Jeg og samboeren min ser for fullt etter hus, og har nå funnet et interessant hus som er bygd i 1953.
Dere virker til å være dyktige her på forumet, og jeg tenkte å høre med dere om dere muligens kan se om/hvilke vegger i dette huset som kan være bærende.
Vi er nemlig interesserte i å rive en vegg mellom kjøkken/soverom/gang. Men vi er usikre på hvordan bjelkelaget ligger eller om det muligens er støpt bjelkelag. Det finnes dessverre ingen byggetegninger/tegninger å få tak i.
Kan jeg sende deg noen bilder eller kan du gi meg et råd på hvordan jeg bør gå videre?
[h=5]Bygningen[/h]Bygningstype: 1½-plans villa med kjeller
Byggeår: 1953
Grunnlegging: Kjeller
Fasade: Puss
Vinduer: 2-lags
Tak: Tegl
Utvendig blikkenslagerarbeid: Blikk
Håper dere kan se bildene, det rødmarkerte er altså vegger vi ønsker å rive.
Men spørsmålet er om disse er bærende.
Bilde en er etasje 1, og bilde 2 er andre etasje.
Veldig takknemlig for svar. Kan ved interesse lenke til mer info om huset, og hvordan det ser ut.
Antar at N og S er byttet mellom bildene? I hvilken retning ligger takstolene. Den bærende veggen på etasje 1 går med all sannsynlighet i motsatt retning av takstolene.
Hvis dere har en bjelke gjennom stuen er veggen mellom kjøkken og soverom bærende.
Er du den minste tvil, bør du be en snekker eller bygningsingeniør komme og se. Husk også at en endring i bærende konstruksjon (for eksempel å bytte bærende vegg mot en bjelke) krever byggemelding.
Jeg har bodd i to hus fra 50-tallet (bygget -54 henholdsvis -50) og begge har hatt støpte dekker, og det er det klart vanligste fra den tiden her i Skåne. Jeg vil gjette at veggene i stuen er bærende, og at de veggene du vil ha bort burde være ok. En enkel måte å sjekke på er om de er i lettbetong (ikke bærende) eller tegl (sannsynligvis valgt for å bære taket, eller for å henge opp tunge skap på).
Tegninger kan dere som regel finne gratis på bygningsetaten.
Som jtl skriver, er bildene byttet om, du ser jo der trappen går fra underetasjen, den går "rett opp" på overetasjen.
Så den lille toaletten i underetasjen ender opp under badet i overetasjen.
Så kan dere både se hvordan takstolene ligger, samt hvordan veggene jeg vil rive ser ut. (De som er angrensende i kjøkkenet altså).
Siden bygningsetaten i kommunen ikke hadde noen tegninger over huset, er det litt utfordrende å finne ut av det..
Det står heller ikke i annonsen om huset har støpt bjelkelag eller trekonstruksjon.
Men ser man på planløsningen (bildene nederst i annonsen), så ser jo garasjen i kjelleren nesten lik ut som stuen i underetasjen, det samme i overetasjen der veggen til soverommet nesten går likt som i nedre plan og kjelleren. Altså parallelt med takstolene.
Jeg har bodd i to hus fra 50-tallet (bygget -54 resp -50) og begge har hatt støpt bjelkelag, og det er det klart vanligste fra den tiden her i Skåne. Jeg vil gjette at stueveggene er bærende, og at de veggene du vil fjerne trolig er greie. En enkel måte å sjekke på er om de er i lettbetong (ikke bærende) eller tegl (sannsynligvis valgt for å bære taket, eller for å henge opp tunge skap på).
Tegninger kan dere som regel finne gratis på bygningsetaten.
Går det an å med det blotte øye se om veggene er av lettbetong?
Kommer nemlig til å gå på visning på dette huset om noen dager.
Det går jo an å rive en bærende vegg, men det blir dyrere og man må leve med en skjemmende stål- eller limtrebjelke i taket.
Jo, ingenting er jo umulig Men det ville jo vært greit å vite hvordan det ligger an når man vurderer hvor interessant huset er, før en budrunde starter.
Bank på veggene så hører/føler du hvilket materiale det er. Hvis du uansett skal dit, kan det kanskje være enklere å spørre, men dobbeltkontroller med banking uansett.
Er veggene bærende så må det finnes tilsvarende vegger el bjelker i kjelleren, (som tar opp vekten).
Bank på veggene så hører/kjenner du hvilket materiale det er. Om du uansett skal dit så er det kanskje enklere å spørre, men dobbelsjekk med banking uansett.
Er veggene bærende må det eksistere tilsvarende vegger eller bjelker i kjelleren, (som tar opp vekten).
Jeg har nå kikket en del på plantegningene, og "hoftet" litt med linjal.
Veggen jeg har ringet inn med rødt, som går mellom kjøkken og soverom i underetasjen ser ut til å finnes på tilsvarende sted både i kjelleren og på overetasjen.
Men betyr det at den er bærende og ikke kan rives i underetasjen uten at man må sette inn en bjelke? Det jeg i så fall synes er merkelig er hvorfor går da bare denne veggen gjennom kjøkken/soverom, og hvordan kan stue/garasje/og soverom i overetasjen (som alle ligger over hverandre på respektive etasje) være såpass åpne? Da hviler jo kun halvparten av takstolene kan jeg synes.. Men kanskje tenker feil?
Selv om en tilsvarende vegg finnes i kjelleren, behøver ikke veggen være bærende, men den kan være det.
I overetasjen er det takstolene/takkonstruksjonen som er bærende. De pleier å klare vanlige spennvidder for hus (f.eks. 7-8m) uten støtte.
Ok.
Men kom til å tenke på det, huset er jo ikke så stort, ca 7x10m. Ville ikke takstolene kunne være "selvbærende"? Så ingen av veggene er bærende?
Men det hjelper vel ikke siden veggen vi ønsker å rive er i underetasjen?
Men å banke på veggen føles jo ikke som man får et 100% sikkert svar av..
Men skulle den ikke være bærende burde den låte mer hul eller?
Normalt burde takstolene være selvbærende, men helt sikker kan man ikke være uten å kontrollere.
Å banke på veggen var mer for å avgjøre om det var en stein- eller trevegg, men også en trevegg kan så klart være bærende. Det går ikke å avgjøre gjennom banking.
Hvis det er et "kataloghus" så går det kanskje an å få fram tegningene, hvis firmaet fortsatt eksisterer, men det er vel kanskje ikke så sannsynlig. Mer sannsynlig er det at man til slutt må åpne opp og se på bjelkelaget og takstolkonstruksjonen for å kunne vurdere om veggen er bærende eller ikke.
Hvis det er moderne, selvbærende takstoler tvers over husets lengderetning, så bør veggen ikke være bærende ettersom stuen går fra vegg til vegg. Holder det der, så holder det i andre enden av huset også (rimeligvis). Ellers kan man tenke seg at bjelkelaget over stuen ligger i husets lengderetning, og at innerveggen til stuen i så fall er bærende. Dette alternativet føles dog lite sannsynlig for et moderne hus fra -53.
Jag förstår det så att en ramverkstakstol på ett 11/2-planshus med inredd övervåning normalt är konstruerade för att stödjas under på mitten.
Alltså borde väggen mellan kök och sovrum vara bärande.
Men jag saknar en bärande vägg tvärs över vardagsrummet.
Jeg forstår det sånn at en rammetakstol på et 1 1/2-planshus med innredet overetasje normalt er konstruert for å støttes under på midten.
Altså burde veggen mellom kjøkken og soverom være bærende.
Men jeg mangler en bærende vegg tvers over stuen.
Eller er etasjeskillene støpte hvelv?
Ja jeg synes det er morsomt at det da ikke finnes noen vegg
Tvers over stuen eller garasjen, eller soverommet på ovenetasjen..
Ja spørsmålet er om det er støpte etasjeskiller eller trestamme..
Vet ikke hva som er å foretrekke?
Hm, du kan ha et poeng der, ved nærmere ettertanke. Dog går det an å gjøre takstolene og mellomliggende bjelker fribærende, men det er vel et kostnadsspørsmål.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.