14.672 lest ·
19 svar
15k lest
19 svar
Vegger 50-tallshus
Hei,
Hvis det er en trekonstruksjon, så er det som jeg, og mange andre har sagt, slik at du burde ha en bærende vegg som går vinkelrett mot takstolene, altså veggen mellom kjøkken og soverom. Det burde da finnes en bærende konstruksjon også i stuen. Jeg har aldri vært med på en 1½-plans som har selvbærende takstoler, men det kan kanskje finnes avhengig av husets størrelse.
Så lenge du synes det er greit med en bjelke av noe slag i et rom, så skal du ikke henge deg opp i om veggen er bærende eller ikke. Det går an å løse, men det krever kunnskap og er et større arbeid enn å rive en ikke-bærende vegg.
Hvis det er en trekonstruksjon, så er det som jeg, og mange andre har sagt, slik at du burde ha en bærende vegg som går vinkelrett mot takstolene, altså veggen mellom kjøkken og soverom. Det burde da finnes en bærende konstruksjon også i stuen. Jeg har aldri vært med på en 1½-plans som har selvbærende takstoler, men det kan kanskje finnes avhengig av husets størrelse.
Så lenge du synes det er greit med en bjelke av noe slag i et rom, så skal du ikke henge deg opp i om veggen er bærende eller ikke. Det går an å løse, men det krever kunnskap og er et større arbeid enn å rive en ikke-bærende vegg.
Ok. Men ser man på bildene over stuens tak så synes det jo ingen bjelke eller lignende som burde ha ligget i retning med veggen jeg vil rive i kjøkkenet.jtl skrev:Hei,
Hvis det er treramme, så er det som jeg, og mange andre har sagt, slik at du burde ha en bærende vegg som går vinkelrett mot takstolene, dvs veggen mellom kjøkken og soverom. Det burde da finnes noen bærende konstruksjoner også i stuen.
Jeg har aldri vært med på en 1½-etasjes som har selvbærende takstoler, men det kan kanskje finnes avhengig av husets størrelse.
Så lenge du synes det er greit med en bjelke av noe slag i et rom, skal du ikke henge deg opp i om veggen er bærende eller ikke. Det går å løse men krever kunnskap og er et større arbeid enn å rive en ikke-bærende vegg.
Det kunne ikke vært slik at mellom bjelkelaget ligger langsmed huset, altså motsatt av takstolenes retning. Og hviler da altså på veggen som går tvers igjennom huset? (stuevegg)
Det er ikke i det hele tatt umulig at mellomgulvet er så kraftig at det klarer spennet. Jeg ville imidlertid aldri ha tatt sjansen uten å velge å få inn en sakkyndig som ser på akkurat denne konstruksjonen.
Hvis jeg forstår deg riktig så er dere bare interessert i om dere kan fjerne veggene markert med rødt eller ikke. Forutsatt at dere kan akseptere en annen bærende konstruksjon, finnes det ingen hindringer, og med hell trenger dere kanskje ikke engang å erstatte veggene med noe annet.
Hvis jeg forstår deg riktig så er dere bare interessert i om dere kan fjerne veggene markert med rødt eller ikke. Forutsatt at dere kan akseptere en annen bærende konstruksjon, finnes det ingen hindringer, og med hell trenger dere kanskje ikke engang å erstatte veggene med noe annet.
En kyndig person skal altså kunne se dette med kun øyet? Om det er bærende vegg eller ikke.jtl skrev:Det er ikke umulig at mellomgulvet er så kraftig at det klarer spennvidden. Jeg hadde imidlertid aldri tatt sjansen uten å velge å få en sakkyndig til å se på akkurat denne konstruksjonen.
Hvis jeg forstår deg rett, så er dere bare interessert i om dere kan fjerne de veggene som er markert med rødt eller ikke. Forutsatt at dere kan akseptere en annen bærende konstruksjon, er det ingen hindringer, og med hell trenger dere kanskje ikke å erstatte veggene med noe annet.
Klikk her for å svare