Hei!

Jeg tenker på å veggmontere et lite skrivebord, nærmere bestemt dette:
https://www.nordiskagalleriet.se/me...UdRm22ZWikCp_u5V8Q44rk2vMmPR_rv0aAjV9EALw_wcB

Festeanordningen ser ut til å skrus i veggen med 1 skrue i hver ende av festet øverst. Topplaten ser ut til å være 45 cm dyp og 92 cm bred. Topplaten vil til tider bli belastet med 5-7 kg ytterst.
Jeg tenkte å feste konsollen i en vegg av enkelgips med 1 m6 gipseksander i hver ende. Hadde det vært et skruehull i midten av konsollen kunne jeg truffet en stender, men det blir vanskelig med plasseringen av skruehullene. Er 2 stykker m6 ekspander for svake for denne typen oppheng og det dreiemomentet som oppstår når platen belastes? Finnes det bedre alternativer for innfesting?

Beste svar

C Cell skrev:
Hei!

Jeg vurderer å veggfeste et lite skrivebord, nærmere bestemt dette:
[lenke]

Festet ser ut til å skrus i veggen med 1 skrue i hver ende av festet øverst. Platen ser ut til å være 45cm dyp og 92cm bred. Platen vil tidvis bli belastet med 5-7 kg ytterst.
Jeg tenkte å feste konsollen i en vegg av enkelgips med 1 m6 gipseksander i hver ende. Hadde det vært et skruehull i midten av konsollen hadde jeg kunnet treffe en stender, men det blir vanskelig med skruehullenes plassering. Er 2 stykker m6 eksander for svakt for denne typen oppheng og det vrimomentet som oppstår når platen belastes? Finnes det bedre alternativer til innfesting?
To molly eksander som du foreslår vil lett holde. M6 molly har jeg for meg holder for drøyt 20kg hver.

Se kan du vel med kätthet bore et hull i midten også og feste i stenderen

Bra idé med å sette et ekstra hull. Har en regel akkurat i midten av der skrivebordet skal sitte, og kan jeg treffe den også ville det vært optimalt. Kan man bore opp et hull uten å ødelegge styrken i stålet i konsollen?

C Cell skrev:
Bra idé med å sette et til hull. Har en regel akkurat i midten av der skrivebordet skal sitte, og kan jeg treffe den også ville det vært optimalt. Kan man bore opp et hull uten å ødelegge holdbarheten i stålet i konsollen?
Ja uten tvil, det der er ikke noe som trenger holdbarheten.
Vanskelig å se hvor bred profilen er, men det blir ingen grov skrue antar jeg.
Ta en med kuleformet hode som du maler svart, så blir det pent.

• Liker
Cell
  • Laddar…
I
MrJay MrJay skrev:
At folk fortsatt bruker molly.. vi har sluttet med disse for flere år siden og gått over helt til gipsankere av typen Toggle. Disse tåler mye høyere belastning og ødelegger ikke veggen.
MrJay MrJay skrev:
At folk fortsatt bruker molly.. vi har sluttet med disse for flere år siden og gått over helt til gipsankere av typen Toggle. Disse tåler mye høyere belastning og ødelegger ikke veggen.

[lenke]
[lenke]
Interessant! Har sett dem for lenge siden men aldri testet. Jeg har plukket ut adskillige gipsekspandere tidligere uten å skade veggen nevneverdig så det er ikke noe problem i seg selv. Om de derimot tåler høyere belastning er det interessant!

MrJay
C Cell skrev:
I

Interessant! Har sett dem for lenge siden, men aldri testet. Jeg har plukket ut adskillige gipsekspandere tidligere uten å skade veggen nevneverdig, så det er ikke noe problem i seg. Om de derimot tåler høyere belastning er det interessant!
Værsågod, men nå ser det ut til at du har valgt molly-alternativet :cool:

• Liker
Cell
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.