Z z_bumbi skrev:
Kjør ozonbehandling først.
Så sperrefarge
Så fortsett som vanlig.

Hva slags underlig sponplate er det som lukter etter så lang tid?
Det har jo vært originalgarderober i det hjørnet siden 1990 som nok aldri har blitt luftet, om det kan være forklaringen vet jeg ikke.
 
richardtenggren
Vi hadde også byggboard, nå et minne blott :)
Synes dog det var ganske passende for å skru opp ting i, men har i dag erstattet alt med osb-+gips, men vi har da gjort om i prinsippet alt. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi hadde også byggboard, nå et minne blott :)
Synes dog det var riktig egnet for å skru opp ting i, men har i dag erstattet alt med osb-+gips, men vi har da gjort om i prinsipp alt. :)
Bestemt meg for å prøve å bryte bort skitet og kjøre på samme løsning som du på i alle fall første rommet, blir det for mye hodepine så gir jeg opp til neste. Burde ikke et multiverktøy klippe klammer og spiker ganske enkelt? Eller er det brytejernet som gjelder?
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
richardtenggren
M Mjolnir skrev:
Bestemt meg for å prøve bryte bort skiten og kjøre på samme løsning som du. Burde ikke et multiverktøy klippe klammere og spiker forholdsvis enkelt? Eller er det brekkjernet som gjelder?
Jeg saget et snitt midt på veggen med sirkelsag, så rykket jeg løs platene, brøt dem løs med hjelp av kubein. De fleste klammer følger med platene, mens spikeren ofte sitter igjen så man må rense i etterkant. Platene blir også mer håndterbare i to deler :)

Men skal du ikke gjøre større ombygging så kanskje det holder med et lag gips og la boarden fungere som ”osb”?
Vi har revet alle innervegger og gjort om alle yttervegger, samt bygget ut så det gjorde seg selv i vårt tilfelle :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jeg saget et snitt midt på veggen med sirkelsag, deretter rev jeg løs platene, brøt dem løs med
hjelp av brekkjern. De fleste stiftene følger med platene, mens spikrene ofte sitter igjen så man må rydde opp i etterkant. Platene blir også mer håndterbare i to deler :)

Men skal du ikke gjøre større ombygging så kanskje det holder med et lag gips og la boarden fungere som "osb"?
Vi har revet alle innervegger og gjort om alle yttervegger, samt bygget ut så det ordnet seg selv i vårt tilfelle :)
Takk for tips. Det blir ingen større ombygging nei. Har jo også diskutert i tråden om å sperremale boarden og kaste på gips. Vil dog ikke risikere at det etter renoveringen kommer til å lukte gammel garderobelukt pga sponplatene, derav osb i stedet. Overdriver jeg? :surprised::crysmile:
 
Tre vegger nede på 3 timer, synes platene gikk av relativt enkelt og i store stykker oftest. Litt kronglete med visse plater som var klemt mellom ulike deler, en plate var klemt mellom to innerveggstendere så der måtte jeg bruke multiverktøyet.

1) tenkte å fikse to til stikkontakter så rommet får totalt fire stykker, når veggene likevel er åpne - er det noe annet jeg burde tenke på å gjøre?

2) se bilde med vannrør ut av gulvet, disse går inn til badet ved siden av. Rørene har ikke hatt serviceluke, har heller ikke hatt noe som beskytter mot å komme til å bore, skru eller spikre i (f.eks. en metallbit?). Jeg sjekket ikke særlig nøye, men tror rørene er skjøtet i en 90 graders rørkobling, det er vel ikke lov å bygge inn skjøter i vegger? Hvordan burde jeg gjøre her?

3) Veggen med fjernvarmeelementet er siste veggen, tør man gi seg på å koble bort radiatorpanelet så jeg kan rive bak?
 
  • Vegg med eksponerte trestender og vannrør fra gulvet, ombygningsverktøy på gulvet, uferdig veggklima med elektrisk kontakt synlig.
  • Et rom under renovering med åpen veggkonstruksjon, en krystallkrone i taket, verktøy, og materialer på gulvet.
  • Rivearbeid med isolasjon og gipsplater på gulvet, en sort søppelsekk mot veggen, radiator og verktøykasse i et halvferdig renoveringsrom.
BirgitS
M Mjolnir skrev:
Tre vegger nede på 3 timer, synes platene gikk av rimelig enkelt og i store stykker oftest.
(y)
M Mjolnir skrev:
2) se bilde med vannrør ut fra gulvet, disse går inn til badet ved siden av. Rørene har ikke hatt serviceluke, har heller ikke hatt noe som beskytter fra å ved et uhell bore, skru eller spikre i (f.eks. en metallbit?). Jeg så ikke særlig nøye etter, men tror rørene er skjøtet i en 90 graders rørkobling, det er vel ikke tillatt å bygge inn skjøter i vegger? Hvordan burde jeg gjøre her?
Ja, sånn er det jo nå for tiden. Det kan vel være passende å sette inn et fordelerskap med inspeksjonsluke mot rommet hvis mulig, og da også helst et varslerør som munner ut på badet. Les i bransjereglene fra Sikker vann.
M Mjolnir skrev:
3) Veggen med fjernvarmeelementet er siste veggen, tør man gi seg på å koble fra radiatorpanelet så jeg kan rive bak?
Gjør det i så fall bare når det er mulig å få tak i en rørlegger og/eller butikkene er åpne tilfelle noe går galt. Som jeg har forstått det, må enten vannet tømmes i radiatorløpet (i alle fall den delen hvis vann kan renne ut der) eller så stenger man sirkulasjonen og fryser rørene mens man kobler fra radiatoren og plugger rørene. Hvis det er et ett-strengssystem, og ikke to-rørsystem, skal rørene bygges sammen i stedet for å plugges.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fungerar-enroerssystem.43847/
 
BirgitS BirgitS skrev:
(y)

Ja, så er det jo nå. Det kan vel være hensiktsmessig å sette inn et fordelerskap med inspeksjonsluke mot rommet hvis det går, og da også helst en lekkasjerør som munner ut på badet. Les i bransjereglene fra Sikker Vann.

Gjør det i så fall bare når det er mulig å få tak i en rørlegger og/eller butikkene er åpne i tilfelle noe går galt. Som jeg har forstått det, må enten vannet tømmes i radiatorkretsen (i alle fall den delen hvis vann kan renne ut der) eller så stenger man sirkulasjonen og fryser rørene mens man kobler bort radiatoren og plugger rørene. Hvis det er et ett-rørssystem, og ikke to-rørssystem, skal rørene skjøtes sammen i stedet for å plugges.
[lenke]
Takk for tipsene, får se over det der med rørene. Angående radiatoren så får det vente til neste hverdag, ringer nok en rørlegger. Tenkte rive bort sponplatene på gulvet, men platene går under innerveggene og videre til neste rom. Jeg tenkte om jeg skjærer gulvplatene langs med innerveggenes liggende regel så havner all last fra innerveggene i skjøten, dårlig?
 
M Mjolnir skrev:
Takk for tipsene, får se over det der med rørene. Angående radiatoren så får det vente til neste hverdag, ringer nok en rørlegger. Tenkte å rive bort sponplatene på gulvet, men platene går under innerveggene og videre til neste rom. Jeg tenkte om jeg sager gulvplatene langs med innerveggenes liggende regel så havner all last fra innerveggene i skjøten, dårlig?
Bump
 
BirgitS
I andre tråder har jeg sett at folk har gjort så omtrent, riktignok ikke med sag men en eller annen maskin i stedet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I andre tråder har jeg sett at folk har gjort så omtrent, riktignok ikke med sag men noen maskin i stedet.
Jeg tenkte med multiverktøy da, har du lenke til noen av disse trådene?
 
BirgitS
Nei, det er ikke noe som jeg har bokmerket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nei, det er ikke noe som jeg har bokmerket.
Får poste en egen tråd for det
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Angående rørene som går i innveggen, blir en serviceluke med 20x20 åpning, ikke mye plass å jobbe med da men går jo an å inspisere. Dug det tro?

Skjøtene er sveiset, godkjent da å ha innenfor vegg?
 
  • Rør med papirteip i en vegg bak en metallramme for en inspeksjonsluke.
  • Rør i en innervæg med svetsede koblingspunkter, delvis skjult, mot en perforert trevegg. Ulike materialer brukt i rørkoblingene.
Sist redigert:
Skal begynne på neste rom som også er av byggboardskiver på 9 mm. Skal rive 2 av 4 vegger for å isolere og installere flere uttak. Ytterveggen med vindu og radiator blir det renoveringstapet på.

Den andre ytterveggen med struktur tapet tenkte jeg bare å skru fast gipsplater på. I og med at det bare er 9 mm byggboard, funker det eller er det for svakt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.