Hei!
Vi har tenkt å innrede et rom i kjelleren til hobbyrom. Vi har kommet så langt at vi har revet bort alt treverk + regler som satt på veggene slik at betongen er fremme. På enkelte steder er det ren betong, det er også bygd igjen en åpning eller noe med lecablokk et sted, på andre steder sitter pussen igjen og maling på det. Det er til og med malt med fuktbeskyttelse et sted midt på veggen av en eller annen grunn. 2 vegger er yttervegger og 2 er innervegger. Så til mine spørsmål.
Hva anbefaler dere å gjøre? Sette ny puss der det ikke finnes noen og så male over det. Regel opp med stålregler og sette gipsplater på det og så male?
På enkelte steder må vi reparere store hull, hva anbefales å bruke? Hvis jeg har forstått det riktig finnes det enkelte bruk som ikke passer med viss betong, hvordan vet jeg hva som passer? Jeg vet jo ikke hva som sitter der i dag, går det an å finne ut av det på noen måte?
Hvilke gipsplater eller maling anbefales i kjeller?
Også betonggulvet trenger å males om, hvilken maling anbefales for gulv?
Vi har tenkt å innrede et rom i kjelleren til hobbyrom. Vi har kommet så langt at vi har revet bort alt treverk + regler som satt på veggene slik at betongen er fremme. På enkelte steder er det ren betong, det er også bygd igjen en åpning eller noe med lecablokk et sted, på andre steder sitter pussen igjen og maling på det. Det er til og med malt med fuktbeskyttelse et sted midt på veggen av en eller annen grunn. 2 vegger er yttervegger og 2 er innervegger. Så til mine spørsmål.
Hva anbefaler dere å gjøre? Sette ny puss der det ikke finnes noen og så male over det. Regel opp med stålregler og sette gipsplater på det og så male?
På enkelte steder må vi reparere store hull, hva anbefales å bruke? Hvis jeg har forstått det riktig finnes det enkelte bruk som ikke passer med viss betong, hvordan vet jeg hva som passer? Jeg vet jo ikke hva som sitter der i dag, går det an å finne ut av det på noen måte?
Hvilke gipsplater eller maling anbefales i kjeller?
Også betonggulvet trenger å males om, hvilken maling anbefales for gulv?
Nei det finnes ikke fuktproblem fra tidligere. Det er ikke målt for høye verdier ved besiktigelsen for 2 år siden men besiktigelsesmannen anbefalte at vi fjernet platene som satt på veggen da de var panelt opp med trelister. De var for øvrig tørre og det finnes ingen sprekker i betongen, ingen dårlig lukt heller. Derimot har det løsnet litt fra pussen langs nede ved gulvet. Huset er drenert på 80-tallet men jeg kan ikke si med hva (det er bygget i 1963). Man har ikke målt opp for høye fuktverdier noen andre steder i kjelleren heller.
Ja, det kommer jo litt an på hva dere har av krav til overflatesjikt i "kjelleren", men det finnes jo litt forskjellige alternativer, typ:
1. Puss veggene samt mal med passende maling som "puster", typ silikatmaling. Se litt info her: https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-fargmaterial
2. Reis opp veggene igjen med stålstendere samt gipsplater på dette. Tenk dog på å IKKE isolere veggen/ingen plast på den delen som er under bakkenivå. Helt tørre innervegger kan man jo vurdere å også "lime" opp gipsplater mot:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
1. Puss veggene samt mal med passende maling som "puster", typ silikatmaling. Se litt info her: https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-fargmaterial
2. Reis opp veggene igjen med stålstendere samt gipsplater på dette. Tenk dog på å IKKE isolere veggen/ingen plast på den delen som er under bakkenivå. Helt tørre innervegger kan man jo vurdere å også "lime" opp gipsplater mot:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
Fyller på denne tråden litt.. Vet at det har blitt skrevet hundre ganger om vegger i kjeller..
Om man har 10cm celleplast utvendig og vil isolere innvendig... kan man ikke lage luftespalte, plast, isolering, gips innvendig??
Om man har 10cm celleplast utvendig og vil isolere innvendig... kan man ikke lage luftespalte, plast, isolering, gips innvendig??
Ok, men om vi velger å pusse veggen hva sier dere om disse spørsmålene?
"På noen steder må vi reparere store hull, hva anbefales å bruke? Hvis jeg har forstått det riktig finnes det visse mørtel som ikke passer med viss betong, hvordan vet jeg hva som passer? Jeg vet jo ikke hva som sitter der i dag, går det an å finne ut av det på noen måte?"
"På noen steder må vi reparere store hull, hva anbefales å bruke? Hvis jeg har forstått det riktig finnes det visse mørtel som ikke passer med viss betong, hvordan vet jeg hva som passer? Jeg vet jo ikke hva som sitter der i dag, går det an å finne ut av det på noen måte?"
Jeg har tørre kjellervegger og har brukt gipsbruk på enkelte steder som er lett å bruke. Mer av sparkeltype enn vanlig pussbruk. Men her må nok flere kommentere da det finnes litt ulike meninger, men jeg går ut ifra tørre vegger.
Jeg har ikke hørt om at man må passe seg for kombinasjoner betong-pussmørtel.Kansas skrev:Okei men hvis vi velger å pusse veggen, hva sier dere om disse spørsmålene?
"På visse steder må vi reparere store hull, hva anbefales å bruke? Hvis jeg har forstått det riktig, finnes det visse mørtler som ikke passer med viss betong, hvordan vet jeg hva som passer? Jeg vet jo ikke hva som sitter der i dag, går det an å finne ut av på noen måte?"
Jeg hadde fylt opp med betong i hullene og så pusset de siste cm.
Selv har jeg fjernet all gipssparkel/maling i det rommet jeg holder på å renovere, pusset deretter opp veggen, men jeg syntes ikke det ble jevn nok overflate, så jeg har bredsparklet det med fix til fliser. Betydelig hyggeligere å jevne ut med enn pussmørtel ifølge mine erfaringer. Dog vet jeg at andre har lykkes veldig bra med bare pussmørtel. Jeg ville unngått gipsprodukter helt, selv om det er tørt og fint nå, så vet man aldri i fremtiden, og jeg ville ikke ønsket å fjerne det. Et alternativ jeg har vurdert er at man burde kunne sette fibercementplater eller lignende rett på uten luftspalte, men jeg har ikke sett noen som har gjort det. Kan noen forklare hvorfor man ikke gjør det?
Klikk her for å svare