6.662 lest ·
35 svar
7k lest
35 svar
Vegger av byggplater, spørsmål
Hei,
Noen spørsmål, men håper å få svar, setter pris på all informasjon jeg kan få.
Skal renovere et hus bygget i 1990. Veggene er av byggboardskiver (9 mm), ligner typ masonite, alt er tapetsert i dag.
1) Fordeler og ulemper med vegger av byggboard i tre, sammenlignet med f.eks. gips?
2) Veggene trenger å bli glatte før maling, hva er mest hensiktsmessig eller fungerer alle like bra? Bredsparkling, renoveringsgips, renoveringstapet, annet?
3) Kan byggboard avgi dårlig lukt, typ som gamle garderober? Ikke merket det ennå i hvert fall.
4) Finnes det noen grunn til å rive alt for å erstatte med f.eks. gipsvegger?
5) Trenger flere stikkontakter (innfelte), går det an å fjerne en del av veggen med et multiverktøy og reparere igjen med byggboard? Siden det er tremateriale, vil ikke skjøtene der man har reparert sprekke når materialet beveger seg?
Noen spørsmål, men håper å få svar, setter pris på all informasjon jeg kan få.
Skal renovere et hus bygget i 1990. Veggene er av byggboardskiver (9 mm), ligner typ masonite, alt er tapetsert i dag.
1) Fordeler og ulemper med vegger av byggboard i tre, sammenlignet med f.eks. gips?
2) Veggene trenger å bli glatte før maling, hva er mest hensiktsmessig eller fungerer alle like bra? Bredsparkling, renoveringsgips, renoveringstapet, annet?
3) Kan byggboard avgi dårlig lukt, typ som gamle garderober? Ikke merket det ennå i hvert fall.
4) Finnes det noen grunn til å rive alt for å erstatte med f.eks. gipsvegger?
5) Trenger flere stikkontakter (innfelte), går det an å fjerne en del av veggen med et multiverktøy og reparere igjen med byggboard? Siden det er tremateriale, vil ikke skjøtene der man har reparert sprekke når materialet beveger seg?
Sist redigert:
Jeg har ikke merket noen dårlig lukt. Vi har brukt renoveringstapet som underlag på flere steder, med en sprekk (Konkret renoveringstapet). Jeg vurderte en stund om vi skulle erstatte dem med gips, eller bruke renoveringsgips men det har vist seg unødvendig. Hva gjelder innfelte uttak vetetusan.
Takk for svar. Helsparklet dere for et jevnere underlag før renoveringstapeten? Bruker man snickerispackel på byggboard i og med bevegelser i materialet eller kjører man med vanlig sparkel?H Huzzbutt skrev:Jeg har ikke merket noen dårlig lukt. Vi har brukt renoveringstapet som underlag på flere steder, med en sprekk (Konkret renoveringstapet). Jeg funderte en stund på om vi skulle erstatte dem med gips, eller smelle på renoveringsgips men det har vist seg unødvendig. Når det gjelder innfelte uttak vet jeg ikke.
Fjernet de gamle garderobene, og bak var det sponplater i brunt som vises på bildet, den der gamle trælukten merkes virkelig om man stiller seg i det hjørnet.
Hvordan får man best bort denne lukten om man vil beholde sponplatene? Kommer nok til å legge på renoveringsgips og fuge både mot tak og gulv, vet ikke hvor mye det vil hjelpe.
Hvordan får man best bort denne lukten om man vil beholde sponplatene? Kommer nok til å legge på renoveringsgips og fuge både mot tak og gulv, vet ikke hvor mye det vil hjelpe.
Renovator
· Uppsala
· 2 169 innlegg
Prøv å male med en eller annen type sperrefarge. De skal fjerne lukt har jeg for meg.M Mjolnir skrev:
Har samme type board i hele huset med liggende lekter! Ikke så begeistret for det
Største problemet er vel når større/tyngre ting skal henges opp..
På noen steder har jeg satt opp renoveringstapet og deretter tapetsert som vanlig.. Under ser man glassfiberremser og sparkel i plateskjøtene fra -73, og de har nok sprukket overalt.
Akkurat nå holder jeg på å rive vegger og åpne opp rundt kjøkken og stue og frilegge murpipe. Akkurat lukten du beskriver kjenner vi av nå som bare det! Lukter sykt mye i veggene!
Visse vegger kler jeg bare av den ene siden for å flytte el mm, deretter blir det osb og gips så man kan henge opp ting uten problem!
På noen steder har jeg satt opp renoveringstapet og deretter tapetsert som vanlig.. Under ser man glassfiberremser og sparkel i plateskjøtene fra -73, og de har nok sprukket overalt.
Akkurat nå holder jeg på å rive vegger og åpne opp rundt kjøkken og stue og frilegge murpipe. Akkurat lukten du beskriver kjenner vi av nå som bare det! Lukter sykt mye i veggene!
Visse vegger kler jeg bare av den ene siden for å flytte el mm, deretter blir det osb og gips så man kan henge opp ting uten problem!
Takk for svar. Så du kler bare av visse vegger som du så erstatter med OSB og gips? Du river ikke ut alle disse boardskivene?Gnomeboy skrev:
Har samme type board i hele huset med liggende lekter! Ikke så begeistret for detStørste problemet er vel når større/tyngre ting skal henges opp..
På noen steder har jeg satt renoveringstapet på og så tapetsert som vanlig.. Under ser man glassfiberremser og sparkel i plateskjøtene fra -73, og de har nok sprukket overalt.
Akkurat nå holder jeg på å rive vegger og åpne opp rundt kjøkken og stue og frilegge pipa. Akkurat lukten du beskriver kjenner vi godt nå! Lukter sykt mye i veggene!
Noen vegger kler jeg bare av ene siden på for å flytte el mm, så blir det OSB og gips så man kan henge opp ting uten problem!
Er deres spikret eller skrudd? Finner verken noen spiker- eller skruehoder på mine.
Nei, akkurat som du sier! River bare innsiden av veggene mot stuen da utsiden mot gangen allerede er ordnet dessverre, likevel praktisk med strøm osv på begge siderM Mjolnir skrev:
Jasså? Her er det en milliard spiker og stifter, så ikke så lett å rive ned, får bare løs småbiter med brekkjernet.. Dessuten malt gammel strietapet over også
Haha, flott, du får kjempe på, blir alltid bra til slutt. Får se om jeg orker å gjøre som deg, men tror og håper at rehabiliteringsgips med fugemasse mot gulv og tak skal stenge inn sponlukta i veggene. Vil jo ikke angre i etterkant bare Derfor jeg vil vite om hvordan andre har gjort det og hvordan det ble.Gnomeboy skrev:
Nei, akkurat som du sier! River bare innsiden av veggene mot stua da utsiden mot gangen allerede er i orden dessverre, praktisk med el osv begge veier
Jaså? Her er det en milliard spikre og stifter, så ikke så lett å rive ned, får bare løs småbiter med brekkjernet.. Riktignok malt gammel vevtapet over også![]()
Renovator
· Uppsala
· 2 169 innlegg
Ja, nettopp. Hvis du synes at lukten er veldig irriterende, er det jo en måte å være sikker på at den forsvinner. Trist om du setter opp gips, og så viser det seg at det lukter likevel.M Mjolnir skrev:
Like greit å kjøre på det, når man først er i gang. Har selv gode erfaringer med jotuns "spärrgrund", men har lest at det er samme innhold som trelim som koster typ en femtedel av jotuns "spärr".Henningelvis skrev:


