Thomas59
Det er ikke Mollypluggen i seg selv som setter begrensningen. M5 eller M6 spiller ingen rolle. Du kunne nok henge opp en bil om skruen i Mollypluggen satt i en stålbjelke. Det er Mollypluggens konstruksjon i kombinasjon med gipsplatens styrke som begrenser maksvekten. Mollypluggens "vinger" vil over tid spise seg inn i gipsplaten på grunn av bevegelsen i TV-festet. Videre svekkes gipsplaten av de små vinklede metallvingene som sitter på pluggen og skal hindre at den roterer ved innfesting.

I ditt tilfelle er det også selve TV-festet som er problematisk. Siden gipsplaten er det svake punktet, hjelper det ikke med flere/grovere Mollyplugger. Det svekker bare gipsplaten. Den smale platen mot veggen gjør også at vri kreftene øker og kreftene fordeles ikke optimalt.

Ved innfesting av tyngre gjenstander i gips er en Togglerplugg å foretrekke. Den fordeler lasten bedre (større område) og skader ikke gipsen. En Togglerplugg tåler ca 100-120kg/st vertikallast i enkelgips.

I ditt tilfelle vil jeg nok anbefale at du bytter TV-festet til en modell som sprer lasten på veggen maksimalt (bredere feste). Da holder det med 4 stk Toggler. Noe forsterkning av veggen er ikke nødvendig.

Alternativt kan du skru fast ditt eksisterende feste i en treplate med samme høyde som ditt eksisterende feste men med en bredde på 20-30cm som så festes med 4 stk Toggler. Det holder garantert. Treplaten kan du male/tapetsere eller tilsvarende så den synes knapt.
 
  • Liker
FreQa
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Det ser ut til å være flere personer her inne som har gjort en lignende montering som TS har gjort og mislyktes... Med tanke på alle de svarene som kommer.

Meningen er en ting, erfaring noe annet.

Forlater diskusjonen med å si følgende:

Antall oppmonterte skjermer de siste 15 årene: Antagelig mellom 1500 & 2000 stk. Antall skjermer som har falt ned: 0 stk

Jeg håper du får festet skjermen din TS, uansett hvilken måte den kommer opp. Og ikke glem at alle faktisk vil deg vel :)

God fortsettelse!
Selvfølgelig har du det. Og alle har du festet med mollyplugg i kun gipsplate. Du er sikkert fetter med typen som bestemt hevdet at han brukte sin 10,8V makita for å blande betong også? Selv har sølvteipet et helt hus, tror ikke på spiker og skrue.
 
  • Haha
  • Liker
noupe og 2 andre
  • Laddar…
P
Pear4Life Pear4Life skrev:
Det ser ut til å være flere personer her inne som har gjort en lignende montering som TS har gjort og ikke lyktes... med tanke på alle de svarene som kommer.

Meninger er en ting, erfaringer noe annet.

Forlater diskusjonen med å si følgende:

Antall oppmonterte skjermer de siste 15 årene: Antakelig mellom 1500 og 2000 stk. Antall skjermer som har falt ned: 0 stk

Jeg håper du får festet skjermen din TS, uansett på hvilken måte den kommer opp. Og ikke glem at alle faktisk vil deg vel :)

God fortsettelse!
Takk!
 
P
Jeg burde nok bytte feste med en mer utspridd fordelt vekt, eller teste og se hva som skjer hvis festet jeg har nå tåler TV-en min. Men problemet er jo det at jeg gjerne vil finne en som bygger ut 65 cm fra veggen da det er akkurat da jeg kan vri rundt TV-en 90 grader i en perfekt vinkel. Skulle være takknemlig om noen hadde noen anbefalinger og gjerne ikke et feste over 2000 kr.

Tegge
 
P
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jeg har solgt det veggfeste (og andre) i butikk i mange år og kan begynne med å konstatere at den anordningen for veggfeste er dårlig og ikke noe som brukes på fester av høyere kvalitet. På bra fester (for større tv) er det en plate mot vegg så kraften spres ut litt mer. Når det gjelder hvor mye pluggen tåler av vekt er det drag nedover i typ krok, ikke utover kraft som det blir for deg. Det som skjedde med et antall kunder gjennom årene var at tv-feste mot veggen ble løst, jeg hørte aldri om noe som falt ned. Med det sagt så ble denne typen fester mest solgt opp til 32 tommer, ikke som disse store festene.

Å sette malt plywood over to bjelker blir veldig bra, og går fort. Så lenge tv-en er større enn 40" vil du sikkert gjemme hele platen bak tv-en uansett.
Ettersom du selv har solgt fester, har du noen anbefaling til meg, gjerne noen som også bygger ut 65
 
Tegge skrev:
Ettersom du selv har solgt fester, har du noen anbefaling til meg, gjerne noen som også bygger ut 65
...som kan festes med mollyplugg ifølge produsentens anvisninger. ;)
 
Tegge skrev:
Bare nysgjerrig nå, snakker du fra egne erfaringer? Du virker veldig sikker på at det virkelig ikke kommer til å holde, 'Aldri i livet'...
Nei, jeg har aldri montert opp det der festet du har med mollyplugg.

Derimot har jeg barn og hus med gipsvegger og solid erfaring av all slags ting som festes, og løsner, med mollyplugg.

Bokhyller, sengelamper, knagger, høyttalere.

Dessuten vet jeg hvordan en mollyplugg fungerer og har sett en gipsplate i gjennomskjæring. Gips er jo mer eller mindre sammenpresset støv.
 
  • Liker
MultiMan
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
...som kan festes med mollyplugg i henhold til produsentens anvisninger. ;)
Unødvendig... spurte om et annet feste, ikke om det funker med mollyplugg
 
Tegge skrev:
Unødvendig... spurte om et annet feste, ikke om det fungerer med mollyplugg
Skal du ikke feste det med mollyplugg nå?
 
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Skal du ikke feste det med mollyplugg nå?
Klart jeg fester det med mollyplugg ;)
 
P
Takk for alle kloke og gjennomtenkte svar. Kommer til å kjøre på Molly og se om festet blir løst. I så fall så monterer jeg en plywoodplate og maler den i samme farge, deretter setter jeg festet i platen.
 

Beste svar

F Finndjävel skrev:
Selvfølgelig har du det. Og alle har du festet med molyplugger i bare gipsplater. Du er sikkert fetter med typen som bestemt hevdet at han brukte sin 10,8V Makita for å blande betong også? Selv har jeg sølvtapet et helt hus, tror ikke på spiker og skruer.
Selvfølgelig har jeg ikke det. Vil tippe at 75% av disse sitter i gips.

Det er så unødvendig å bli spydig... Vi er vel alle her for å (forhåpentligvis) hjelpe TS? Med en god tone blir det alltid hyggeligere :)

Her kommer et forslag på et annet feste:
https://smartmediasolutions.se/products/displays/sms-wh-3d/

Dette er et virkelig stabilt feste. Pleier å ligge på rundt 2000kr.

4 festepunkter. Man kan også bore to egne hull ekstra for 6 festepunkter.

Ta en titt på det :)
 
  • Liker
1
  • Laddar…
P
Pear4Life Pear4Life skrev:
Selvfølgelig har jeg ikke det. Skulle gjette på at 75% av disse sitter i gips.

Det er så unødvendig å bli spydig... Vi er vel alle her for å (forhåpentligvis) hjelpe TS? Med en god tone blir det alltid triveligere :)

Her kommer et forslag på et annet feste:
[lenke]

Dette er et virkelig stabilt feste. Pleier å ligge på rundt 2000kr.

4 feste punkter. Man kan også bore to egne hull ekstra for 6 feste punkter.

Ta en titt på det :)
Takk!!
 
P
Takk, har kikket litt på den før.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.