11.904 lest ·
87 svar
12k lest
87 svar
Veggfeste bygger ut 65 cm med mollyplugg?
Hei,
Jeg har et dreibart veggfeste som bygger ut 65 cm fra veggen. På det festet har jeg satt min 55-tommer som veier rundt 13 kg. Jeg har montert festet rett inn i dobbel gipsen med 2 mollyplugg og 2 treskruer fordi ingen stendere virket passende. Men tanken er å kunne ha TV-en mot veggen, men også kunne dra ut festet hele 65 cm ofte, deretter vri det ut 90 grader og også bruke det i den vinkelen. Mitt spørsmål er rett og slett om dette vil bli en altfor stor påkjenning på veggen, hva vil skje, eller er det noe å bekymre seg for? Jeg tenker at TV-en aldri står 65 cm rett ut, men 65 cm ut så er TV-en vinklet 90 grader og dermed en annen vektfordeling? Her er en lenke til festet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-2-6/1006156.9106/ (veier noe mer enn 10 kg det også)
Jeg har et dreibart veggfeste som bygger ut 65 cm fra veggen. På det festet har jeg satt min 55-tommer som veier rundt 13 kg. Jeg har montert festet rett inn i dobbel gipsen med 2 mollyplugg og 2 treskruer fordi ingen stendere virket passende. Men tanken er å kunne ha TV-en mot veggen, men også kunne dra ut festet hele 65 cm ofte, deretter vri det ut 90 grader og også bruke det i den vinkelen. Mitt spørsmål er rett og slett om dette vil bli en altfor stor påkjenning på veggen, hva vil skje, eller er det noe å bekymre seg for? Jeg tenker at TV-en aldri står 65 cm rett ut, men 65 cm ut så er TV-en vinklet 90 grader og dermed en annen vektfordeling? Her er en lenke til festet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-2-6/1006156.9106/ (veier noe mer enn 10 kg det også)
Oi... Finnes det muligens sjanse for å gipse om så ville jeg gjøre det og reguliere opp med 2tom4 = 45x90 så sitter alt til du skal til Fonus.... /matte
P
pathal
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 202 innlegg
pathal
Gjør-det-selv-bygger
- Stockholm
- 202 innlegg
Er du alene med en voksen så fint, da kan du ta sjansen. Har du småttinger hjemme hadde jeg virkelig ikke tatt sjansen.
Som nevnt ovenfor. Bort med gips og lek litt bak med to-toms-fire. Et annet alternativ er å ta et solid plate-materiale og feste (ordentlig) utenpå veggen på lektene og så montere festet på platen. Har du malte vegger går jo også den løsningen å få til skikkelig bra!
Som nevnt ovenfor. Bort med gips og lek litt bak med to-toms-fire. Et annet alternativ er å ta et solid plate-materiale og feste (ordentlig) utenpå veggen på lektene og så montere festet på platen. Har du malte vegger går jo også den løsningen å få til skikkelig bra!
Det har holdt i en uke hittil. Ingen småunger hjemme, men hva er det verste som kan skje. Jeg vil ofte endre vinkel, hva er mest sannsynlig å skje? Leste at en mollyplugg for dobbeltgips tok 20 kg. To slike tar 40 kg da altså? Jeg tenker meg at det blir som en løfteeffekt, dermed at TV-en veier mer for veggen. Men totalvekten er litt over 25 kg (TV inkl. feste) burde ikke de mollypluggene klare det? Akkurat nå sitter den som fjellet, men i lengden tenker vi nå.P pathal skrev:Er du alene med en voksen så fint, da kan du ta sjansen. Har du småunger hjemme ville jeg absolutt ikke tatt sjansen.
Som nevnt ovenfor. Bort med gips og bygg litt bak med to-tom-fire. Et annet alternativ er å ta et solid plate-materiale og feste det (ordentlig) utenpå veggen på stenderne og deretter montere festet på platen. Har du malte vegger kan jo også den løsningen bli veldig bra!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Hver gang du vrir tv-en så slites det bort litt gips i festene. Om noen måneder så faller tv-en i gulvet.
Det verste som kan skje?
Vil ikke ødelegge den gode stemningen, men det ser ut til at det kan være nødvendig. Etter denne tråden er det sannsynlig at du kan dømmes for uaktsom forvoldelse av andres død. For å gjøre det enda tydeligere, om et barn besøker deg og drar bare litt i TV-en, kan barnet få TV-en over seg.
Vær så snill, den kraften som oppstår er ikke å leke med. Skaff en MDF-plate og mal den hvit eller hvilken farge du nå har på veggen din, og fest den deretter på riktig måte i stenderne, og deretter festet i den.
Vil ikke ødelegge den gode stemningen, men det ser ut til at det kan være nødvendig. Etter denne tråden er det sannsynlig at du kan dømmes for uaktsom forvoldelse av andres død. For å gjøre det enda tydeligere, om et barn besøker deg og drar bare litt i TV-en, kan barnet få TV-en over seg.
Vær så snill, den kraften som oppstår er ikke å leke med. Skaff en MDF-plate og mal den hvit eller hvilken farge du nå har på veggen din, og fest den deretter på riktig måte i stenderne, og deretter festet i den.
Det står en benk rett under den, helt teknisk umulig at den ikke faller på noe annet sted enn benken i begge vinklene. Den henger på knapt 10 cm høyde over benken.M Masthugg skrev:Det verste som kan skje?
Vil ikke ødelegge den gode stemningen, men det ser ut til å være nødvendig. Etter denne tråden er det sannsynlig at du kan dømmes for uaktsomt drap. For å gjøre det enda tydeligere, om et barn gjester deg og drar aldri så lite i TV-en kan barnet få TV-en over seg.
Vær så snill, den vektarmen som blir er ikke å leke med. Skaff en MDF-plate og mal den hvit eller hvilken farge du nå har på veggen din og fest den så på korrekt måte i stendere og så festet i den.
M Masthugg skrev:
Jeg tror ikke fallet vil forårsake noen større fare for TV-en på grunn av den lave høyden. Men er det bare å bytte ut en hel gipsplate til MDF altså? Er det vanskelig? Vil gipsen gradvis slites slik at TV-en til slutt faller inn? Hvis jeg setter i en MDF-plate, setter jeg inn gjennom platen og treffer stender da når jeg monterer festet?M Masthugg skrev:
TS Hvis det er teknisk umulig (som du skrev) at den ramler ned hvorfor da være fundersam?
Jeg har gjort så selv i alle rom.. altså når jeg går frem i husrenovering river jeg gips, isolerer bjelker, gips, remser, sparkler nytt, friskt.Tegge skrev:Jeg tror ikke fallet vil forårsake noen større fare på TV-en på grunn av den lave høyden. Men er det bare å bytte ut en hel gipsplate til MDF altså? Er det vanskelig? Blir gipsen gradvis svekket slik at TV-en til slutt faller inn? Hvis jeg setter inn en MDF-plate, setter jeg inn gjennom platen og treffer bjelken da når jeg monterer festet?
Det er ikke super mye arbeid og skal du uansett legge på mdf/plyfa utenpå så kan du like gjerne rive ned gipsen der TV skal sitte og bjelker med tre/gips... etter det så remser, sparkler, maler ferdig... dessuten får du en ny fondvegg for å friske opp hjemme.