Hei!
Enda et spørsmål om bærende vegger...
Dette gjelder to vegger, innringet i rødt på det første bildet, i en borettslag fra 50-tallet. Veggene er i 80 mm tykk lettbetong og er så myke at jeg kan "bore" en skrutrekker gjennom dem hvis jeg tar i litt. De leilighetsskiljende veggene er "vanlig" betong, steinhard. Foreningen sier at de trolig ikke er bærende, men at det som vanlig er opp til meg å finne ut hvordan det ligger til. Det er helt greit for dem å rive så lenge de ikke er bærende. De eneste tegningene Stadsbyggnadskontoret har er de to nedenfor.
På tegningen "Plan av bjälklag" er ingen innervegger med. Min samlede oppfatning er at bare de leilighetsskiljende veggene er bærende, og at det dermed går bra å rive de innerveggene jeg har lyst til. Hvordan ser dere mer kunnskapsrike her inne på saken? Fritt frem å rive?
For info skal jeg bygge opp noen nye vegger etter at disse er revet, skal altså endre planløsning, ikke åpne opp alt til et stort rom.
Fant en tegning over grunnplatene også.
Jeg har fått svar fra en erfaren konstruktør nå, og veggene er garantert ikke bærende. Da ville tilsvarende opplegg vært med i tegningene over bjelkelag og grunnplater også.
Så for dere som kanskje havner i samme situasjon fremover kan det svaret kanskje hjelpe.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.