Jeg er i farta og vil sette opp TV-en min på veggen. TV-en er en Samsung Frame som veier ca. 8 kilo og veggfestet har kun 4 hull totalt. Jeg har forsøkt å finne ut hva veggen vi vil feste i er laget av i noen dager nå og kunne trengt litt råd! Huset er fra 30-tallet og innerveggene er kloasong/vassvegg. Til naboen derimot er det noe annet som jeg først trodde var en veldig bred gipsplate og så bestemte jeg at det sannelig må være lettbetong. Når jeg nå har boret et litt større hull, er jeg dog usikker da det likevel ser ut til å være en form for tykk gips + sponplate? Kan det stemme at en sånn gipsvegg kan være ca. 60mm dyp? 70mm inn er det isolasjon. Støvet som kommer ut er fint og grått. Borer man en bil lenger inn så kom det (ut av dette hullet) litt tre-rester også. I et hull jeg boret tidligere i samme vegg for å forsøke å finne ut hva det var så kom det ingen tre, kun puss/lettbetong/gips.
Se vedlagte bilder!
Jeg har kjøpt 8x60mm lettbetongankre som jeg tenkte å feste med monteringslim og så skru i veggfestene. Siden jeg nå er usikker på hva veggen faktisk er laget av, så kanskje det er bedre å bruke en universalplugg og håpe at det fungerer! Er det noen som har gjort lignende? Holder en limt universalplugg dersom det nå skulle være gips?
Har aldri montert opp en TV på en korrekt og holdbar måte tidligere (studentrommet var ikke like nøye) så jeg setter pris på all innspill jeg kan få!
Om det er en leilighetsskiljende vegg bør kjernen være av murstein, om det ikke er et mindre hus med noen få leiligheter. Da kan det være en plankvegg. Lettbetong kan du utelukke liksom sponplater og gips (om det ikke er brukt som veggbekledning i senere tid). En mursteinsvegg bør være pusset på innsiden (uten vassmatte) men kan kanskje ha en eller annen form for trefiberplate, typ treetex. Er det en plankvegg så er det treskrue som gjelder, en mursteinsvegg vanlig plugg pluss skrue.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.