Hei,

Noen spørsmål, men håper å få svar, setter pris på all informasjon jeg kan få.

Skal renovere et hus bygget i 1990. Veggene er av byggboardskiver (9 mm), ligner typ masonite, alt er tapetsert i dag.

1) Fordeler og ulemper med vegger av byggboard i tre, sammenlignet med f.eks. gips?

2) Veggene trenger å bli glatte før maling, hva er mest hensiktsmessig eller fungerer alle like bra? Bredsparkling, renoveringsgips, renoveringstapet, annet?

3) Kan byggboard avgi dårlig lukt, typ som gamle garderober? Ikke merket det ennå i hvert fall.

4) Finnes det noen grunn til å rive alt for å erstatte med f.eks. gipsvegger?

5) Trenger flere stikkontakter (innfelte), går det an å fjerne en del av veggen med et multiverktøy og reparere igjen med byggboard? Siden det er tremateriale, vil ikke skjøtene der man har reparert sprekke når materialet beveger seg?
 
Sist redigert:
Noen? :surprised:
 
Jeg har ikke merket noen dårlig lukt. Vi har brukt renoveringstapet som underlag på flere steder, med en sprekk (Konkret renoveringstapet). Jeg vurderte en stund om vi skulle erstatte dem med gips, eller bruke renoveringsgips men det har vist seg unødvendig. Hva gjelder innfelte uttak vetetusan.
 
H Huzzbutt skrev:
Jeg har ikke merket noen dårlig lukt. Vi har brukt renoveringstapet som underlag på flere steder, med en sprekk (Konkret renoveringstapet). Jeg funderte en stund på om vi skulle erstatte dem med gips, eller smelle på renoveringsgips men det har vist seg unødvendig. Når det gjelder innfelte uttak vet jeg ikke.
Takk for svar. Helsparklet dere for et jevnere underlag før renoveringstapeten? Bruker man snickerispackel på byggboard i og med bevegelser i materialet eller kjører man med vanlig sparkel?
 
BirgitS
1) Gips brenner dårligere enn treplater.

5) Spør i forumet for El.
 
  • Liker
Mjolnir
  • Laddar…
Fjernet de gamle garderobene, og bak var det sponplater i brunt som vises på bildet, den der gamle trælukten merkes virkelig om man stiller seg i det hjørnet.

Hvordan får man best bort denne lukten om man vil beholde sponplatene? Kommer nok til å legge på renoveringsgips og fuge både mot tak og gulv, vet ikke hvor mye det vil hjelpe.
 
  • Veggen med brune sponplater etter fjerning av gamle garderober, med grått rom og en gardintrapp i forgrunnen.
M Mjolnir skrev:
Tok bort gamle garderobene og bak var det sponplater i brunt som synes på bildet, den der gamle trelukten kjennes virkelig om man stiller seg i det hjørnet.

Hvordan får man best bort denne lukten om man vil beholde sponplatene?
Prøv å male med en eller annen type sperrefarge. De skal fjerne lukt har jeg for meg.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Prøv å male med en type sperregrunn. De skal fjerne lukt har jeg for meg.
Sperregrunn før man slår på gipsplatene da? Tenker om gipsplatene hjelper å holde inne lukten så å si.
 
Har samme type board i hele huset med liggende lekter! Ikke så begeistret for det :rolleyes: Største problemet er vel når større/tyngre ting skal henges opp..

På noen steder har jeg satt opp renoveringstapet og deretter tapetsert som vanlig.. Under ser man glassfiberremser og sparkel i plateskjøtene fra -73, og de har nok sprukket overalt.

Akkurat nå holder jeg på å rive vegger og åpne opp rundt kjøkken og stue og frilegge murpipe. Akkurat lukten du beskriver kjenner vi av nå som bare det! Lukter sykt mye i veggene!

Visse vegger kler jeg bare av den ene siden for å flytte el mm, deretter blir det osb og gips så man kan henge opp ting uten problem!
 
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Har samme type board i hele huset med liggende lekter! Ikke så begeistret for det :rolleyes: Største problemet er vel når større/tyngre ting skal henges opp..

På noen steder har jeg satt renoveringstapet på og så tapetsert som vanlig.. Under ser man glassfiberremser og sparkel i plateskjøtene fra -73, og de har nok sprukket overalt.

Akkurat nå holder jeg på å rive vegger og åpne opp rundt kjøkken og stue og frilegge pipa. Akkurat lukten du beskriver kjenner vi godt nå! Lukter sykt mye i veggene!

Noen vegger kler jeg bare av ene siden på for å flytte el mm, så blir det OSB og gips så man kan henge opp ting uten problem!
Takk for svar. Så du kler bare av visse vegger som du så erstatter med OSB og gips? Du river ikke ut alle disse boardskivene?

Er deres spikret eller skrudd? Finner verken noen spiker- eller skruehoder på mine.
 
M Mjolnir skrev:
Takk for svar. Så du kler bare av visse vegger som du så erstatter med OSB og gips? Du river ikke ut alle disse boardskivene?

Er deres spikret eller skrudd? Finner verken noen spiker- eller skruehoder på mine.
Nei, akkurat som du sier! River bare innsiden av veggene mot stuen da utsiden mot gangen allerede er ordnet dessverre, likevel praktisk med strøm osv på begge sider :D

Jasså? Her er det en milliard spiker og stifter, så ikke så lett å rive ned, får bare løs småbiter med brekkjernet.. Dessuten malt gammel strietapet over også :crysmile:
 
  • Innvendig vegg under riving med synlige rammer og verktøy som stige og støvsuger i bakgrunnen. Mørkt tregulv og delvis malt vegg.
  • Mørkt rom med lys trepanel, en rund speil på veggen, og utsikt til en stuekrok med verktøy og støvsuger på gulvet.
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Nei, akkurat som du sier! River bare innsiden av veggene mot stua da utsiden mot gangen allerede er i orden dessverre, praktisk med el osv begge veier :D

Jaså? Her er det en milliard spikre og stifter, så ikke så lett å rive ned, får bare løs småbiter med brekkjernet.. Riktignok malt gammel vevtapet over også :crysmile:
Haha, flott, du får kjempe på, blir alltid bra til slutt. Får se om jeg orker å gjøre som deg, men tror og håper at rehabiliteringsgips med fugemasse mot gulv og tak skal stenge inn sponlukta i veggene. Vil jo ikke angre i etterkant bare Derfor jeg vil vite om hvordan andre har gjort det og hvordan det ble.
 
M Mjolnir skrev:
Spärrfarge før man setter opp gipsplatene da? Tenker om gipsplatene hjelper å holde inne lukten så å si.
Ja, nettopp. Hvis du synes at lukten er veldig irriterende, er det jo en måte å være sikker på at den forsvinner. Trist om du setter opp gips, og så viser det seg at det lukter likevel.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja, akkurat. Hvis du synes at lukten er veldig irriterende, er det jo en måte å være sikker på at den forsvinner. Kjipt hvis du setter opp gips, og så viser det seg at det fortsatt lukter.
Like greit å kjøre på det, når man først er i gang. Har selv gode erfaringer med jotuns "spärrgrund", men har lest at det er samme innhold som trelim som koster typ en femtedel av jotuns "spärr".
 
M Mjolnir skrev:
Sperrefarge før man smeller på gipsplatene da? Tenker om gipsplatene hjelper å holde inne lukten så å si.
Kjør ozonbehandling først.
Så sperrefarge
Så fortsett som vanlig.

Hva er det for underlig sponplate som lukter etter så lang tid?
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.