Jeg vet ikke om dette er riktig sted i forumet å poste på, men prøver her.
I dag oppdaget vi noen flekker på en vegg i huset i overetasjen. Se bildene. Umiddelbart tenkte vi at taket lekker.
Vel oppe på loftet ser taket fint ut. Ingen ødelagte takstein eller så. Isolasjonen ser tørr ut. Pipa som sitter et stykke unna er også tørr. Det er umulig å se hvordan det ser ut under 50 cm isolasjon.
Kondens fra ventilasjonsrør eller lekkasje fra rør? Ifølge tegninger og praktisk virkelighet burde ingen rør gå gjennom eller over veggen. Verken ventilasjon eller vann til noe element.
Det er bare den ene siden av veggen som har symptomer.
Vi husker ikke å ha gjort noe rart i det siste. Ikke sølt eller sprayet noe. Siste tiden har været vært tørt og regnfritt, så det er usannsynlig at det er lekkasje eller kondens.
Det er også en flekk bak pipa på andre siden av døren som sitter på veggen.
Det er nesten litt oljete og ikke så vassent. Lukt- og smakløst. Vi har tørket veggen og ingen ny påbygging har skjedd på 3 timer. Vi tørket med litt Zalo-vann, og den overflaten har ingen flekker på seg enda. Det er gips og bak den sitter OSB-plate og isolasjon.
Hva er det som skjer med veggen?
2 teorier.
1. Det lekker fra pipa på en eller annen måte, og så renner det skrått bort til veggen.
2. OSB-platen har etter 10 år blitt sliten og begynner å slippe lim og harpiks? Sola skinner på veggen om morgenen/formiddagen.
Er det noen som har en forklaring på at veggen lekker? Har vi en lekkasje som vi må ta hånd om?