P
M Masthugg skrev:
Jeg mente at du kan sette en plate utenpå veggen av MDF eller annet materiale. Da kan platen "nå" stenderne og du kan feste festet sikkert hvor du vil.
Okei, blir dog ikke veldig pent når en stor MDF-plate bygger ut fra gipsveggen, finnes det ingen andre alternativer? Det sitter som fjell akkurat nå, men hvor er vi om to måneder?

P
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jeg har gjort det samme selv i alle rom.. dvs når jeg går frem i husrenovering river jeg gips isolerer stender gips remser sparkle nytt og friskt

Det er ikke super mye jobb og skal du uansett legge på mdf/plyfa utenpå så kan du like gjerne rive ned gipsen der TV skal være og stendre med tre/gips ... etter det så remser sparkle male ferdig .... dessuten får du en ny fondvegg for å friske opp hjemme
Ok, spiller det noen rolle at gipsen hjemme er ny, for at alt skal holde mener jeg?

Hva finnes på andre siden av veggen? Har du virkelig flaks så er det en garderobe, loft eller annet rom som ikke egentlig synes. Du kan i så fall ta gjennomgående "bult" og sette en regel på andre siden av veggen. Ellers er jeg enig med tidligere, hvis du regelmessig berører den så vil det gnages ned med tiden, en måned, ti måneder??

P
leby leby skrev:
Hva finnes på den andre siden av veggen? Har du riktig flaks så er det et skap, loft eller annet rom som ikke egentlig synes. Du kan i så fall ta gjennomgående "bolt" og sette en lekt på den andre siden av veggen. Ellers er jeg enig med tidligere, om du regelmessig rører den så vil det gnages ned med tiden, en måned, ti måneder??
leby leby skrev:
Hva finnes på den andre siden av veggen? Har du riktig flaks så er det et skap, loft eller annet rom som ikke egentlig synes. Du kan i så fall ta gjennomgående "bolt" og sette en lekt på den andre siden av veggen. Ellers er jeg enig med tidligere, om du regelmessig rører den så vil det gnages ned med tiden, en måned, ti måneder??
Blir ikke noe bra bak. Kan jeg rive gipsplaten mellom to lekter og bytte ut alt til en MDF plate. Jeg bør vel ikke rive alt gips, bare den delen mellom lektene som veggfestet skal sitte i? Hvordan gjør jeg dette? Er det vanskelig?

En TV mer eller mindre..

Tegge skrev:
Blir inge bra bakom. Kan jeg rive gipsplaten mellom to stendere og bytte ut alt til en MDF plate. Jeg burde vel ikke rive alt gips, men bare den del mellom stenderne som veggfestet skal sitte i? Hvordan gjør jeg dette? Er det vanskelig?
Sag opp en passende stor luke i gipsen mellom to stendere. Tenker meg at nåværende stendere er loddrette dvs fra gulv til tak. Sett inn to bjelker på tvers mellom (skrues fast på skrå dvs på skrå) i de eksisterende. Disse to tverrbjelkene setter du på passende avstand fra hverandre så de passer festepunktene i tv-stativet og i liv med nåværende stendere.

For å kunne remontere gipsplaten fast kan det være nødvendig å sette opp stendere som en 'ramme' i hullet også. Eventuelt kan du sage opp gipsplaten midt på de nåværende loddrette stenderne men risikoen er stor for at du sager i skruen og da må du ha et passende verktøy (typ Fein eller kling).

Skru fast gipsplaten. Sparkle og male.

Sist redigert:
P
A aekeberg skrev:
Sag opp en passende stor luke i gipsen mellom to stendere. Tenker meg at nåværende stendere er loddrette dvs fra gulv til tak. Sett inn to stendere på tvers mellom (skrues fast på skrå dvd på skrå) i de eksisterende. Disse to tverrstenderne setter du på passende avstand fra hverandre slik at de passer festepunktene i TV-stativet og i plan med nåværende stendere.

For å kunne remontere gipsplaten stivt kan det være nødvendig å sette opp stendere som en 'ramme' i hullet også. Eventuelt kan du sage opp gipsplaten midt på de nåværende loddrette stenderne men risikoen er stor for at du sager i skrue og da må du ha et passende verktøy (typ fein eller blad).

Skru fast gipsplaten. Sparkle og mal.
Okei. Men om jeg lar festet sitte limt til veggen med min nåværende løsning og aldri vrir på det, holder det da?

Tegge skrev:
Okei. Men hvis jeg lar festet sitte klistret til veggen med min nåværende oppsett og aldri vrir på det, holder det da?
Ikke min ekspertise dessverre. Svarte på hvordan du kunne forsterke opp veggen på en relativt enkel måte... :)

I det minste etter min mening ingen superkomplisert sak, men det avhenger av hvor hendig du er. Du trenger en skrumaskin, fuktsag for å sage til reglene, helst en japansag for å sage opp gipsen (funker vel egentlig med fuktsag også), vater og sparkelspade. Vanlige 'bra å ha' verktøy rett og slett!

P
A aekeberg skrev:
Inte min expertis tyvärr. Svarade på hur du skulle kunna förstärkta upp väggen på ett relativt enkelt sätt... :)

Åtminstone i mitt tycke ingen superkomplicerad sak men det beror på hur händig du är. Du behöver en skruvdragare, fogsvans för att såga till reglerna, helst en japansåg för att såga upp gipset (funkar väl egentligen med fogsvans också), vattenpass och spackelspade. Vanliga 'bra att ha' verktyg helt enkelt!
A aekeberg skrev:
Inte min expertis tyvärr. Svarade på hur du skulle kunna förstärkta upp väggen på ett relativt enkelt sätt... :)

Åtminstone i mitt tycke ingen superkomplicerad sak men det beror på hur händig du är. Du behöver en skruvdragare, fogsvans för att såga till reglerna, helst en japansåg för att såga upp gipset (funkar väl egentligen med fogsvans också), vattenpass och spackelspade. Vanliga 'bra att ha' verktyg helt enkelt!
Jag är väl relativt händig. Hur mycket skulle det kosta och vad är tidsåtgången?

Eller så kan man ta en lengre plywoodplate som når mellom to bjelker, ca 70x20 cm stor. Feste den i bjelkene så har man noe solid å skru i. Male den i veggens farge etterpå. Så har jeg gjort.

• Liker
Okarlsson
  • Laddar…
Rickard.
Hvordan ser festet ut? Kan du ikke sette inn noen gipsanker for å komplettere det du allerede har, fjæranker eller lignende har jeg ganske god tillit til der innfestingen ikke trenger å være pen.

I verste fall om festet begynner å glippe må du være rask med å utbedre det i henhold til noen av de andre gode forslagene her.

P
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hvordan ser festet ut? Kan du ikke sette inn noen gipsankre for å komplettere det du allerede har, fjærtoggle eller lignende har jeg ganske bra tillit til der innfestingen ikke trenger å være pen.

I verste fall om festet begynner å glippe må du være rask med å utbedre i henhold til noen av de andre gode forslagene her.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hvordan ser festet ut? Kan du ikke sette inn noen gipsankre for å komplettere det du allerede har, fjærtoggle eller lignende har jeg ganske bra tillit til der innfestingen ikke trenger å være pen.
Her er en link til festet mitt:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bi...8PWAbPs15d_5zy-ocYlnlhcRL5KHeVkwaAsaGEALw_wcB

Det sitter en Molly og treskrue øverst, i midten Molly og nederst en Molly som på en eller annen måte gikk i stykker. Skal jeg vente og avvente eller er det bare å rive det jeg nettopp har montert? Det er det festet og en 55” som veier 13 kg som sitter på. Vrir den rundt 90 grader ganske ofte også, da trenger jeg å dra den helt ut og så vri rundt.

Tegge skrev:
Jeg er vel relativt handy. Hvor mye ville det koste og hva er tidsbruken?
Reglar og sparkel får du for en hundrelapp. Veggmaling har du kanskje igjen? Ellers en liten prøveboks for ytterligere en hundrelapp.

Tid? Kanskje et par timer i effektiv arbeidstid (om alt går som det skal) men så litt ventetid mellom sparkelomgangene og maling..

P
A aekeberg skrev:
Regler og sparkel får du for en hundrelapp. Veggmaling har du kanskje igjen? Ellers en liten prøvedunk for ytterligere en hundrelapp.

Tid? Kanskje et par timer i effektiv arbeidstid (om alt går som det skal) men så litt ventetid mellom sparkelomgangene og maling..
Sette inn en MDF plate mellom to regler da? Hvordan gjøres det?

Sist redigert av en moderator:
Det føles som om mange synes som jeg dvs rive reglar gipsar remse male ..... skulle du gjøre en annen løsning så kjennes det uansett som om å jobbe rundt ville ta like lang tid og bli halvparten så bra ...

taler fra egne renoveringer
en lørdag og 500kr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.