sondere markedet på veggsparkel men blir ikke helt klok. Jeg hadde tenkt at veggen skulle puste gjennom fugene, så sparkelen må ikke være fuktfølsom. Hvilken velger jeg:
1) MAXIT Vetonit 0-100
2) Finja veggrott
3) ARDEX AM 100
Siden det er såpass stort så blir nok sparkelen dyrere enn kalken..., finnes det alternativer? Må jeg sparkle? Hvis jeg må; går det an å bredsparkle disse produktene med samme teknikk som med sandsparkel? Det virker til å tørke fort...? Håndfaste tips ønskes. Noen som har gjort noe lignende kanskje?
1) MAXIT Vetonit 0-100
2) Finja veggrott
3) ARDEX AM 100
Siden det er såpass stort så blir nok sparkelen dyrere enn kalken..., finnes det alternativer? Må jeg sparkle? Hvis jeg må; går det an å bredsparkle disse produktene med samme teknikk som med sandsparkel? Det virker til å tørke fort...? Håndfaste tips ønskes. Noen som har gjort noe lignende kanskje?
Er det ingen som vet hvordan man gjør dette? Kanskje jeg var uklar, men det er først og fremst tips om hvordan man får det så glatt som mulig jeg er ute etter. I andre omgang hvilken produkt som er å foretrekke. Samt eventuelle alternativer til 1), 2) og 3)
Hvis noen kan fortelle meg hvor "Attach"-knappen er for å laste opp bilder, kan dere få se den utslitte vaskerommet (om noen vil se dette elendet).
Hvis noen kan fortelle meg hvor "Attach"-knappen er for å laste opp bilder, kan dere få se den utslitte vaskerommet (om noen vil se dette elendet).
Den funksjonen er ikke slått på for alle avdelinger ennå. Du må lenke til en nettside der du har bildene dine i stedet, en stund til.Boussard skrev:
Kan du ikke ringe til de ulike produsentene og høre hva de sier? Selv tør jeg ikke gi råd.
Skal forsøke. Hovedregelen er at du ikke får legge på en "sterkere" puss enn det som ligger under. Om du for eksempel har en gammel kalkpusset kjeller, skal du ikke legge på en sterkere puss, for eksempel kc-puss. Om du har friset ned helt til betonghulsteinen, ville jeg brukt en vanlig kc-puss for håndpussing, for eksempel Maxits Pussbruk B Hand SERPO 133. Mur o Pussbruk B SERPO 222. Det er den klassiske og billige måten. Krever kanskje litt talent, men det fikser man. Sjekk brosjyrene om puss som Maxit og Finja har. Muligens er sparkelproduktene som Ventonit enklere å jobbe med, men jeg har aldri prøvd, så jeg vet ikke. Ring maxits support ellers - de er kjempebra.
Det er helt frest ned til betonghullstenen, jeg tror det var en slags slammet kc-farge (grove børstede mønstre på veggen). Denne tynnpussen (?) forvitret som verst ved betonghullstenens fuger. Men nå er alt borte og det er fast og hardt underlag.
Man får kjøpe en sekk av hver og prøve. Det som taler for kc-puss burde være at man har litt lengre tid på seg. Jeg har gjort noen skikkelig klønete forsøk på å pusse, ofte havner mer puss på gulvet enn på veggen, så når jeg går på med rivbrett så er det ingenting igjen på veggen >
kc-bruk fungerer altså som sparkel da? Jeg skal jo flislegge senere.
Et annet spørsmål er primer. Er primeren diffusjonsåpen? Om man nå vil prime før man pusser/sparkler så vil man jo ikke at den tetter igjen den fuktvandringen jeg er ute etter.
Man får kjøpe en sekk av hver og prøve. Det som taler for kc-puss burde være at man har litt lengre tid på seg. Jeg har gjort noen skikkelig klønete forsøk på å pusse, ofte havner mer puss på gulvet enn på veggen, så når jeg går på med rivbrett så er det ingenting igjen på veggen >
kc-bruk fungerer altså som sparkel da? Jeg skal jo flislegge senere.
Et annet spørsmål er primer. Er primeren diffusjonsåpen? Om man nå vil prime før man pusser/sparkler så vil man jo ikke at den tetter igjen den fuktvandringen jeg er ute etter.
Man primer ikke før pussing! Pusser man på knusktørt og løst underlag så pleier det å falle nedBoussard skrev:
Jeg skal gjøre samme jobb i vaskerommet mitt og vurderer faktisk å sette fliser direkte i et nytt ferskt lag med puss (når det første utjevnende laget har herdet) som jeg bruker i stedet for flislim/flislim. Akkurat nå sitter det fliser fra 80-tallet som løsner og fugene smuldrer opp på ytterveggen :'(.
Vet ikke om det kommer til å fungere :-/. Den eneste risikoen jeg kan se er at flisene ikke blir perfekt jevnt lagt, men fuktvandringen blir kanskje lettere å håndtere? Vil i alle fall ikke ha for mange forskjellige materialelag under flisene på en yttervegg i kjelleren.
gaia
Det høres ut som en fornuftig idé, gaia. Som info kan jeg fortelle at jeg har fliser i kjellergarasje med fliser rundt veggene opp til kneskålene, klinker på gulvet. Alt er originalt fra 1958 og ikke en eneste flis har falt ned!!! De flisene er sannsynligvis satt med puss, utsparklet 5mm fra btg-hullsteinen.
Er det til og med litt bygningsvern å ikke smøre raskt herdnende moderne greier med en gammel kjeller, men bruke tradisjonelle materialer?
Finnes det noen som kjenner en pensjonert murmester som kan fortelle hvordan de satte fliser i kjellere før i tiden? Min gjetning er at de gjorde som du beskriver, gaia.
Ellers da? Noen som har flere meninger/tips?
Er det til og med litt bygningsvern å ikke smøre raskt herdnende moderne greier med en gammel kjeller, men bruke tradisjonelle materialer?
Finnes det noen som kjenner en pensjonert murmester som kan fortelle hvordan de satte fliser i kjellere før i tiden? Min gjetning er at de gjorde som du beskriver, gaia.
Ellers da? Noen som har flere meninger/tips?
Forsøkte få råd hos den lokale byggfirmaen i dag. Litt uventet rådet de meg til å pusse veggene. Blir til å jakte på en betongblander da.
Ligger det langt unna i tid, gaia? Eller har du startet flisleggingen?
Finn denne lenken om noen er interesserte:
http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2002/6/13/mont_v1.pdf
http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2002/6/13/mont_v1.pdf
Klikk her for å svare